Alex Cortiz – Zooming In

Alex Cortiz – Zooming In

door , gepubliceerd op , waardering: 70/100
Alex Cortiz – Zooming In (afbeelding)
ArtiestAlex Cortiz Site
Maar liefst veertien albums heeft Aad de Mooy, sinds 1998 de muziek wereld ingeslingerd. Er zijn maar weinig artiesten binnen het electronische spectrum, laat staan binnen het downtempo/lounge genre die hem dat na doen. Zijn stijl is uniek en heeft elementen van nu-jazz, cinematic dub, bossa nova als deephouse in zich, wat Alex Cortiz een unieke artiest maakt. In een ver verleden heeft hij onder aliases 'D-Shake with Yaah' en 'Technotrance' platen gemaakt van een gehele andere orde. Hij had toen met name succes met 'Paradise 3001' (ambient techno) en 'Flygang'. Je kan eigenlijk wel stellen dat na dit avontuur het lounge genre echt is gaan spreken voor Alex Cortiz en dit werd zodoende zijn primaire focus. Naast zijn muzikale producties heeft Aad de Mooy ook nog zijn eigen label genaamd 'Vibin Grooves' waar hoofzakelijk het eigen werk op uitgebracht wordt.

Zoom, zoom…
Zoals gezegd is 'Zooming In' het veertiende album van Alex Cortiz en als je een beetje bekend bent met het werk van Alex, dan weet je dat hangmat van stal gehaald kan worden. Ultieme relax muziek, wisselend funky en trendy deuntjes als smaakvolle ingrediënten binnen het lounge/downtempo genre. Eigenlijk is het album één groot muziek stuk, waar mijns inziens 'A Space Funk Odyssey' bovenuit springt, vanwege het spacey en funky karakter wat tevens zorgt voor een zeer dansbaar geheel.

Verdict
Liefhebbers van het lounge genre, en kenners van Café Del Mar, Buddha Bar en aanverwante series, kunnen hun hart ophalen met het nieuwe album 'Zooming In' van Alex Cortiz. Ideaal voor thuis, op het balkon en op het strand tijdens de mooie zomer dagen.

1. Ooze da funk
  2. Paluka days
  3. What about