FabricLive 98 mixed by Dimension

FabricLive 98 mixed by Dimension

door , gepubliceerd op , waardering: 95/100
Groei
Drum & Bass is altijd een beetje het achter gebleven kindje van de dancescene geweest. Vergeleken met grote stromingen als techno, trance en hardcore komt het nauwelijks boven het maaiveld uit. Zo af en toe wordt er op een festival een klein achteraf podiumpje of tentje aan gewijd, maar veel verder dan dat komt het meestal niet. Gelukkig zijn er altijd nog de avondjes in Paradiso, Worm, 013 en de Factory 010. Een label als PRSPCT recordings is razend populair in het hardere segment van de drum&bass, maar ook in de meer toegankelijke regionen gaat het goed met het genre. Dankzij de EDM-explosie van de afgelopen jaren worden steeds meer stijlen gemakkelijker met elkaar gemixt, waardoor de mooiste creaties ontstaan. Denk aan "Matrix & Futurebound - Control (Ft. Max Marshall)" uit 2014 of de Apexx-remix daarvan. Daarnaast zijn artiesten als Roni Size, LTJ Bukem, Photek, Krust, 4 Hero, Adam F, Crystal Method en later Dillinja, Chase & Status en Skrillex altijd ambassadeur van het genre geweest. Oke, Skrillex gaat al veel meer de dubstep- en EDM-kant op, maar toch, zonder zijn inbreng had de populariteit van drum&bass een stuk minder geweest. Het zijn de creatieve uitstapjes van de ene artiest die het beste in de andere naar boven halen.

Dimension
In Nederland mag drum&bass dan groeiende zijn en ja, ook wij hebben onze helden in DJ Hidden & Eye-D en Black Sun Empire, maar in Engeland is het genre al sinds de jaren '90 van de vorige eeuw razend populair. Mede dankzij een aantal al eerder genoemde artiesten. Een naam die nog niet gevallen is, is die van "Dimension". Robert Alexander Etheridge is nog niet zo lang bezig als de anderen, maar zijn naam wordt met de dag groter. Naamsbekendheid in Engeland, Canada (Calgary d&b scene) en zo langzamer hand ook de rest van de wereld. Dan doe je het goed. Met sublieme mix skillz en ijzersterke producties timmert Robert hard aan de weg om ιιn van 's werelds beste drum&bass artiesten te worden. Dat is ze bij Fabric ook niet ontgaan, met als resultaat dat de nieuwste mix in de "FabricLive"-serie van zijn hand komt. Dimension is daar maximaal op ingesprongen en met 56 tracks is dit ιιn van de strakste mixen uit de serie. Daarnaast heeft hij een hele reeks aan gloednieuwe en speciaal voor deze mix geproduceerde tracks in zijn mix verwerkt.

"I wanted the mix to contain a lot of new music, hence why over half the track list has never been heard and is specifically unique to FABRICLIVE 98. Some of the most talented producers from all around the scene went out their way to create bespoke VIPs from their back catalogue, specifically for the mix."

