15 Years of Motech

15 Years of Motech

door , gepubliceerd op , waardering: 78/100
15 Years of Motech (afbeelding)
Artiest3000 Site
Motech Records bestaat 15 jaar en dat moet onder de aandacht gebracht worden. Het ene label kiest ervoor om dan een opsomming van de grootste successen op cd te persen, het andere besluit om louter nieuwe tracks van een groep relatief anonieme artiesten te gebruiken om hen zo een podium te geven om hun kunnen te tonen. Zo ook Motech Records uit Detroit, opgericht door DJ 3000, welke we nog kennen van zijn album Besa uit 2013.
Motech Records kenmerkt zich door een frisse blik op de toekomst. Altijd opzoek naar nieuw talent en artiesten die het uiterste uit zichzelf halen. Juist door deze manier van doen, heeft het label al meer dan 100 releases in z'n discografie staan en nog altijd komen daar nieuwe EP's bij.
Voor het 15 jarig jubileum heeft het label wederom een blik met opkomende talenten open getrokken, aangevuld met enkele bekendere artiesten zoals Ben Long, Preslav, P-Ben, Gerome Sportelli en DJ 3000 zelve.

15 tracks vullen deze ongemixte verzamelaar. Van abstract tot toegankelijk en van statisch tot juist heel dansbaar. En daar beginnen we ook mee. "Mazepa Ė Cass Corridor" opent met een Zuid Amerikaanse vibe en bouwt beetje bij beetje uit tot een monsterlijke track, vol warme en vrolijke klanken, die komende zomer het grote veld voor de mainstage van het Awakenings Festival wel eens compleet uit elkaar zou kunnen trekken.
Ook de tweede track, het ritmische en aanstekelijke "Tears of Mars" van Alexis Tyrel zal voor menig voetbeweging zorgen. De ingetogen en toch gecompliceerde synthesizer melodieŽn weten binnen een mum van tijd je aandacht te trekken, ervoor zorgend dat je half in trance de controle over jezelf verliest. Die controle krijg je voorlopig nog niet terug, want de hypnotiserende acid-line en indringende 2-tonige synth-aanslagen uit "Intercity" houden je nog even in techno-zombie-modus. Diepe Detroit techno, maar dan uit BelgiŽ met dank aan Gerome Sportelli.
Die Detroit vibe komt ook duidelijk naar voren in "DJ- Nasty Ė Dark & Twisted". Lang gerekte en vervormde melodieŽn worden gecombineerd met meer agressieve en indringende elementen waardoor een meer dreigende atmosfeer wordt gecreŽerd. De vibrerende bassline zorgt daarnaast voor een continue drang tot dansen.
Wat betreft het dansbare hebben we met deze compilatie niet te klagen. Ook de volgende tracks zijn stuk voor stuk energieke en dansvloer gerichte producties, te beginnen met "Mikael Klasson Ė Closure" en "P-Ben Ė Horizonte", beiden fris en indringend. Vooral de zuivere synthesizermelodie in "Horizonte" komt vol frontaal aan, je meeslepend de diepte in, aangezien deze track qua bassline wat ingetogener is dan voorgaande tracks. "Rumble" heeft hierna dan wel weer meer intensiteit in z'n bassdrum, maar desondanks lijkt het alsof de rem erop staat tijdens deze plaat. Dat zal wel eens kunnen liggen aan de gefilterde synthesizertonen en vage op de achtergrond echoŽnde vocalen.
Ben Long & Oliver Way doen niet aan 'soft' of 'met de rem erop'. Dat blijkt wel als hun nog redelijk minimaal openende "Mambo's Revenge" zijn intrede doet. Denk je in eerste instantie nog dat je te maken hebt met een minimale Pole-Group productie, al snel verandert dat idee en slaat de sfeer om. Schetterende trompetten en hysterische synthesizers blazen je uit je gympen. En dat wordt nog even voort gezet tijdens het licht neurotische "Driver", waarbij Preslav (lid van Pittsburgh Track Authority) naast een metallic klinkende percussie-lijn ook de nodige ruimtelijke effecten ten gehore brengt. Een souterrain-stamper bij uitstek! voor de vroege uurtjes.
Het feestgevoel neemt alleen maar toe als "Jan Heinbrunner Ė Reflection" op de draaitafels verschijnt. Deze euforische en zeer dansbare plaat zal menig glimlach tevoorschijn toveren. Dit zou met recht een plaat kunnen zijn, die zo tegen het einde van een set, het publiek nog eenmaal een heerlijk gevoel kan geven, voordat de koptelefoon op de draaitafels gelegd moet worden. Dat idee komt bij de volgende plaat totaal niet aan de orde. Sterker nog, "Political Gain" is een zwaar gespannen en frusty track, welke meer geschikt is om tijdens het hoogtepunt van een set te draaien, om het publiek zoveel mogelijk op te naaien, zodat ze de tent afbreken. Ook "Subradon Ė Bufala Dop" is een energiekere plaat, welke een elektro statische lading met zich meebrengt.
Lionel Weets inbreng "Love is the Key" mag er ook wezen. Minder confronterend en een stuk luchtiger vergeleken met voorgaande platen, maar zeker niet minder qua niveau. Deze plaat zou ideaal zijn voor een zomers strandfeestje bij een ondergaande zon. Dansen met je blote voeten in het zand en een glimlach op je gezicht.
De ťťn na laatste track is voor DJ 3000 ft. Paris The Black Fu. Het pompende "Just Work it" is zo'n typische plaat, waarbij je getroffen door het ritme en de intrigerende synthline blijft gaan.
De afsluitende plaat is voor de Canadese "Veronique Page". Haar heldere "Metropolis" klinkt zowel terughoudend als toch ook weer open-uitnodigend. Met deze rustige klanken sluit Motech deze jubileum-editie op een gepaste wijze af.

15 tracks, 15 pareltjes. Motech Records bewijst wederom dat je lang niet altijd alleen maar grote namen nodig hebt, om een geweldige compilatie samen te stellen. Deze editie bevat bijna alleen maar onbekende artiesten, die soms nauwelijks langer dan 2 jaar bezig zijn. Kwalitatief gezien is er niks mis met deze tracklist. Het enige wat jammer is, is dat een aantal tracks deels zijn ingekort en uitfaden om zo ruimte te besparen, wat met 71 minuten speeltijd niet nodig zou hoeven zijn.
Hou je van wat anders dan de geijkte mix-series en wil je eens wat onbekendere artiesten ontdekken, dan is deze compilatie zeker iets voor jou.

EPM music press release

15 Years of Motech