Si Begg - Blueprints

Si Begg - Blueprints

door , gepubliceerd op , waardering: 77/100
Si Begg - Blueprints (afbeelding)
ArtiestSi Begg Site
Engelsman Si(mon) Begg is wellicht best een bekende naam binnen de techno, maar toch horen we verrassend weinig van de man. Zijn bekendste plaat is waarschijnlijk "Welcome to the Discotheque" uit 2001, waarvan de Michael Burkat Remix ťťn van de meest gedraaide versies is.
Naast deze techno knaller produceert Simon ook graag binnen andere genres die allemaal nauw verwant zijn aan experimentele elektronische muziek. Van ambient en synthpop tot rauwe electro en gepolijste techno, alles komt binnen zijn repertoire voorbij.
Dat Simon een druk man is blijkt wel uit het feit dat de man zo ongeveer ieder jaar een album of ander muzikaal project voor bijvoorbeeld films en series (Lovesick, Battle Rap documentary en War of Worlds) uit zijn mouw schudt. Daarnaast runt hij ook nog steeds de A&R voor het label Mosquito.

Nadat hij recent het oude notitieboekje van zijn grootvader George Begg, een begenadigd ingenieur en uitvinder, terug vond met daarin minutieuze aantekeningen over allerlei statistische gegevens en vergelijkingen van technische processen en machines, besloot hij om zijn nieuwe album daaraan te wijden. De titels van de tracks zijn dan ook geÔnspireerd op al deze processen en notities. De albumtitel "Blueprints" verwijst daarnaast naar de al dan niet volledige ontwerpen en blauwdrukken van nog te bouwen machines.
Alsof het zo moest zijn, was Simon net daarvoor ook begonnen om zijn oude studioapparatuur weer aan te koppelen. Alle tracks zijn dan ook in ťťn sessie geproduceerd en opgenomen met behulp van deze oudere analoge synthesizers in plaats van dat er met standaard voorgeprogrammeerde software gewerkt is, zoals tegenwoordig zo vaak het geval is. Het resultaat, het nieuwe album "Blueprints" klinkt dan ook niet zo gelikt en zelfs een tikkie rauw. De resonantie is voelbaar, de echo's zijn niet hol en dof, maar juist scherp. De effecten rollen en de faders en amplifiers verzachten en versterken daar waar nodig.

Het album opent als een spannend jongensboek met het opzwepende "Heat Resistant Alloys". Zelfs zonder een duidelijke bassline weet deze track je nekharen overeind te krijgen. Met "Slide M2959" brengt Simon een vibrerende synthline die de gehele track in stand gehouden wordt. Daarnaast lijkt het alsof je in een grote fabriekshal staat, waarin de pneumatiek op de achtergrond nog actief is. Met "Evaporators" krijgen we weer een volledig bass-loze experimentele track voor ons kiezen. Een hoog 'waai'-gehalte met scherpe uithalen van de gebruikte synths, alsof ťťn van de machines toch niet optimaal loopt. Ook "Pressure Ration" blijft in die sfeer hangen. Zij het dat deze track wel ondersteund wordt met een subtiele bassline, die als hartslag van de in bedrijf zijnde machine, langzaam de boel opstuwt en de druk opvoert.
Met "Parallel Air Ducts" volgt een soort van synth-pop track. Een ode aan de 80s-pop van bands als A-Ha, Depeche Mode en The Cure. Na een rustige opbouw schiet het tempo omhoog en worden de melodielijnen drukker en gevarieerder.
De fascinatie voor bliepende computers en suizende pompen worden vervolgens vast gelegd in "Thermal Efficiency Of Power Stations". Wederom weinig ritme en des te meer sfeer elementen. De pompkamer regelunit maakt overuren. De sfeer verandert van vriendelijk naar dreigend met over verhitting tot gevolg. "Vacuum Pump Ejector" gaat tot in het rood en is gevaarlijk dichtbij een blow-out. Haperende en snerpende synthesizers waarschuwen de gebruiker om op te passen.
De spacy electro van "Energieerzeugung" klinkt als een experiment met verschillende geleiders. Voltage erop, weerstand omhoog en de stroom omlaag. Hoe lang houdt de weerstand vol, voordat deze doorbrandt? Deze track doet denken aan de stijl van Anthony Rother. Van gecontroleerde ritmes naar chaotische willekeurige geluiden is bij Simon maar een klein stapje. "Isometric Projection" brengt een wirwar aan vibrerende synths. Chaotische geluidspatronen in een gelijkmatige vergelijking van variabelen. Hier valt geen wiskundig model op los te laten. De laatste track "Resistance Is Expensive" klinkt als de muziek van een spannende sci-fi film. Denk aan Prometheus of the laatste Alien Covenant. De spanning wordt weer langzaam opgebouwd, zonder dat deze weg kan ebben. Dat onbehaaglijke onderhuidse gevoel, wanneer je weet dat er iets te gebeuren staat, maar wanneer en wat?

Simon heeft zich met een tiental nummers flink uitgeleefd en zeker niet de makkelijkste weg gekozen. De melodielijnen zijn duister dan wel fascinerend, vol opgekropte energie. Logisch ook aangezien de meeste titels daar toch wel naar verwijzen. Elektrische spanning, thermodynamica en pneumatische werkingen staan centraal. De overige geluiden passen daar prima bij en doen in de meeste gevallen denken aan de geluiden die je vaak op de achtergrond hoort tijdens games als Doom, Unreal en Halflife. Sci-fi met een duistere rand. Met de sfeer zit het wel goed. Hoe zit het met de toegankelijkheid van dit album? Je moet er van houden. Het is geen recht toe recht aan techno, electro of ambiŽnt. Het hangt in het midden. Dansbaar is het niet. Zelfs de enkele nummers met een bassline zijn te statisch om er echt op los te gaan. Wat dan te zeggen. Dit is gewoon een creatief stukje muziek op de oldschool-manier geproduceerd. "Blueprints" is rauw en ongepolijst. Expressie is belangrijker dan dansbaarheid en toegangbaarheid. Liefhebbers zullen dit daarentegen zeker wel kunnen waarderen.
  1. Heat Resistant Alloys
  2. Slide M2959
  3. Evaporators