Tinlicker - This Is Not Our Universe

door , gepubliceerd op , waardering: 94/100
Tinlicker - This Is Not Our Universe
22 oktober 2019
OrganisatieAnjunaBeats Site
ArtiestTinlicker Site
Het Nederlandse duo Tinlicker bestaande uit Jordi van Achthoven en Micha Heyboer, zal niet direct een belletje bij iedereen doen rinkelen, maar ze timmeren lekker aan de weg. Hun professionele carrière als dj duo begon in 2012 en ze hebben zich gevormd tot een van de meest toonaangevende progressive dj's en producers. Dit is terug te zien aan diverse release op onder andere Armada en mau5trap, allen de meer diepere en progressive tracks die ook bij het grote publiek aanslaan. Daarom is het ook niet meer dan logisch dat hun nieuwe album 'This Is Not Our Universe' uitgebracht is op het label van Above & Beyond. Dit album beweegt zich subtiel tussen progressive en trancy stijlen, prima voor de mooie zomeravond of een koude winter ochtend.

Niet ons universum!
Zo'n eerste album is altijd wel speciaal, zo ook voor de heren van Tinlicker. De eerste plaat 'Bird Feeder' is gemaakt naar aanleiding van een trip naar het idyllische eiland Terschelling. Wat met name de inspiratie gaf, was het voeren van alle vogeltjes. De tweede plaat is een remix van alt-J's 'Breezeblocks', een plaat met een unieke en sfeervolle vibe. De plaat 'The Whale' is eveneens geïnspireerd op Terschelling (wellicht ook de bar op het eiland die dezelfde naam draagt). Het mooie van deze plaat is het geluid van de sonar, die wel een bijzondere swing geeft aan het geheel. Het daaropvolgende 'Vanishing' samen met Run Rivers houdt de sfeer goed vast en neemt ons mee in diepe progressive wateren. 'The Walk' is er ook zo eentje, die mijzelf een beetje doet denken aan de 'runners high' dat moment dat alle endorfines door je hoofd zweven, als een tijdje aan het hardlopen bent. Ook weer een prima meesterwerk van de heren van Tinlicker. De tracks 'Cause I' en 'Need You' voelen aan als elkaars verlengden. 'Cause I' heeft een wat meer ambient gevoel, maar loopt naadloos over in 'Need You'. Deze plaat heeft in tegenstelling tot de rest van het album een wat vrolijker karakter. Apart, maar smaakt wel naar meer. 'Fractal' en 'Lost' hebben dan weer een meer progressive karakter en gaan de weg het album zweven we tussen verschillende stijlen en dat maakt het een aantrekkelijke luisterervaring. 'Lullaby' is gemaakt samen met een goede vriend van het duo, namelijk Thomas Helsloot en heeft een wat zoetsappiger karakter. Als ik een track zou moeten aanwijzen is dit de minste van het stel. Daarentegen wordt het direct weer goed gemaakt met 'Close Your Eyes', 'Neko' en sluiten we af met 'When The Light Fades.'

Verdict
Tja, magisch album wat mij betreft. Ik snap heel goed dat dit album onder de vleugels van Anjunabeats uitgebracht is. Het oerhollandse duo Tinlicker is wat mij betreft de (progressive) belofte van de toekomst. Ik kijk uit naar het volgende album!

Score: 94/100

1. Tinlicker – Bird Feeder
  2. alt-J – Breezeblocks (Tinlicker Remix)