Dany Rodriguez - D'Visions

Dany Rodriguez - D'Visions

door , gepubliceerd op , waardering: 79/100
De in Spanje geboren en nu in Luik wonende dj Dany Rodriguez staat op het punt om zijn 2e langspeler af te leveren. Na het vorig jaar goed ontvangen "Galaxies Compared" zal over een klein maandje "D'Visions" het levenslicht zien op zijn label RMR Recordings.
Na zo'n 12 jaar in het vak te zitten is Dany al lang geen kleine jongen meer. De meeste zullen zijn naam waarschijnlijk associëren met MB-Electronics, het label van Marco Bailey, waar hij meerdere EP's op heeft uitgebracht. Maar ook labels als Destination Records, Phobiq Recordings en zijn eigen RMR Recordings & Recode Musik staan op zijn resumé. Dany doet waar hij zin in heeft en dat bleek al uit de verzameling tracks op zijn eerste album. Van diepe, bijna neurotische tracks als "Landscapes", "Elium", "Pluton" en "System R", tot de zeer dansbare titeltrack "Galaxies Compared" en de daarop volgende stevige tracks "Labyrinth en "Inside", de liefhebber wordt op zijn wenken bediend. Dat zelfde zien we terug in mans discografie. Dansbare, sfeervolle en meer experimentele EP's wisselen elkaar af. Daarnaast kan Dany een behoorlijk lijstje aan artiesten overleggen, met wie hij heeft samen gewerkt of die een remix hebben verzorgd van één van zijn platen. Daaronder zijn niet de minste zoals Marco Bailey, Space Djz, Ben Long en Pierre Deutschmann. Naast zijn werk als dj/producer en label eigenaar organiseert Dany ook zo nu en dan feesten onder de naam "Pure Electronic" en sinds 2015 het "The Link Festival". Een druk baasje is hij dus wel. Collega dj's omschrijven Dany dan ook wel als een man met visie.

Ben Long: Dany has got fantastic artist vision in his music. He makes music for the right reasons – inspiration , passion and basically because he loves to do it. He wears his musical heart on his sleeve and that shines through the music he makes. Doing his thing and not doing what is cool and trendy at this point in time.

Zijn nieuwe album zal niet veel anders zijn dan zijn voorgaande producties. Solide nummers die je stuk voor stuk op een andere manier zullen raken. Dany opent met het zeer rustige en ontspannende "Natural Symphony", een trippy reisje langs kabbelende beekjes, kwetterende vogeltjes en hypnotiserende geluiden. Vanuit deze zeer ontspannen toestand is de overgang naar "Acid Tribute" wellicht best een culture-shock, ondanks de langzame opbouw. De ode aan de oude analoge Roland 303, 606, 808 en 909 brengt een golvende en resonerende melodielijn die je van begin tot eind meesleept. Ogen dicht en spacen tot het morgenlicht.
Van acid schakelen we over naar electric boogie. "D Funk" is een langzame diepe en ultiem chille plaat. Intrigerende vocalen en goed gekozen synths brengen je terug naar eind jaren '80. Detroit electric funk met een twist. Dit doet ook denken aan het album "Deeparture In Time" van Aril Brikha.
Dany schuwt duidelijk de experimentele kanten van techno niet. Het oscillerende, what's in a name?, "Oscilo 8" en rustige "Tell me when you are ready" zitten vol met maffe bijgeluiden. Leuk luister-spul voor met de koptelefoon op.
Ook de titeltrack "D Visions" klinkt goed door de headset. Hoge noten, een hoger tempo en een lekkere dreigende drive zorgen ervoor dat deze plaat het goed zal doen op de dansvloer. Een schot in de roos. Helaas is "Texture" hierna toch een beetje saai. De gefilterde en gedempte geluiden klinken allemaal wat dof. Dat wordt goedgemaakt met de up-lifting melodielijn van "Deep Morning". Ook hier weer korte heldere klanken gecombineerd met wat 'adhd'-aandoende percussie. Een beetje vreemd, maar wel lekker. En zo komen we alweer bij de afsluitende track van dit korte album.
"December" zou niet misstaan als de moderne versie van een soundtrack van een jaren 70 tv-serie. De jazzy klanken hebben wel wat weg van de stijl van Laurent Garnier op albums als "Unreasonable Behaviour" en "The Cloud Making Machine". Het is een prachtig opgebouwde track met zowel moderne strings en akkoorden als akoestische viool- en percussie-stukken. Heerlijk om bij weg te dromen.

Daar waar het eerstgenoemde album nog een aantal redelijk abstracte tracks bevatte, waar je als liefhebber toch even een aantal keer naar moest luisteren, om ze te waarderen (of juist niet), zo zal deze release een stuk harmonieuzer en meer toegankelijk klinken. "Acid Tribute" en "D'Visions" verhogen de dansbaarheid van deze sfeervolle langspeler, daar waar "Natural Symphony" en "December" juist een gevoelige en artistieke kant laten zien. Combineer dat met de wat abstractere tracks als "Oscilo 8" en "Tell me when you are ready" en je hebt een gevarieerd album met voor ieder wat wils.
"D'Visions" is dan geen lang album geworden, maar ondanks dat er maar 9 nummers op het album staan, heeft Dany toch zo'n 56 minuten aan sfeervolle techno bij elkaar weten te produceren, waarvan menig artiest nog wat kan leren. De volgende keer alleen nog wat extra tracks erbij om het geheel wat voller en completer te maken.

Bestel "­Dany Rodriguez - D'Visions"­ op Deejay.­de
  1. Natural Symphony
  2. Acid Tribute