Sweet Bourbon - Born A Rebel

Soms krijgen we albums binnen op het Partyflock hoofdkwartier, waar we eigenlijk niet zo heel erg bekend mee zijn. Zo ook Sweet Bourbon's nieuwe album 'Born A Rebel.' Gezien het redelijk komkommertijd is, hebben Sweet Bourbon een kans gegeven. Immers ook wij hebben de verantwoordelijkheid om ons publiek af en toe ook eens wat anders te laten lezen/horen, dan het gangbare en dansbare. Sweet Bourbon is in 2014 opgericht en kent van origine een meer blues achtige inslag en is ook in die contreien aardig bekend geworden. Zowel in binnen en buitenland kent de muziek van de band gretig aftrek. Inmiddels zijn we een debuutalbum ('Night Turned Into Day') en een hele berg singles verder. We hebben nu de opvolger in handen genaamd 'Born A Rebel', een titel die voor velen van ons van toepassing kan zijn. Qua stijl, moest ik zelf ook even goed op onderzoek uit, waar we Sweet Bourbon nu eigenlijk kwijt kunnen. Eigenlijk kan je ze niet echt in een hokje plaatsen. Ik noem het maar muziek met invloeden uit blues, rock, soul en jazz in een soort rockachtig jasje.

Born A Rebel
Sweet Bourbon bestaat uit toetsenist Willem van der Schoof, gitarist Chris Jassen, lead vocalist René van Onna, basgitarist Roeland van Laar en de drums zijn voor de rekening van Ruben Ramirez. De backing vocals worden verzorgd door Suzan Wattimena, Laura van der Vange en Henny Oudesluijs. Als gasten de hoornsectie bestaande uit Dennis van Als (trompet), Julian Sprengers (tenor saxophone) en Liesbeth Coopmans (alto saxophone). Al met al dus een rijke muzikale selectie die te horen zijn op dit album.

Dit album kent 10 nummers en opent met de titeltrack 'Born A Rebel', een wat stevige hoog tempo plaat met een vrij flitsende ritmesectie. Echter zijn de drums vrij aanwezig en iets te bombastisch naar mijn smaak. Je hoort min of meer hetzelfde op de tweede plaat 'Bourbon for You.' Wat wel erg fijn in de oren klinkt is het gitaarspel in deze plaat. MRS. C is dan weer een kenmerkende blues plaat met een heerlijk en warm dynamisch geluid. 'I Asked You A Question' bevat een mondharpspel wat erg goed klinkt, echter is in het bijbehorende boekje niet goed terug te vinden, wie dit nu heeft gespeeld. 'Muddy Footprints' de daaropvolgende track is weer van een gehele andere orde. Heel donker aspect qua begin met bas en drums en bijpassende gitaarriffs. Hierna komt de rest van de muzikale selectie pas op gang. 'Sitting On Top Of The World' is dan weer een rustige blues plaat, waar 'The Beast' een meer uptempo en groovy karakter kent. In 'Unexpected Touch' valt het prachtige piano en orgelspel op. 'Lay Down Your Worries' en 'Laying In the Alley' sluiten het album af, waar 'Laying In The Alley' zo'n echt jazzclubsfeertje omarmt. Helemaal top.

Als website met een dance en aanverwante stijlen georiënteerd publiek is het zeker verfrissend om af en toe eens wat anders te luisteren en te recenseren. 'Born A Rebel' van Sweet Bourbon heeft mij in alle opzichten positief verrast. Ik houd ze in ieder geval de komende tijd in de gaten.

1. Born A Rebel
  2. Bourbon For You
  3. Mrs. C