Snelkookpan
Het eerste deel van de mix wordt vooral gekenmerkt door een "heerlijke uplifting vibe die start met het mooie intro, dankzij de vocalen uit "Pull me Under" van Raphaella, afgewisseld met meer basszz georiλnteerde platen, waaronder Roberts eigen "Whip Slap" en "Beg &Borrow", ingeluid door "Chase & Status – No Problem". Het volgende hoogtepuntje volgt al snel met "Techno". Rappe ritmes en scherpe synth uithalen volgen elkaar snel op. De zuivere dames vocaal brengt het geheel nog verder aan de kook. En als je denkt dat het niet vetter kan......denk dan nog maar een keer na.... de combinatie van "Lower Frequencies" en "Fatso" is geniaal!
Robert haalt daarna heel even de vaart eruit met het emotionele ""Love to me" en "Generator". Een aantal zeer toegankelijke platen volgen elkaar in rap tempo op. Ratelende synthesizers, vrij rustige ritmes en aangenaam in het gehoor liggende zangpartijen zorgen voor de overgang naar het wat vagere en meer oldskool klinkende "UK". Alsof je weer halverwege de jaren '90 in een donker hol vol stroboscopen staat. De ruimtelijk klinkende live-samples geven dat speciale rave-gevoel, waardoor je alleen maar meer opgepept wordt. Robert scherpt zijn sound aan met een portie jungle, holle dancehall beats, kale kicks van "Ascension" en dreigende synthlines tijdens "Low Blow". Zelfs de Roland-Alpha-"Dominator"-Juno scheurt nog even door deze mix gedurende "Cyclon". Het is ιιn grote snelkooppan die op klappen staat en waarbij het overdrukventiel maximaal afblaast.
Vanaf nummer 33 "High Contrast – If we ever" neemt de mix geleidelijk een andere wending. Meer en meer uplifting platen gecombineerd met zang-, house-, en EDM-invloeden domineren dit deel. Drum&bass blijkt al lang niet meer een puur instrumenteel genre te zijn. Volledige songs die absoluut niet zouden misstaan in een gevarieerde EDM-set brengen een veel blijere sfeer met zich mee. "Ultraviolet" en Robert's remix van "Deadmau5 – Avaritia" laten zich uitstekend mixen en zorgen voor een heerlijke flow. Puur dansvloer genot. Dus pak je kans en ga er deze zomer voor.
Na een aantal strakke tracks, volgt "Rush" welke fungeert als een uitgebreide break, totdat "Afterglow", "We are the People" en "Automatik" je weer meeslepen in die happy-flow. Voor drum&Bass-begrippen zitten deze tracks behoorlijk vol met melodielijnen en zangpartijen. En het houdt maar niet op. Met wat vagere klanken schakelt Robert even terug, zodat de gevoelige zang van Elisabeth Troy goed tot z'n recht komt gedurende een korte doch mooie break, voordat diezelfde opzwepende klanken weer de kop op steken. De verantwoordelijke heren Chase & Status" zijn al diverse keren voorbij gekomen en hun tracks vormen vaak de benodigde overgangen die deze mix lopend houden.
Na een yoga-momentje tijdens "Breathe in" volgt zo langzamerhand het eindspel. De laatste pieken van deze mix komen in zicht, te beginnen met "Sub Focus – X-Ray (Metrik Remix)". Na nog wat knip- en plakwerk en de dancehall-klanken van wederom Chase & Status volgt het oldskool klinkende "Up all Night", waarna Dimension afsluit met de ultiem relaxte Metrik-remix van "Dusky – Ingrid is a Hybrid".

Overtroffen
Wie had gedacht dat een genre als drum&bass zich zo goed zou lenen voor een zomerse mix? Dat het zo gevarieerd kan klinken? Dat het zo geschikt is voor een feestelijke mix? Dimension heeft zichzelf overtroffen en iedereen, die dacht dat dit de zoveelste 'tig-in-een-dozijn-mix' zou worden, de mond gesnoerd. Het gebeurt maar weinig dat kwantiteit ook gelijk staat aan kwaliteit. Mede doordat dat de meeste tracks al voorbij zijn voordat je er erg in hebt en er daardoor voor de ongeoefende luisteraar vrij weinig aanknopingspunten zijn, blijft de flow gedurende de gehele mix van een uitzonderlijk hoog en constant niveau, zoals we maar zelden tegenkomen. Hierdoor blijf je van begin tot eind geboeid luisteren. Deze mix grijpt je bij de kladden en laat je niet meer gaan. Draai je volumeknop vol open en laat het zonlicht uit je speakers komen. This mix is WICKED!

FabricLive 98 Dimension @­ Fabric Store
Het album wordt 25 mei uitgebracht.
Dimension