BK - Under The Influence

BK - Under The Influence
24 maart 2007
ArtiestBK
De man die in de UK voor een groot deel verantwoordelijk is voor de evolutie van de hardere dance is nog altijd BK, een artiest die volgens velen een standbeeld verdient. Niet alleen vanwege zijn constante drang naar vernieuwing, maar ook vanwege het feit dat hij graag een knipoog naar het verleden maakt tijdens zijn optredens. Na een ontelbaar aantal hits te hebben gehad, is er nu eindelijk BK’s langverwachte album. Klub Kollaborations was zijn laatste wapenfeit als het gaat om een compleet zelfgeproduceerd album, na meer dan drie jaar wachten is het dan zover: ‘BK – Under The Influence’ is uit!

CD1 - New Material
Under The Influence bestaat uit twee cd’s; één met nieuwe producties en één met een opname van zijn liveset tijdens het prestigieuze Global Gathering. Maar ik begin natuurlijk bij het begin en dat is dus de cd met een deel van zijn nieuwe materiaal. De opening is een stuk langzamer dan verwacht (134 BPM is niet iets wat je van BK gewend bent), maar het is wel erg goed in elkaar gezet. Hij is duidelijk aan het experimenteren geweest met electro-invloeden en zo hier en daar zitten zelfs wat minimalsounds in ‘BK vs Black Russian – Influence’ verwerkt. De mix naar ‘Politicians Filthy Hoes’ (briljante titel overigens) is snel gemaakt en dit komt bijna in de buurt van oldschool The Prodigy-achtige rave, petje af voor dit breakbeatgeweld. ‘London Rock’ is samen met Ali Wilson geproduceerd en dit gaat zelfs een beetje de kant op van Underworld. Ik weet dat ik nu in twee zinnen BK heb vergeleken met twee van de grootste dance-formaties ooit, maar ik meen oprecht dat het indrukwekkende tracks zijn die moeiteloos in Underworld’s en The Prodigy’s repertoire kunnen worden opgenomen.

Judge Jules is ook weer de studio ingedoken met BK en na ‘Seizure’ is er weer een dikke plaat uitgerold. De synths doen denken aan de jaren ’90, maar dan met een 2007 sausje eroverheen. Minpuntje: er is een sample gebruikt die van de tv is opgenomen, je hoort de hoge, penetrante tv hertzen eruit springen. Misschien een beetje mierenneukerig, maar ik vind het echt irritant klinken. Gelukkig is ‘Microwave’, een co-productie van Vinylgroover, ook erg goed waardoor mijn gehoor weer helemaal tot rust komt door de vette, bijna subliem afgemixte sounds. ‘Mine’s A Double’ is ok, meer een opvullende track, niet echt heel bijzonder. Dit geldt ook voor ‘Momentum’, maar de samenwerking met Kutski is wel weer heel bijzonder. Een heel apart echo-effect creëert de intro van ‘Depth Charge’ en de kick en bassline rammen werkelijk alles aan gort, this is the stuff! Een minimale melodie maakt het af, hoewel ik moet zeggen dat de intro eigenlijk vetter is dan het hoofdgedeelte. Dat is iets dat ook gebeurt bij ‘Pressure’: de intro is dik in orde, maar dit keer is de afwerking zelfs beneden peil. Het te simpele UK hardtrance melodietje is een beetje inspiratieloos, dit moet hij overlaten aan Technikal of M.D.A & Spherical, die zijn hier stukken beter in. Helemaal onbegrijpelijk vind ik het feit dat er een valse bass in zit, geen idee hoe dit over het hoofd gezien is (of eigenlijk over het oor geluisterd is), maar wat mij betreft had ‘Pressure’ weggelaten kunnen worden.

Vergeven en vergeten, want damn wat is ‘We Come Alive’ een dikke psytrancer! Samen met collega-grootmeester Nick Sentience is dit stukje kunst tot stand gekomen en wat mij betreft kan deze niet snel genoeg uitkomen, de samenwerking is wederom geslaagd te noemen. En het houdt niet op want ‘New Age Rave’ van BK en mijn grote liefde Lisa Lashes is ook al om van te smullen, het past prima in het laatste deel van de cd. Maar… he saved the best for last! BK’s remix van ‘Such A Feeling’ is echt meesterlijk. Ik hoop dat mijn geheugen me even niet in de steek laat, maar als ik het goed heb komt het origineel van Bizarre Inc. uit het begin van de jaren ’90, de hit van toen is nu ook zeker een potentiële clubklapper, dit is zo’n plaat die iedereen kan draaien, van Jean tot Fausto en van Cor Fijneman tot Tom Harding.

