Disco Invaders - Cocoon Ibiza Summer Mix

anoniem gepubliceerd op , waardering: 78/100
3 augustus 2008
Genre: minimal
Intro

Daar waar de meeste ‘Ibiza cd’s’ vooral uit housemuziek met een vleugje electro en techno bestaan, hier en daar nogal ‘commercieel’ van aard, kiest men bij Cocoon Recordings voor een andere aanpak. Geen house, het is namelijk vooral minimal dat de klok slaat. Daar waar Cocoon vorig jaar ‘Freakshow’ als thema had gekozen, staat dit jaar in het teken van de ‘Disco Invaders’. De Cocoon Ibiza Summer Mix 2008 brengt ons twee cd’s, samengesteld en gemixt door Chris Tietjen (CD1) en Reboot vs Johnny D (CD2).

De nog relatief jonge Chris Tietjen (1985) is geboren in het Franse Cannes en houdt zich sinds het jaar 2000 bezig met draaien. Vanwege zijn liefde voor de muziek (en voor de zon natuurlijk) ging hij in 2002 op vakantie naar Ibiza, alwaar hij op een privé afterparty van Sven Väth terechtkwam. Op dit feestje mocht hij zelfs een plaatje draaien! Dit was het eigenlijk begin van de carrière van Tietjen (laten we hopen dat zijn naam in eigen land wat minder vreemd klinkt), die hem naar verloop van tijd steeds regelmatiger op de lineup van een Cocoon feest bracht en waar deze cd natuurlijk ook een voortvloeisel van is.

Frank Heinrich, de oudste van het trio verantwoordelijk voor deze cd, is pas sinds een jaar bezig onder de artiestennaam Reboot. Ook Johnny D (Johannes Debese), afkomstig uit het Afrikaanse Eritrea, draait nog niet zo lang mee. Zijn eerste release kwam vorig jaar uit op het Oslo label. Fris talent dus dat deze cd voor rekening mag nemen. Laten we kijken maar vooral horen waartoe dit geleid heeft.

CD1 - Mixed by Chris Tietjen

Chris Tietjen opent zijn cd rustig en bouwt de cd langzaam op. Funky tunes worden afgewisseld met diepere klanken. Eerste écht opvallende nummer is ‘Voodoo Snake’ van Markus Fix. De track weet prima de spanning op te bouwen en de tribal-invloeden geven je het gevoel je in de jungle te bevinden. Sterke track. Vervolgens vallen we echter weer terug in de minimalistische sferen. Nummers die lekker wegluisteren maar tegelijk niet opvallend te noemen zijn. De lekkere beat en ritme van Minilogue’s ‘Doiicie (6 ) vallen ons daarentegen wél op. Sowieso is dit duo de laatste tijd zeer sterk bezig, we zien hun naam steeds vaker voorbij komen. Ook ‘Doubledub’ (7) van Christian Burkardt valt bij ons in de smaak. De Guido Schneider Remix van Theiss (8) is eigenlijk wat aan de eentonige kant, maar de lekkere basslines van het nummer maken het toch vrij aangenaam. Het vervolg van de mix laat eigenlijk hetzelfde beeld als tot nu toe zien. Prima nummers, bovendien goed op elkaar aansluitend maar allemaal niet echt opvallend. De nummers en de mix ligt lekker in het gehoor maar echt spannend wordt het nergens. Met de Andomat 3000 Heinzland Mix van Todd Sines - Thick Satin gaat het tempo wel wat omhoog en Andomat’s eigen ‘BND2’ (11) is een lekker opbouwend nummer, maar echte climaxen ontbreken op deze cd. Wel willen wij ‘Zahara’ (13) van Martin Zadak extra belichten; een nummer dat vooral gedragen wordt door de vocals, die het nummer een mysterieus tintje geeft.

