Fabric 94 mixed by Steffi

door , gepubliceerd op , waardering: 82/100
Fabric 94 mixed by Steffi
3 juli 2017
ArtiestSteffi
LocatieFabric Site
Na de herstart van Fabric in Januari loopt het weer als een trein in de Londense club. Wekelijks staan er de mooiste namen op het affiche en ook de maandelijkse serie blijft verbazen. De "Fabric-Live"-serie mag dan voor ons Nederlanders wat ontoegankelijker zijn en meer gericht op de Engelse club-scene, de prime-time "Fabric"-serie herbergt keer op keer de mooiste techno die je je als liefhebber maar kan wensen. Ook deze maand, of beter gezegd, de editie van juni, bevat weer een mix om "U" tegen te zeggen. Panorama Bar resident DJ Steffi uit Berlijn behoort vanaf heden ook tot het immer groeiende rijtje dj's die voor Fabric een mix mochten verzorgen.

Steffi draait al jaren mee in de internationale technoscene en met een maandelijkse residentie in de Berlijnse Panorama-Bar (hetzelfde pand als waar de legendarische Berghain Club gehuisvest is) en de 2 labels (Klakson & Dolly) die zij samen met Dexter a.k.a. Remy Verheijen, niet te verwarren met Remy Unger (DJ Remy uit Den Haag) runt, heeft zij een goede naam opgebouwd.
Haar mixen zijn befaamd en haar eigen producties zijn kwalitatief toonzettend en daarnaast ingetogen, diep en sfeervol. Van frivole electro-house tot meeslepende detroit-achtige techno, als labelbaas weet Steffi hoe ze een goede track aan de man moet brengen. Noem het alleen geen minimal, want dan zit ze tegen het plafond. Haar stijl bevat toch wel een zekere klasse en elegantie die vele malen verder gaat dan het gepriegel met ééntonige deuntjes en nauwelijks te horen percussie. Haar tracks zijn niet voor niets erg gewild. Na het verschijnen van haar twee ijzersterke albums "Yours & Mine" en "Power of Anonymity" uit 2011 en 2014 kwam ze nog met een podcast voor Resident Advisor (RA-500) en daarna is het een beetje stil geworden. Tot nu.

Voor Fabric heeft de uit Nederland afkomstige, maar al jaren in Duitsland wonende dj Steffi zo'n vijftien, nog niet eerder uitgebrachte platen van haar label "Dolly" uitgezocht en vakkundig tot een harmonieus geheel verweven. De mix begint rustig, als een lome zondagochtend op de veranda aan de oever van een groot meer, met dromerig gitaargetokkel en radiogesprekken waarna langzaam de eerste beats als een hartslag hun intrede maken. Met beats bedoelen we trouwens geen volledige bassline. Het zijn eerder ritmische toevoegingen aan het geheel van geluiden en percussie die de sfeer vormen. De mix is niet om te dansen, maar om bij weg te dromen. Niet zoals tijdens de "Ultimate Dream Mix" van vroeger (1993), met allerlei herkenbare idyllische geluiden, maar meer op een dieper niveau. Meer instrumentaal en hypnotiserend. Pas wanneer Steffi haar eigen track "STFSHD – 1.5" in mixt krijgen we voor het eerst een wat zwaardere en constante bassline te horen. Deze trend wordt voortgezet tijdens het uitermate ontspannende "Freedom" van de uit Rusland afkomstige producer Unbalance (Alexander Matlakhov). Als deze kerel zo door blijft gaan, zullen we hem nog wel vaker tegenkomen in dit soort mixen. Steffi blijft rond een heerlijk rustig niveau hangen. Dan weer wat meer bass en percussie, dan weer de nadruk op meer sfeer en synthesizer geluiden. Warme klanken tijdens "No Life on theSurface", ingetogen en meer gereserveerd tijdens "Forking Path" van Answer Code Request, een artiest die we regelmatig tegenkomen op de labels Ostgut Ton & Marcel Dettmann Records.
Iemand die natuurlijk niet mag ontbreken met een track in deze mix is Dexter, de mede-eigenaar van het label Klakson. Remy zit ook al jaren in het vak en is een muzikale duizendpoot. Gedurende de jaren heeft hij zijn stijl en daarmee zijn alias keer op keer aangepast. Zijn eerste producties kwamen we al vroeg tegen op de oude hypnotrance-3 compilatie van ID&T zo halverwege de jaren 90. Stevige hard-trance tracks als "Skindeep - Another Chord"en "The Noodle Project – Search for Experience / Loco" spreken nog steeds tot de verbeelding. Nog steeds weet hij als geen ander hoe je een meeslepende en boeiende track neerzet. Zijn inbreng voor deze mix mag dan ook wel tot de betere gerekend worden. Namen als Plasticman (de vervormde synthlines) en Speedy J (metallic percussion) komen opborrelen bij het horen van "66".