CD2 - Live At Global Gathering
Livesets op een album zijn vaak tricky, de vibe van de avond kan helemaal verloren gaan en de opbouw van de set komt vaak verkeerd over, omdat je niet in het publiek staat en de sfeer niet voelt. Benieuwd of ‘BK Live At Global Gathering’ aan deze vloek weet te ontsnappen…

Een blik op de setlist verklapt alvast veel goeds, te beginnen met ‘BK & Nick Sentience – Flash’. Prima in orde, niks op aan te merken. Hij had er blijkbaar zin in die avond, want wat waarschijnlijk zo’n beetje de grootste hardhousehit aller tijden is, komt als tweede aan de beurt. Je hoort hem wel aankomen, maar als ineens de melodie van ‘Revolution’ erin kickt, schiet het kippenvel even over mijn rug, het blijft gewoon een bijna buitenaards goede plaat. Ik hoor trouwens veel andere volgordes en nieuwe samples door de tracks gemixt, een teken dat ‘BK Live’ ook echt live is en geen thuisgemixt setje waarbij iemand op het podium af en toe aan een knopje draait zonder dat er muzikaal iets gebeurt.

Rollende basslines zijn de hoofdingrediënten voor ‘BK & Andy Farley – Step Away’, niet speciaal maar gewoon een goede track. Maar weer is het BK die de spanning op laat lopen door de sample van ‘Injected With A Poison’ te blijven herhalen. En als de BK & Nick Sentience remix van Praga Khan’s classic losgaat, is de vibe echt voelbaar. Knap gedaan, nu maar hopen dat ‘ie dit volhoudt. Voorlopig lukt dat want ‘Cortina – Music Is Moving’ is er ook zo één die iedereen tot het uiterste geboeid houdt. De live-invloeden zijn nog steeds goed hoorbaar en vernieuwend aanwezig, maar ik begin me eerlijk gezegd wel een beetje te ergeren aan de MC die meebrult. Het voegt te weinig toe, BK kan zelf ook wel ‘come on’ en ‘here we go’ roepen. Hij had wat mij betreft iets enthousiaster en origineler uit de hoek mogen komen.

Desondanks gaat the man himself vrolijk door met heerlijke tunes:;‘Bad Ass’, ‘Future Shock’ en ‘Khemikal Imbalance’ zijn al redelijk gedateerd, maar zo klinken ze allerminst. Zelfs met zijn oude sound bewees BK al dat hij vooruitstrevend was, want het past allemaal nog steeds vlekkeloos in het eisenpakket dat het publiek vandaag de dag stelt. De laatstgenoemde track steekt er trouwens nog eens extra met kop en schouders bovenuit, eindeloze energie giert uit mijn speakers en ik merk zelfs dat een welgemeende glimlach niet van mijn gezicht te branden is.

Ook ‘Razorbabes – Come On Baby (BK’s 2004 Remix)’ doet het nog prima, terwijl op de achtergrond het publiek helemaal uit zijn dak gaat. Dit blijft aanhouden tijdens ‘Insane’ en de remix van ‘Playing With Knives’, om vervolgens helemaal tot uitbarsting te komen tijdens ‘BK & James Lawson – The Calm Before The Storm’, ‘BK & Paul Glazby – Outta My House’ en de laatste track met de toepasselijke titel ‘Final Chapter’, die samen met Lab4 geproduceerd is. Ik moet wel erbij vermelden dat hier de melodie zo vals als een kraai is, het is vast de bedoeling geweest om dit er in te houden, maar ik kan er persoonlijk niet echt goed tegen, melodieën moeten in key staan en gewoon helemaal goed zijn.

Pfoe, wat een geweld zeg. De opbouw van het album is goed verzorgd, de twee cd’s staan in de goede volgorde en het loopt mooi op naar een extreem goede climax. De eerste cd heeft een paar kleine missertjes, maar ze zijn niet dodelijk. Op cd twee kan ik maar twee dingen ontdekken: de valse melodie aan het einde en de overbodige MC. Voor de liefhebbers zeg ik: kopen, je krijgt er geen spijt van. Voor de niet-kenners is dit een goede introductie in hardhouse zoals het vandaag de dag klinkt, het is vrij toegankelijk en ook mensen die doorgaans house- of hardtechnogericht zijn, zullen hier denk ik best met plezier naar kunnen luisteren.

