Monika Kruse - Changes of Perception

anoniem gepubliceerd op , waardering: 76/100
Monika Kruse - Changes of Perception
1 september 2008
ArtiestMonika Kruse Site
Genre: minimal
Monika Kruse is terug van weggeweest en wel met haar eerste artiestenalbum. Hiermee slaat ze een andere richting in dan we van haar gewend zijn. Eind vorige/begin deze eeuw stond de Duitse krullenbol nog bekend om haar stevige en opzwepende technosets, de laatste jaren richt ze zich echter meer en meer op de minimalistische kant van het genre. De mix cd ‘On The Road Vol. 4’ was hier bijvoorbeeld al een voorproefje van.

Hoewel ze al ruim 15 jaar in het vak zit, is dit zoals gezegd pas haar eerste artiestenalbum. Na meer dan 20 releases lang gewerkt te hebben met studiopartner Patrick Lindsey (beter bekend als Voodooamt), besloot Monika Kruse voor haar debuutalbum ‘Changes of Perception’ aan te kloppen bij een andere producer voor de nodige ondersteuning. Dit in navolging van landgenoten Marc Romboy en Ellen Allien die voor hun eigen albums ook van producer wisselden. Kruse kwam uit bij Gregor Tresher, één van de meest populaire en succesvolle Duitse producers dit moment. Samen doken zijn enkele maanden de studio in, wat geresulteerd heeft in dit album. ‘Changes of Perception’ staat symbool voor de muzikale omslag die Monika Kruse heeft gemaakt. In de loop der jaren is haar kijk op muziek veranderd. In verschillende fases in haar leven, is ze anders tegen dezelfde dingen aan gaan kijken. Haar perceptie is veranderd. Zo is ook haar gevoel voor de minimalistische klanken veranderd; ze kan hierin nu veel meer haar ei kwijt. Hiermee is de basis van ‘Changes of Perception’ ontstaan.

Genoeg achtergrondinformatie, over naar de muziek. Heeft Monika Kruse de omslag naar minimal met succes gemaakt? Over het algemeen kunnen we stellen van wel. Haar debuutalbum steekt goed in elkaar en maakt een solide indruk. Het draagt een warm gevoel uit en weet de aandacht van de luisteraar vast te houden. Dit gegeven wordt extra gevoed door het feit dat de nummers aan elkaar gemixt zijn. Hierdoor luister je als het ware naar een set met alleen maar eigen producties, zonder onderbrekingen. Een drietal nummers kennen we al, deze zijn namelijk al op plaat uitgebracht. Naast de titeltrack van het album, zijn dit ‘Morgana’ (8) en ‘Spank Me Later’ (9), welke beiden op de plaat ‘Changes of Perception 2’ zijn verschenen. Eerlijkheid gebied te zeggen dat deze twee tracks gelijk ook twee van de meest opvallende en aansprekende nummers van het album zijn. De prima ‘drive’ van Morgana weet de luisteraar te blijven boeien, daar waar het funky ‘Spank Me Later’ als één van de weinig nummers van het album een swingend en opzwepend geluid laat horen.

Echter onder de nieuwe nummers op het album zijn ook een aantal opvallende tracks te vinden. Te beginnen bijvoorbeeld met het pakkende nummer ‘Hope’ (4), dat met zijn dreigende basslines een spannend sfeertje weet te scheppen. Of wat te denken van het levendige ‘When I Woke Up’ (6 ), dat met pakkende vocals sfeer brengt, daar waar deze zelfde vocals een welkome afwisseling vormen op het voor de rest instrumentale album. Laten we ook het ‘diepere’ geluid van het Detroit georiënteerde ‘Wackypaky’ (7) niet vergeten. Stuk voor stuk prima nummers, maar die ene échte uitschieter of potentiële hit ontbreekt desalniettemin.

Met ‘Changes of Perception’ slaat Monika Kruse een voor haar nieuwe weg in. Op muzikaal gebied biedt het de doorgewinterde minimal liefhebber echter weinig vernieuwends. Om over een tegenvallend album te spreken gaat echter veel te kort door de bocht. ‘Changes of Perception’ ligt gewoon lekker in het gehoor en doet warm aan. Productioneel gezien steken de nummers goed in elkaar, er is geen nummer dat uit de toon valt. Hierbij zal zeker de kennis en kunde van Gregor Tresher een rol hebben gespeeld. Laten we ook niet vergeten dat het Kruse haar eerste stappen zijn in de minimalistische wereld. Zij doet dit op een zeer volwassen manier. De echte uitschieters mogen dan ontbreken op dit album, het vormt weldegelijk een stevige basis voor een nieuwe toekomst die er rooskleurig uitziet.

Score: 76/100

1. Alo (5:15)
  2. Don’t come close (6:15)
  3. Changes of Perception (6:46)
  4. Hope (5:15)
  5. Fragile (6:44)
  6. When I woke up (6:02)
  7. Wackypaky (7:31)
  8. Morgana (7:00)
  9. Spank me later (7:00)
  10. So Hum (3:08)

8 opmerkingen

Artiest {SHOWLIST artist 48347, 59806, 91185}

Helemaal mee eens. Het is niet echt een exciting album maar een aardige poging om met iets nieuws te komen.
Artiest {SHOWLIST artist 66903, 56925}
minimal zuigt !! vroeger ging de zweep er timinste er nog over !

Monika Kruse was naar mijn mening toch Tekno??? Maak er dan maar minimal-tekno van :P:P.. Haha, had beter gepast bij haar ;-)!

Aardig geproduceerd, maar echt totaal niet spannend of nieuw.

t begint allemaal een beetje eenheidsworst te worden. Met de opkomst van de minimal (en alles heet tegenwoordig minimal, ook al is het gewoon rustige techno, alles is minimal :rot: ) dus ik doe lekker mee, moet je echt op zoek naar iemand die zich wel onderscheidt.

Jammerlijk om te zien dat iedere dj/producer meedoet met deze hype. T was juist het mooie van techno dat dj/producers een eigen geluid hadden, maar die tijd lijkt geweest.

lang leve de commercie :cheer:
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 2 september 2008 om 13:16: