Longplayers - Intercom

anoniem gepubliceerd op , waardering: 85/100
Longplayers - Intercom
10 juni 2008
Genres: (Nu-Skool)Breaks/Big Beat/Electro-House/Drum & Bass

Longplayers wordt opgericht in de zomer van 1999. Producer Bart Knol en DJ Stephan van den Bos bundelen hun krachten en creëren een formule, waarmee zij later dat jaar de Grote Prijs van Nederland winnen in de categorie Dance. In 2000 wordt Longplayers uitgebreid met vocalist Martin Hilkhuysen die met zijn raps de nummers een extra energie injectie geeft. De jaren daarna toert Longplayers langs vele zalen en festivals in Nederland, regelmatig in samenwerking met drummer Mathijs Beukema, gitarist Barry de Kok en breakdance formatie Stylez Confidential. In 2001 komt de eerste CD “Bad Thoughts On A Sunny Day” uit, gevolgd door de EP “Scattered by Storm” in 2002. Beide zijn zeer goed ontvangen door de Nederlandse media. Longplayers richt in 2004 het eigen label Futureline Records op. Op dit label en op het LoveBreakz label van Triple Vision worden internationaal diverse 12” uitgebracht. Begin 2008 wordt een platencontract getekend bij Supertracks voor het nieuwe album “Intercom” dat in juni verschijnt. Met “Intercom”, waarop bijdragen van gastvocalisten Shamangi (van Artefact), Vanessa Piergolam en Ro Krom terug te vinden zijn, levert Longplayers een uiterst energiek album af.

Het heeft dus even geduurd, maar Longplayers zijn terug met een knallend album! De heren hebben alles behalve stilgezeten de afgelopen jaren. Na verschillenden remixen te hebben afgeleverd voor onder anderen State Of Monc (voor de rack “Clipperton”) en Ro Krom (voor diens “The Fatty Boom Project”, waarop diverse artiesten hun eigen track bouwden rondom Ro Krom’s vocalen), is de tijd aangebroken voor Longplayers om zich te concentreren op hun eigen project.

Longplayers volgen we zelf al heel wat jaren. Sterker nog: de track “Starbreaker” is door ondergetekende helemaal grijs gedraaid in DJ sets. Het geluid van Longplayers anno 2008 is verder doorontwikkeld, maar zeker nog herkenbaar. Nu-skool breakbeats vormen de basis van vrijwel iedere track op “Intercom”, dat in totaal twaalf bijdragen telt. Het is een album dat samenhangend klinkt. Dit is een compliment waard. Het gezelschap schuwt nergens het experiment en dat levert vele vermakelijke dansvloermomenten op. Echter, dit album is ook prima thuis te beluisteren. Het is muziek die je zou kunnen omschrijven als ‘voor live vertolking geschikte’ nu-skool breaks, big beat en drum & bass muziek. Longplayers verenigen verleden en heden door invloeden uit oldskool breaks, rave, big beat, chemical beats en nu-skool breaks in de blender te gooien. Het resultaat is indrukwekkend. Zelden hebben we hier zo enthousiast zitten luisteren naar een breaks album. De beats, de basslines, de thema’s, de drive; alles is fijn aan “Intercom”.

Uiteraard biedt het album je de bekende track “Boomstyle” (met vocalen van Ro Krom, oorspronkelijk voor diens “The Fatty Boom Project”), maar dat is wellicht één van de minst spannende momenten van “Intercom”. Luister bijvoorbeeld eens naar de uiterst energieke tracks “Stand Clear” (inclusief vocalen en snoeiharde bassdrums) en afsluiter “After Midnight” (met een rauw drum & bass karakter). Kortom: het album “Intercom” onderstreept nog maar eens de kwaliteit van het gezelschap en is wat ons betreft een subliem internationaal visitekaartje die ze vele live gigs zal opleveren! Beste tracks: de zware, big beats van “Steady” met herkenbare thema’s en fraaie/ verknipte acid klanken, maar ook “Diabolik” met diverse (wederom verknipte) oldskool synths spreekt ons erg aan.

Voor liefhebbers van labels als Marine Parade en Finger Lickin’ (beide nu-skool breaks leveranciers) is dit album – ondanks de recent gewijzigde koers van beide genoemde labels – een zware aanrader. Als iemand ooit beweerd heeft dat het gedaan was met de nu-skool breaks en big beat sounds, dan laten de heren van Longplayers horen dat dit geen correcte bevinding is!

1. - Entrance
  2. - Eternity
  3. - Chronicle