Een ander zwaargewicht in de electro-techno klasse is Chris Roman. Onder zijn alias "214" zorgt hij met "Sound Moments" voor een wat duistere en ongemakkelijke vibe. Wederom een straffe plaat waarmee Steffi haar mix nog meer diepgang geeft. Het is zeker niet gemakkelijk om platen met een serieuzere ondertoon te mixen met platen die een stuk luchtiger zijn. De overgangen moeten wel kloppen. Via het wat neurotische en adhd-achtige "Commonaukko" dirigeert Steffi ons door naar de volgende electronisch aangedreven hersenkraker, het smerig schrapende "Voidfiller" van Duplex. Naast de electro invloeden horen we ook invloeden van Detroit techno. Ook tijdens "Poison Valley", "World gets Crazy" en "Saturniidae" blijft de electro-vibe dominant aanwezig, waarbij per plaat de achtergrondgeluiden en synths zorgen voor allerlei vage waanbeelden, met een flinke mentale en intrigerende trip als gevolg.
De één na laatste track, "Dexter – Off the Beat", brengt weer een wat meer toegankelijke four2thefloor-beat met zich mee. Daarnaast doen de bijgeluiden, tezamen met de vocalen van Virginia, in eerste instantie denken aan de foute late jaren '80 toen swingbeat, hip-hop en house hun intrede deden. De afsluitende plaat, "Privacy – Broke", brengt het adrenaline-peil nog verder terug naar een aanvaardbaar niveau, dankzij de aanstekelijke vocaal en meeslepende synthlines. Een heerlijke plaat om de mix mee af te sluiten.

Daar waar Nina Kraviz vooral een hele reeks oudere electro&acid-techno tracks in haar Fabric-mix verwerkte, zo heeft Steffie gekozen voor louter nieuwe nog niet uitgebrachte platen. Daarnaast heeft ze ervoor gekozen om niet, zoals zoveel dj's, een hele waslijst aan tracks in haar mix te proppen, maar slechts vijftien stuks, waardoor iedere track genoeg aandacht krijgt en volledig tot z'n recht komt. Wederom brengt Fabric ons geen 'mainstage-knallen-en-vol-gas-losgaan-mix', maar een electronisch experiment vol verrassende klanken en sferen. Na Call Super en Soul Clap weet ook Steffi, zij het met een meer techno-georiënteerde mix, te overtuigen, zonder dat het dak er volledig afgeblazen wordt. Sterker nog, juist door het ingetogen karakter van deze mix, komt de ware kracht ervan naar boven. Dit is een mix die je gerust tijdens het werk op kan zetten, zonder je concentratie te verliezen. Het vervelende is alleen, dat hij op een gegeven moment ophoudt en dan zal je toch even opnieuw op play moeten drukken. En nog een keer, en nog een keer....

Alle tracks die Steffi gebruikt heeft voor deze mix, zijn overigens ook samengevoegd tot een exclusieve vierdelige vinyl-box, die verkrijgbaar is via Dolly.

Wil je meer lezen over Steffi? Kijk dan ook even naar de recensie van 'Panorama Bar vol.5' uit 2013.

Kopen

1. L.u.c.a. - Echo 1
  2. Voiski - Sound Of Distance
  3. STFSHD - 1.5
  4. Unbalance - Freedom
  5. Doms & Deykers - No Life On The Surface
  6. Answer Code Request - Forking Path
  7. Dexter - 66
  8. 214 - Sound Moments
  9. Mesak - Commonaukko
  10. Duplex - Voidfiller
  11. Late Night Approach - Poison Valley
  12. UAS - World Gets Crazy
  13. Afik Naim - Saturniidae
  14. Dexter & Virginia - Off The Beat
  15. Privacy - Broke

Geweldige mix, voor mensen die van de wat minder standaard techno/electro/breakbeat houden met een duister tintje. Verwacht geen grof geweld, maar zoals RA Reviews al vermelde "Without a straight house or techno beat to be heard, fabric 94 is a meditative set from a DJ with more sides than most."