CD2 - Mixed by Reboot & Johnny D

De tweede cd lijkt haast wel een (mix)album van Reboot & Johnny D. Alle nummers van deze cd zijn geproduceerd door één van de twee heren. Johnny D bijt het spits af en doet dit op een zeer aangename manier. Met de tribalinvloeden van ‘Soleil’ (2) weet hij ons gelijk goed in de stemming te brengen. Ook het hierop volgende ‘En Place 1’ van Reboot is van hoge kwaliteit. Het pianospel van dit nummer weet ons te raken en bovendien lopen beide nummers erg mooi in elkaar over. De hierop volgende nummers springen er helaas wat minder uit. Hier en daar funky, maar over het algemeen vrij rustig en onopvallend. Het vrij lange, maar niet onaardige, ‘Strawberry Cupcake’ (7) brengt gelukkig weer wat meer melodie en spanning. Iets wat goed doorgetrokken wordt door Johnny D met zijn ‘Orbitalife’ (8). Deze swingende beats konden we goed gebruiken! Helaas komen we echter al gauw weer terecht bij het manco van deze cd, het gebrek aan opvallende nummers en het ontbreken van een climax hier en daar. Ook ‘Say Hello To Gloriella’ (9) en ‘Touched Soul’ (10) veranderen hier niks aan. Gelukkig heeft het einde van deze mix nog wel wat in petto. Zo brengt ‘Katalpa’ (11) ons een lekkere beat en melodie, maar bovenal wat meer tempo. Daar waar afsluiter ‘El Loco’ wellicht beter het beginpunt van de mix had moeten zijn, om van daaruit verder te bouwen. Het nummer kent een pakkende melodie maar swingt bovenal erg lekker. Een nummer als dit geeft ons pas echt het ‘Ibiza-gevoel’.

Outro

Deze cd zal de fervent minimal liefhebber zeker aanspreken. Beide mixen steken goed in elkaar, de nummers sluiten goed bij elkaar aan en de mix vormt één mooi geheel. Het luistert allemaal erg lekker weg. Wat we echter wél missen zijn een aantal opvallende platen en wat climaxen in de mix, dat zou het wat spannender en gevarieerder maken. Iets meer pit had de mix zeker kunnen gebruiken, zeker voor een ‘Ibiza-cd’. Nu is het soms allemaal wat eentonig en voorspelbaar.

CD1 - Mixed by Chris Tietjen
  1. The Per Eckbo Orchestra - Beat Bravo
  2. Robert Dietz - Actrice
  3. Markus Fix - Voodoo Snake
  4. Masomenos - Cotcot
  5. Nekes - Christal (Sascha Dive Remix)
  6. Minilogue - Doiicie
  7. Christian Burkardt - Doubledub
  8. Dapayk & Padberg - Theiss (G. Schneider Remix)
  9. Todd Sines - Thick Satin (Andomat 3000 Heinzland Mix)
  10. MD3 - The Pressure Cooker (P. Weeks Remix)
  11. Andomat 3000 - BND2
  12. Robert Dietz - Lost Horizon
  13. Martin Zadak - Zahara
  14. Simian Mobile Disco - Hustler (Shackleton Remix)
  15. Russ Gabriel - Three Fifty One
CD2 - Mixed by Reboot & Johnny D
  1. Intro
  2. Johnny D - Soleil
  3. Reboot - En Place 1
  4. Johnny D - Pakomana
  5. Reboot - Che Meloni
  6. Ralph Slowinski - Pox Box (Johnny D Remix)
  7. Reboot - Strawberry Cupcake
  8. Johnny D - Orbitalife
  9. Reboot - Say Hello to Gloriella
  10. Johnny D - Touched Soul
  11. Johnny D - Katalpa
  12. Reboot - Banging Ear Drums
  13. Reboot - El Loco

11 opmerkingen

Heb deze geluisterd en moet zeggen dat ze aardig klinken de cdtjes...... (Y)(Y)
Klinken idd. erg goed, maar beide mixen bevatten weinig 'peak time' minimal / techno, op een paar uitzondering na.
de CD's zijn wel lekker voor de middagen in de zon of de afterhours.
Wat dat betreft heb ik liever Cocoon Compilation H op staan en kijk ik nog meer uit naar Sven's 'Sound of the 9th season'! (Heb al wel een idee welke tracks er op die compilatie gaan komen, aan de hand van de Cocoon Disco Invaders avonden die ik heb bezocht in Amnesia, moet erg vet worden)

Een andere aanrader by the way:
De Cocoon Morphs Tokyo vinyl serie, zijn 3 delen met 2 tracks, eerste is reeds uit met daarop tracks van o.a. Tiefschwarz en Schneider!

Nog een tip:
Voor een beter beeld van de tracks die het momenteel goed doen op de Cocoon avonden in ibiza kun je gratis de Cocoon Ibiza mix downloaden op http://www.beatport.com/cocoon (voorwaarde is wel dat je een beatport account hebt) de mix duurt een half uurtjes en bevat voornamelijk nieuwe Cocoon Recordings releases
3 euro @ Ibiza :D

Artiest Wouter Brok
beide cd's hebben een heerlijke groove en vooral de tietjen mix luistert heerlijk weg.