Qlimax 2017 - Temple of light

Qlimax 2017 - Temple of light

Het feest dreunt nog na bij tienduizenden bezoekers terwijl jullie recensent de hand legt aan deze interessante cd. Verzamelaars die direct tijdens en na het feest worden aangeboden hebben als minpunt om net het gevoel te missen wat je als bezoeker kreeg tijdens het feest. Lukt het nu om dat wel te laten ervaren? Met de hulp van anthem maker Wildstylez doen ze een gooi om de voorgaande cd's te verpulveren.

CD1 mixed by Wildstylez
Thema was dit jaar: Temple of light. Om gelijk daar wat over te zeggen, het is een goede track, anthem waardig, maar er zijn in het verleden wel betere anthems geweest. De mix opent met een heerlijke track van de heren van Project one. Dit is een verrassende track met een lekkere zeurende lead sound en duidelijk, erg duidelijk zelfs, dat de grootste verrassing van dit jaar zijn hand eraan heeft gehad. Oude flow, herkenbare filters, dit is Headhunterz die de weg naar de studio van Wildstylez heeft gevonden. De eerste tracks die erna volgen zijn fris, gangbaar en kwalitatief top. Niet direct een verrassende wending totdat Max Enforcer, ANDY SVGE en Heaven erin komt en ertussenuit springen als de eerste kick drums er vol inkomen. Je wordt uit de roes getrokken die de eerste 4 tracks je in lieten zakken.

Dat natuurlijk goede vriend Headhunterz direct wordt gepromoot door onze dj is geheel terecht en zodoende komt Destiny langs. Wat een top track is dit direct. Zeker erg gangbaar en niet iedereen zal dit dan weer kunnen waarderen maar hij klopt aan alle kanten en dat hiermee bewezen wordt dat dit zijn stijl is, dat is mooi meegenomen. Hierna volgt er een persoonlijk favoriete van jullie recensent. De track Basswall van Zatox tezamen met Le Shuuk is een echte wakker wordt plaat. Je zit onbedoeld direct te zwingen door de combinatie van sound, ritmes en de vocalen.

De cd ramt, vlamt en stuitert door totdat de kicks langzaam maar zeker harder worden met als Qlimax de track Unity van succes formatie Sub Zero Project. Die kick schoffelt er heerlijk op los en met hun soundscapes, catchy snerpende melodie en de opbouw een waardige afsluiter van de eerste schijf. Wat cd1 zo Lastig maakt is de overloop van samenwerkingen van dezelfde artiesten waardoor al snel de zelfde sound elkaar opvolgt. Ook de aantal tracks, want nu highlight je er een paar en dan doe je de rest bikkelhard te kort, terwijl ze eigenlijk allemaal toppers zijn. Zie het als een positief punt die nu negatief aanvoelt.

CD 2 Curated by Q-dance and Be Yourself Music
Het was vorig jaar vrij snel duidelijk dat de tweede een toevoeging was die goed werd ontvangen. Dit zag ook Q-dance en mede door dat succes wordt er dit jaar opnieuw een extra disc toegevoegd. Waar cd 1 vooral de gangbare main hardstyle bevatte, zie je aan de tracklist alleen al de verschillen. De opener van de remix door Zatox en Sub Zero Project van Sunlight bevestigd dit ook eens. De alom bekende psytrance kick loop gevolgd door de recht toe recht aan vol op je smoel Qlimax verklapt toch wel wie er het meeste aan gewerkt hebben. Hard Driver knalt er ook opvallend lekker tussendoor met zijn Hardstyle 24/7. Een echte main knaller die de hallen weer het saamhorigheid gevoel geven bij het inzetten van de lyrics.

De 2e cd liggen de eerste tracks verder goed in lijn met de eerste cd wat niet elke cd maker snapt hoe essentieel dit is. Halverwege hoor je de opvallende remix tegen van de track Children, geproduceerd in 1995! door de helaas overleden icoon Robert Miles. Degos & Re-Done hebben zich eraan gewaagd en het resultaat laat een gemengde afdruk achter. Productie technisch is het niveau zoals wij mogen verwachten, hoog, zeker noemenswaardig. Alleen als er een remix van een iconische track je studio uitrolt waarvan de producer dat jaar is overleden dan mag, nee, moet hij alles omver blazen, je kippenvel bezorgen, je willen laten verlangen naar een repeat knop die nooit meer uitkan. Dat is dus niet gelukt. Wegrammen gebeurt daarna wel doorD-Sturb met Legacy. Wat is deze gast goed bezig met zijn arsenaal aan producties. Emese mag net als Pull the Killswitch weer haar vocale talenten showen en dat bezorgt je toch wel een lekkere dosis kippenvel.

Hierna is het hek van de dam en worden de kicks harder, de tracks geleidelijk sneller en je weet dat je naar het laatste kwart gaat van de totale verzamelaar. Ook hier is een keuze maken van de te bespreken nummers een onmogelijke taak te vergelijken met kiezen tussen doof of blind zijn. Je hebt voorkeuren, maar echt definitief besluiten lukt niet. Uiteindelijk schiet de cd naar de afsluiter die dit jaar Qlimax ook mocht afsluiten. Gezien zijn sterrenstatus die hij heeft behaalt niet meer dan terecht en is het bewijs dat je met een rauwe hardcore sound gemixt met gangbare tracks het ver kan schoppen. We hebben het uiteraard over N-Vitral, die samen met Jack of Sound de studio tot moes heeft staan rammen met deze klapper track. Een waardige afsluiting van 2 goed gevulde kwaliteit tracks.

De verzamelaar zit eigenlijk goed in elkaar. Geeft het echt Qlimax weer zoals de bijna 30.000 man het zullen hebben ervaren? Nee, zeker niet. En je bent een icoon als je het lukt. Q-base cd kwam dit jaar dan wel in de buurt, deze dubbelaar niet. Dat is zeker niet erg en hij is ook oprecht de moeite waard, maar als je een stempel van een feest mee geeft gaat de lat direct omhoog en dan bekijkt menig persoon het album net wat strenger.
Mixed by Wildstylez
  1. Project One - It's An Edit
  2. Coone & Wildstylez - Here I Come