Latin Village

anoniem gepubliceerd op , waardering: 75/100
Intro

De zomers in Nederland laten vaak lang op zich wachten en zijn vervolgens snel weer voorbij. Hoewel onze bleke huidjes het nog met een zonnebankkuurtje moeten doen, kunnen we wel ons zomergevoel alweer voeden met de nieuwe cd van LatinVillage! Ook de nuchtere Hollanders gooien de afgelopen drie jaar al graag de (zogezegde) houterige heupen los op de zomerse beats van LatinVillage.

In 2005 trokken de eerste latinliefhebbers massaal naar Spaarnwoude voor LatinVillage, het eerste Latin festival in Nederland. Het aantal bezoekers bleef bij de opvolgende edities toenemen en dit was in 2007 een reden voor de organisatie om ook een indoor versie te lanceren in de Westergasfabriek. In het thema van deze succesvolle eerste indoor versie, nu de derde cd van LatinVillage met drie cd’s vol swingende Latin beats.

CD1: Salsa - Mixed by DJ Mauri

De eerste cd is gemixed door salsakoning Mauri en brengt bij de eerste tonen de zon al een beetje in huis. Het eerste nummer, ‘La Salsa Y El Guaguanco’, is geen bijzondere binnenkomer maar wel een degelijk, lekker salsanummer dat de toon zet voor de rest van deze cd. Dit is salsa zoals het hoort! Een aanstekelijk ritme, zomerse beats en uiteraard de blazers die in geen enkel nummer ontbreken. Een heerlijke cd voor als je visite hebt of voor als het huishouden roept. Al dansend is boenen en stofzuigen zoveel leuker! Voor mij sprong vooral nummer ‘Llveda Vida’ er uit als een relaxed nummer met mooie en een beetje romantische zang. ‘El Bacan Yol’ was echter mijn absolute favoriet. Het nummer heeft iets meer tempo dan de overige tracks en heeft een aanstekelijke vrolijke melodie. Heerlijk nummertje!

CD2: Latin House - Mixed by D-Rashid & Rishi Bass

De tweede cd is gemixed door D-Rashid en Rishi Bass. In de aankondiging beloofde deze cd van swingend tot pompende LatinHouse te brengen. Persoonlijk vond ik het niet zo swingen en pompen, eerder relaxed en hier en daar neigend naar minimal. En daar is op zich ook niets mis mee. Het meest opvallende nummer vind ik persoonlijk de Laidback Luke remix van ‘sex weed’ wat met zijn geilige sfeer zijn naam eer aan doet. Het meest zomerse nummer is zonder twijfel ‘Travelling’, perfect om te draaien wanneer in je auto langs de boulevard cruiset. Op deze cd staat ook ‘El Secreto (Latin Village Theme 2008 Part I)’, een nummer met een hoog 'relax' gehalte dat weinig opvallend is maar wel kenmerkend voor de relaxte sfeer van LatinVillage. Absoluut hoogtepunt van deze cd vond ik ‘When We Fell In Love (Rishi Bass Remix)’ dat opzwepender is en daardoor dansbaarder is.

CD3: Latin Eclectic - Mixed by Mr Wix & DJ Manga

De laatste cd, gemixed door Mr Wix en DJ Manga, vind ik qua stijl moeilijk te benoemen. In de aankondiging werd gesproken over Baila Funk en Spanish hiphop maar de cd neigt ook hier en daar naar Dirty House. Wat mij vooral opviel was hoe vloeiend alle nummers in elkaar overlopen. De dansbare, opzwepende cd brengt je in de mood voor een broeierige, hippe nachtclub. Deze keer begin ik met het minpunt omdat deze eigenlijk vrijwel in het begin aan bod komt. Al snel klinkt er een lekkere, aanstekelijke melodie in het nummer ‘Niggaz Fightin’. Hoewel het nummer me erg aansprak verbaas ik me er wel over dat precies dezelfde sample ook in ‘Samirs Theme (Part 2)’ én ‘Gatas Gatas Gatas (Scottie B Remix)’ te horen is. Oké, het is een leuk nummer maar om nou drie keer hetzelfde riedeltje af te spelen… Het nummer ‘Me Bota Pra Dacar’ komt ook twee keer aan bod maar dat stoort niet echt. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de Crookers Remix. Verder komen er meerdere opvallende nummers voorbij wat de cd lekker afwisselend maakt. Het ritmische ‘Ofra Bhangra’ heeft bijvoorbeeld een soort van Arabische sound en ‘Rebola’ is een beetje hitsig en neigt naar Dirty House. ‘Fight the dance’ is juist weer een heel vrolijk nummer met een melodie die een beetje StarWars-achtige beelden oproept. Één van de leukste nummers vind ik ‘Tamburzuda Rave New World’ dat afwisselend een soort computerspelletjessound afwisselt met een sample die verassend lijkt op het ‘Ruffneck rules da artcore scene’ uit het jaren 90.

Outro
Alledrie de cd’s hebben Latin beats gemeen, al komen ze wel in verschillende vormen. Ook hebben ze allemaal zo hun hoogte- en dieptepunten. De ene spreekt mij dan ook meer dan de ander en dat maakt het lastig om een algemene samenvatting te geven. Om in de zomerse sferen te komen kun je het beste de eerste cd in je cd-speler gooien. Voor de outdoor variant van het festival is dit de meest geschikte. De tweede cd is een meer relaxte variant van de Latin stijlen en vind ik persoonlijk leuker om te draaien als ik relaxt met visite thuis zit. De muziek van de laatste cd is meer in de stijl van de Westerfasfabriek. Welke bij jouw voorkeuren past is natuurlijk verder aan jou!

CD1: Salsa - Mixed by DJ Mauri
  1. La Excelencia - La Salsa Y El Guaguanco
  2. Wayne Gorbea - Pa’ Puerto Rico