The Hacker - A.N.D. N.O.W...

anoniem gepubliceerd op , waardering: 88/100
The Hacker - A.N.D. N.O.W...
14 mei 2006
ArtiestThe Hacker
Genre: electro, techno
De Fransman Michel Amato, oftewel The Hacker, is één van de grote namen in de electro/techno-wereld. Vooral samen met Miss Kittin boekte hij grote successen, hun gezamenlijk album ‘First album’ is toch wel een klassieker te noemen. Maar ook in zijn eentje staat The Hacker zijn mannetje. Iets wat hij nog maar eens aantoont met zijn nieuwste release, een mix-cd genaamd A.N.D. N.O.W….

Een blik op de tracklist (en de bijbehorende releasedata’s van de platen) laat zien dat The Hacker niet alleen maar gloednieuwe platen heeft uitgekozen voor deze mix, maar voor een bredere opzet gekozen heeft. De meeste platen zijn van de periode 2004-2006, maar er zitten een paar echte oudjes tussen van ver in de vorige eeuw. Interessant!

De eerste track houdt zich nog een beetje in, waardoor de spanning wordt opgebouwd en je aan het wachten bent tot het ‘los’ gaat. De vocals aan het begin en eind van het nummer zijn erg vet overigens. Het volgende nummer is afkomstig van Miss Yetti. Deze mooie blondine levert met ‘Could I kill you’ een track af die opzich ook nog wel relaxed is, maar die wel al wat meer swingt. ‘Los ninos del parque’ is één van de (respect gesproken!) ‘oudjes’ op de cd, zoals eerder in de recensie aangegeven. Het nummer is afkomstig uit 1981 en is dus liefst 25 jaar oud! Ik vind het gedurfd dat Michel Amato dit soort tracks nog steeds draait, iets wat zeer te prijzen is. En het moet gezegd worden, zijn keuze pakt goed uit. Het nummer sluit eigenlijk naadloos aan bij de platen van tegenwoordig. Natuurlijk, electro kent vele invloeden van de jaren tachtig, maar ik vind het toch mooi om te zien hoe zo’n oude plaat anno 2006 nog steeds goed klinkt en feilloos wordt opgenomen in een set.

We maken een klein sprongetje en komen aan bij Ellen Allien (nummer zes). Zij komt met een pakkend nummer, dat bovendien een erg lekkere en meeslepende vocal kent. Erg goed nummer! Ook track zeven (‘The Emperor Machine - Bloody Hell) mag er zeker wezen. De melodie is erg relaxed, de synths die er af en toe doorheen komen warm en sfeervol. Op dit gedeelte van de cd volgen de goede tracks elkaar op. Zo horen we daar eerst ‘Techno Music' van Model 500. Weer zo’n oudje, de plaat stamt uit 1988, die nu nog steeds lekker klinkt. Hierna volgen ‘A2’ en ‘Strap’. De eerste van de twee klinkt lekker duister en ‘zwaar’, ‘Strap’ is nog wat steviger en kent een harde, ‘vlakke’ kick. Moeilijk om bij stil te blijven zitten. Hoogtepunt van dit stuk van de cd is echter The Hacker zijn eigen ‘Flesh & bone’. De ‘New Wave’-achtige vocals en de lekker ‘scheurende’ basslines, het nummer gaat lekker los en is heerlijk om in op te gaan.

Na ‘Oddyssey’ en ‘Pure’ (lekkere nummers, niks mis mee) is de vaart er bij track vijftien opeens helemaal uit. Was ik over ‘Flesh & bone’ nog zo lyrisch en vind ik dit de beste track van de cd, met ‘Link 1’ heeft The Hacker gelijk ook de (in mijn ogen) minste track van de cd in handen. Het nummer haalt nogal abrupt het tempo uit de mix en kent een erg vervelend ’spacy’ geluid. Nogal een anti-climax dit nummer dus! Het laatste nummer is gelukkig wel weer van de kwaliteit die we mogen verwachten. De relaxte vocals en melodie van dit nummer maken het tot een waardige afsluiter van de cd.

A.N.D. N.O.W… is een must voor de electro-liefhebber, dat is iets dat als een paal boven water staat. The Hacker heeft een erg goede platenkeuze, de cd kent namelijk een aantal juweeltjes (‘Brain Is Lost’ en ‘Flesh & Bone’ bijvoorbeeld). Met een drietal platen uit de jaren tachtig van de vorige eeuw, die naadloos aansluiten op de hedendaagse platen, zet hij bovendien de puntjes op de ‘i’. Dit geeft de mix net dat beetje extra, evenals het feit dat de mix direct vanaf de decks is opgenomen en dus niet met de computer of naderhand nog is bijgewerkt. Klasse!

Score: 88/100

1. Notstandskomitee - Uhrwerkwelt (tape version)
  2. Miss Yetti - Could I Kill You
  3. Liaisons Dangereuses - Los Ninos Del Parque
  4. Revolving Eyes - Space Model
  5. Sleeparchive - Elephant Island
  6. Ellen Allien - Brain Is Lost
  7. The Emperor Machine - Bloody Hell
  8. Model 500 - Techno Music
  9. Luke Eargoggle - A2
  10. Perspects - Strap
  11. The Hacker - Flesh & Bone
  12. Front 242 - No Shuffle
  13. Kiko & Gino’s - Oddyssey
  14. GTO - Pure (battle of the bass mix)
  15. The Hacker - Link 1
  16. Mount Sims - Restless

18 opmerkingen

Lijkt me wel gaaf :)
Artiest {SHOWLIST artist 48347, 59806, 91185}
Model 500 - Techno Music

:lief:

Ziet er goed uit, binnenkort maar eens langs de platenboer :)

Die gaan we eens effe ergens opsnorren! Tot op heden zijn alle releases van The Hacker wel de moeite waard! (Y)

miss kitten & the hacker - first album is een goeie cd, ik ga deze ook wel ff ergens vandaan halen

ik ga deze ook wel ff ergens vandaan halen

Deel 'm met mij dan!! ;)
Ben benieuwd, zijn live-sets vind ik nooit echt geweldig, maar wie weet kan dit mij meer bekoren..
Artiest Epox
lijkt me dope
The Hacker is de man!

geinige cd!
(y)
hacker is vet. wil deze snel horen

Ziet er goed uit.
zeker lekker
...

Artiest Guard
electro kent vele invloeden van de jaren tachtig

Dit vind ik een rare opmerking. Electro was al een volwaardige stroming sinds begin jaren tachtig. Toen was het alleen niet zo lauw zoals nu en ik vind het jammer dat de stroming tegenwoordig vooral straight beats heeft in plaats van offbeat loops die het zo'n 20 jaar lang heeft gehad.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 6 juni 2006 om 19:56:
Dit vind ik een rare opmerking. Electro was al een volwaardige stroming sinds begin jaren tachtig
Ik bedoelde dat de electro van nu, veel samples gebruikt van die van de jaren 80. Zo ook op deze cd :)