Zoo Brazil - Point Of View

Zoo Brazil - Point Of View

door , gepubliceerd op , waardering: 73/100
Zweden en muziek, het is als knäckebröd met kaas, een onwaarschijnlijk lekkere combinatie. We kennen allemaal de mainstream artiesten, maar Zoo Brazil blijft op de een of andere manier onder de oppervlakte sudderen. En dat is in de positieve zin des woords. Daar waar Swedish House Maffia de aandacht op eisen, focust Zoo Brazil zich op de muziek. Dat laatste is ook te merken aan zijn nieuwe langspeler genaamd 'Point Of View'

Een muzikale kijk op de zaak is wat Zoo Brazil ons wil geven met zijn nieuwe album. Het gebeurd niet vaak dat we getrakteerd worden op een album van Zoo Brazil, maar als het wel gebeurd dan is de traktatie grandioos. Het laatste album van John Andersson dateert alweer uit 2012 ('Any Moment Now') en was ook een pareltje. We nemen met 'Point Of View' een kijkje in het muzikale brein van Zoo Brazil. Het 10 tracks tellende album neemt ons mee in de afgelopen veertig jaar qua muzikale invloeden. We openen met 'From a Distance' die met name qua vocalen eruit springt, namelijk de mannelijk en vrouwelijk vocalen van Wolf and Moon. Dit Duitse folk duo past perfect bij de groovy en deep house beat van deze plaat. Dat gezegd hebbende gaan we naar 'Never Had' met de spirituele vocalen van Niara. Dit geheel maakt het een relaxte track die past op het strand, maar ook in de club. In 'Nine Mind' komen een meer gothic stijl tegen, die bij mij niet helemaal aard, maar wel past binnen de stijl van het album.

Bij 'Careful' horen we het duo Wolf and Moon weer terug en moet zeggen dat dit een track is die erg de diepte ingaat met erg diepe bass. Met de track 'Shadow' is Zoo Brazil weer herenigd met de man die zorgde voor het succes van 'Heart's A Legend'. Philip zorgt wederom voor een prachtige vocaal geaccentueerd door de balearische gitaar geluiden. De uit Philadelphia afkomstige Ursula Rucker zorgt voor een aparte atmosfeer in de plaat 'In My Time' met half spoken word en half gezongen tekst. Niet alledaagse combinatie, maar wel doeltreffend. Het donkere 'The Relax' balanceert een beetje op de grens van techhouse en deephouse, ook een combinatie die niet de juiste snaar weet te raken. 'It Takes Two' lijkt alsof Zoo Brazil de weg kwijt is, onrustige plaat en weinig bezieling. Daarentegen weet 'Waiting' met het krachtige vioolspel en de subtiele zomerse beats de schade weer goed te maken. We sluiten af met een zomerse briesje in de vorm van 'Empty Minds'

(My) Point of View
Zoo Brazil heeft wederom een apart en artistiek album afgeleverd. Veel sterke platen, ook een aantal die weinig bezieling hebben. Bonuspunten voor de artistieke talenten van deze man.

Score: 73/100