Above & Beyond - Common Ground

Above & Beyond - Common Ground
12 februari 2018
Als een van de grootste trance acts een nieuw album uitbrengt is dat altijd iets om naar uit te kijken. De "Acoustic" shows hebben bewezen dat we te maken hebben met drie ontzettend getalenteerde heren waarbij hun muzikaliteit verder reikt dan de computer als instrument. Met albums die stuk voor stuk klassiekers hebben geleverd ben ik benieuwd of Above & Beyond en ondergetekende zich nog steeds op "Common Ground" bevinden.

Ondanks dat de eerste tracktitel "The inconsistency Principle" genoemd is, vind ik het album totaal niet tegenstrijdig of onsamenhangend. Het borduurt eigenlijk verder op waar "We're all we need" in 2015 gestopt is. Goed geproduceerde Dance songs waarbij het échte trance gevoel soms nog wel ontbreekt voor mij. Ondanks dat, zijn het tracks die, al dan niet in een Club mix, het goed zullen gaan doen op de dansvloer of zichzelf al bewezen hebben zoals "Northern Soul". In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, maar de samenwerking met Richard Bedford is weer een heerlijke meezinger met genoeg energie en melodie om je mee te nemen. Met meerdere vocalisten zijn meerdere nummers opgenomen en ook Richard is nog te horen op "Happiness Amplified". Dit is typisch een plaat in het verlengde van het vorige album waarbij zelfs dezelfde samples te horen zijn. Voor mij een kleine tegenvaller aangezien we toch vooral originaliteit van ze gewend zijn. Justine Suissa, bekend als lid van Oceanlab is gelukkig ook een terugkerende gast. Voor mij een van de beste trance zangeressen dus iedere track waarbij haar naam genoemd staat roepen verwachtingen op. In "Naked" resulteert dat in een rustige Progressive plaat waarbij haar vocale inbreng de aandacht naar zich toe trekt. "Alright Now" is dan weer een typische plaat wat op zichzelf een goede song is, maar waarvan ik er ondertussen ook toch wel een hoop heb gehoord van Above & Beyond en daar kan zelfs Justine Suissa helaas niets aan af doen.. Met Marty Longstaff maken we toch nog kennis met een nieuwe gast. Zijn stemgeluid is zorgvuldig uitgezocht en past goed in het geheel van het album. "Tightrope" luistert lekker weg maar is ook een track met een sound en gevoel wat we al meer gehoord hebben.

Let's get Naked
The naked truth is.. dat Above & Beyond weer een album aflevert met 13 goede songs. De plaat zakt nergens door de ondergrens, maar om heel eerlijk te zijn wordt de bovengrens ook niet echt opgezocht. In vergelijking met ouder werk vind ik dit album weinig vernieuwend en wordt er behalve op de vertrouwde sounds ook weer op de vertrouwde partners teruggegrepen. Justine Suissa, Richard Bedford en Zoe Johnston behoren tot de top, maar het mag allemaal wel wat spannender. De Common Ground gaat vooral over de gezamenlijke interesses en voor de echte Above & Beyond fans zal dit album zeker als "Common Ground" aanvoelen. Voor andere trance liefhebbers waaronder mijzelf vind ik het "Common" toch vooral slaan op een vertaling die zich beter kan vinden in "algemeen", of "gewoontjes". Goede platen, maar het springt er ook niet echt uit. Voor de fans is dit uiteraard een must-have en ook de gemiddelde trance fan kan met een gerust hart deze plaat opzetten en je kunt er prima een zondagmiddag van genieten. Klinkt dit tegenstrijdig? Dat is gewoon "The inconsistency Principle".

Common Ground
  1. The Inconsistency Principle
  2. My Own Hymn (Feat. Zoe Johnston)
  3. Northern Soul (Feat. Richard Bedford)
  4. Naked (Feat. Justine Suissa)
  5. Sahara Love (Feat. Zoe Johnston)
  6. Happiness Amplified (Feat. Richard Bedford)
  7. Is It Love? (1001)
  8. Cold Feet (Feat. Justine Suissa)
  9. Tightrope (Feat. Marty Longstaff)
  10. Alright Now (Feat. Justine Suissa)
  11. Bittersweet & Blue (Feat. Richard Bedford)
  12. Always (Feat. Zoe Johnston)
  13. Common Ground

Een erg teleurstellende cd. Ze proberen terug te vallen op hun oude kunstje, maar ik vind de tracks op deze cd maar een slap aftreksel van hun oude platen. Dat ze veel dezelfde gast artiesten hebben uitgenodigd vind ik ook wel erg goedkoop.
Redelijke cd. ik krijg er inderdaad een beetje een "been there, done that" gevoel bij. Ik begrijp best dat de titel van het album doet vermoeden dat ze een veilige weg willen inslaan, maar heeft in mijn ogen noch een positief als een negatief effect op de echte trance liefhebber. Na 1 keer luisteren was ik er daarom ook wel klaar mee. Prima voor een club mix in een dj set, maar verder zal ik dit album niet meer aanraken.