Petar Dundov - Escapements

door , gepubliceerd op , waardering: 81/100
Petar Dundov - Escapements
12 september 2008
ArtiestPetar Dundov Site
Genre: ambient, techno
Als je denkt bij het horen van de naam Petar Dundov: “Waar heb ik dat eerder gehoord”, dan kan dat kloppen. Gezien de staat van dienst van deze Kroaat hebben we hier te maken met een producer van het eerste uur. Sinds 1989 al actief als producer, later ook als DJ. Releases op labels als Federation of Drums, Delirium Red, Phono Elements, Cristian Smith’s Tronic, Jeff Mills’ Tomorrow en het Belgische Music Man. Daarnaast werkte hij samen met grootheden als Pascal FEOS en Steve Rachmad. Maar ook als DJ reist hij de hele wereld rond om op te treden, Awakenings Festival 2004 bijvoorbeeld! Toch is hij relatief onbekend gebleven in Nederland. Misschien komt daar nu verandering in doordat Music Man zijn album Escapements uitbrengt?

Petar Dundov opent het album met een beatloze oldschool Detroit techno track, ‘Kanon’ (1) genaamd. Langzaam stijgen de kloppende synths en melodielijnen naar een hoger niveau om zonder beats of uitbundige effecten toch een climax te bereiken. Deze eerste track vat goed samen wat je kunt verwachten van dit album. Want bijvoorbeeld ook tracks als ‘Rain’ (5) en ‘Anja’s Theme’ (8) kenmerken zich door lang uitgerekte filmische melodielijnen zoals je die ook wel eens hoort in Jeff Mills’ zijn experimentele producties. Dat we hier te maken hebben met oldschool Detroit techno in een nieuw jasje is terug te horen in nummers als ‘Rain’ (5) en ‘Waterfall’ (7). Maar het album bevat ook wat stevigere tracks zoals ‘Desert Island’ (2), ‘Sparkling Stars’ (3) en Oasis (6 ). Maar geen moment slaan die over in onnodig gebeuk, alle track bevatten een sfeervolle gelaagdheid waar je u tegen zegt.

Petar Dundov levert met Escapements een mooi en sterk album af. Hij weet de Detroit techno van weleer mooi te vermengen met sfeervolle ambient invloeden. Dit zorgt ervoor dat het niet oubollig aanklinkt. Het album telt helaas maar acht tracks, maar met een minimale looptijd van zeven minuten en de gelaagdheid van de nummers is dat geen ramp. Hulde aan deze Kroaat die maar weer eens laat zien dat ‘Detroit techno will never die’.

Score: 81/100

1. Kanon
  2. Desert Island