Hou trouwens Partyflock in de gaten, een interview met BK komt zeer snel online. De wereldtour ter promotie van het album start op 7 april in ons eigen land, BK is dan te zien in een twee uur durende showcase tijdens Hard House in de Amsterdamse club Latido.
CD1 - New Material
  1. BK vs Black Russian - Influence
  2. BK vs Fake Hero - Politicians Filthy Hoes
  3. BK vs Ali Wilson - London Rock
  4. BK vs Judge Jules - Sickness
  5. BK vs Vinylgroover - Microwave
  6. BK - Mine's A Double
  7. BK - Momentum
  8. BK vs DJ Kutski - Depth Charge
  9. BK - Pressure
  10. BK vs Nick Sentience - We Come Alive
  11. BK vs Lisa Lashes - New Age Rave
  12. BK - Such A Feeling
CD2 - BK Live At Global Gathering
  1. BK & Nick Sentience - Flash
  2. BK - Revolution
  3. BK & Andy Farley - Step Away
  4. Praga Khan - Injected With A Poison (BK & Nick Sentience Remix)
  5. Cortina - Music Is Moving
  6. BK - Bad Ass
  7. BK - Future Shock
  8. BK & Andy Farley - Khemical Imbalance
  9. Razor Babes - Come On Baby (BK 2004 Remix)
  10. BK - Insane
  11. BK - Playing With Knives (Cortina MK2 mix)
  12. BK & James Lawson - Calm Before The Storm
  13. BK & Paul Glazby - Outta my House
  14. BK & Lab 4 - Final Chapter

28 opmerkingen

Goede recensie (y)

maar hier ben ik het fundamenteel niet mee eens:

Dat is iets dat ook gebeurt bij ‘Pressure’: de intro is dik in orde, maar dit keer is de afwerking zelfs beneden peil. Het te simpele UK hardtrance melodietje is een beetje inspiratieloos, dit moet hij overlaten aan Technikal of M.D.A & Spherical, die zijn hier stukken beter in. Helemaal onbegrijpelijk vind ik het feit dat er een valse bass in zit, geen idee hoe dit over het hoofd gezien is (of eigenlijk over het oor geluisterd is), maar wat mij betreft had ‘Pressure’ weggelaten kunnen worden.

BK draait dikke drollen op technikal en m.d.a & spherical en Pressure is een vette plaat. :p
Artiest {SHOWLIST artist 13109, 55359, 47652}
Vind je? Ik vind het melodietje en de afwerking niet best, en daarbij heeft ie echt een valse bass gebruikt. Je mag van Technikal en MDA & Spherical vinden wat je wil, maar je kan niet zeggen dat hun tracks slecht klinken of vals zijn. (waarbij ik moet zeggen dat dit niet het geval is bij de andere nummers van BK, de man is echt een held zoals Bennie zegt :yes: )
‘Such A Feeling’ is echt meesterlijk. Ik hoop dat mijn geheugen me even niet in de steek laat, maar als ik het goed heb komt het origineel van Bizarre Inc. uit het begin van de jaren ’90

Je geheugen is prima in orde:jaja: Heb het origineel hier op plaat:d

Prima recensie(y)

Werkzaam bij Rage-Online
was hij van the murder was the bass?
Uitspraak van Charly Rocks op zaterdag 31 maart 2007 om 12:37:
Vind je? Ik vind het melodietje en de afwerking niet best, en daarbij heeft ie echt een valse bass gebruikt. Je mag van Technikal en MDA & Spherical vinden wat je wil, maar je kan niet zeggen dat hun tracks slecht klinken of vals zijn. (waarbij ik moet zeggen dat dit niet het geval is bij de andere nummers van BK, de man is echt een held zoals Bennie zegt )laatste aanpassing 31 maart 2007 12:37

wat jij vals of schel vindt klinken, heb ik nooit problemen mee

dj's en publiek ook niet, het is idd zoals je zegt:

mierenneukerig

maarja, misschien luister jij er op een andere manier naar
Uitspraak van Hassanova op zaterdag 31 maart 2007 om 17:26:

het klinkt niet vals, het IS vals. geen kwestie van vinden, het is echt gewoon zo. waar ik iets schel vind, kan het idd zo zijn dat jij t niet zo vindt, maar dit is gewoon een regel die in de muziek zo werkt, iets is vals of niet, en deze toonhoogte is echt niet goed :nee:

leuke review. ben benieuwd.
Uitspraak van Charly Rocks op zaterdag 31 maart 2007 om 23:58:
het klinkt niet vals, het IS vals. geen kwestie van vinden, het is echt gewoon zo. waar ik iets schel vind, kan het idd zo zijn dat jij t niet zo vindt, maar dit is gewoon een regel die in de muziek zo werkt, iets is vals of niet, en deze toonhoogte is echt niet goed

Dat zal best, maar wat jij echt niet vindt kunnen/klinken wordt door niemand opgemerkt. Wat ik bedoel te zeggen is dat jij er naar luistert als een producer, waar de gewone luiteraar daar geen boodschap aan heeft en het ECHT niet hoort dat het vals of in jou ogen schel is/klinkt.

Daarnaast vraag ik me af of BK platen produceert dfie volgens jou vals/schel zijn/klinken? Zou hij daar niet genoeg ervaring/kennie van hebben?

Bij DBD kan ik er nog wel inkomen.
Nee Hassan het gaat er niet om wat ik vind, het gaat erom dat het zo is. Er zijn regels in muziek, dat iets bvb schel klinkt is geen regel, je mag iets zo schel laten klinken als je wil (zie Dumonde). Maar vals is vals, dat is geen mening. Als ik nu voor je zou gaan staan en op een trompet zou gaan tetteren, zou je zeggen: "Wow dat is vals" (omdat ik geen trompet kan spelen). Dat is dit ook, sommige mensen horen het misschien niet omdat er tig geluiden overheen zitten, dat is een ander verhaal. Dat is net als een valse gitaar in een enorm orkest, niet iedereen hoort het omdat het geluid zo massaal is. Maar hij is en blijft vals, dat is een feit.
die cd mot ik hebben!!! lekker hoor
Uitspraak van Charly Rocks op zondag 1 april 2007 om 20:34:

Vals (in tegenstelling tot zuiver) is een term die vaak ten onrechte wordt gebruikt in de muziek. Wat voor de een vals klinkt hoeft beslist in andere oren niet vals te klinken. Een voorbeeld daarvan is de Bulgaarse volksmuziek, die bij westerlingen vals overkomt, doch bij de Bulgaren zelf dat effect niet heeft.

Het begrip vals valt uiteen in:

[bewerk] Objectief vals
Het zal duidelijk zijn dat een verkeerde dan wel niet gestemde piano, een zanger(es) die een verkeerde noot inzet of een verkeerde stemming binnen een ensemble een vals geluid geeft. Iedereen heeft het er dan over dan de muziek vals is. Bij samenspel moeten de verschillende instrumenten of stemmen (maar dat kan er ook 1 zijn) op dezelfde referentietoon gestemd zijn om niet als vals te worden bestempeld. Daarbij moet er dan nog gelden dat de valsheid niet het gevolg is van een opdracht van de componist.

[bewerk] Subjectief vals
In sommige muziekstijlen noteert de componist zodanige akkoorden dat de uiteindelijke muziek vals in de oren klinkt. Aangezien de componist dit zelf bedoeld heeft is er geen sprake van valse muziek maar van het gebruik van een dissonant (of meerdere natuurlijk). Ook in volksmuziek komt dit voor, terwijl daarvan soms geen enkele noot op papier staat. Deze muziek klinkt bij de ene groep mensen toch vals, terwijl anderen deze akkoorden als 'normaal' horen.

Toch zijn we er dan nog niet. Vals zingen kan ook gebruikt worden om een bepaald effect te verkrijgen. Andre Hazes zong bij zijn droevige liederen net onder de juiste toon; het effect is dan dat de muziek droeviger klinkt. Een tegenovergesteld voorbeeld zijn de toetsinstrumenten van Supertramp; deze zijn uitermate zuiver gestemd, maar geeft toch een afwijkend geluid. Ten slotte componeerde Claude Debussy muziek, die door de stapeling van dicht bij elkaar liggende noten zweverig overkomt.

Het blijkt in alle gevallen dat oren en uiteindelijk de hersenen (dus ook de instelling en culturele achtergrond) van de luisteraar toch het definitief oordeel vellen.

;)

Zoals ik al eerder zei: je recensie is goed, maar je luistert er heel anders naar dan een 'gewone' luisteraar. Je bekijkt het af en toe iets te veel vanuit de producerskant.
ik zal t je nog sterker vertellen: ik had die cd in de auto op staan, waar mn pa bij zat. en die weet echt helemaal 0,0 niks van muziek, het enige dat ie uit elkaar kan houden is een 3/4 en een 4/4 maat (die mensen hebben nog op dansles gezeten, vandaar :D). en zelfs hij zei tijdens Pressure: "Ik wil niet veel zeggen, maar dat ding is zo vals als een kat". Dus of ik nou alleen met mn 'producersoren' luister, dat weet ik niet in dit geval :nee:

Uitspraak van Charly Rocks op maandag 2 april 2007 om 14:08:
"Ik wil niet veel zeggen, maar dat ding is zo vals als een kat".

:lol: Kostelijke omschrijving :D