Masters of Hardcore XXXIX - The Skull Dynasty

Masters of Hardcore 2017 zit er weer op. De Brabanthallen waren weer afgeladen met hordes fans en liefhebbers, die trouw hun geliefde bedevaartsoord kwamen bezoeken. Dit jaar omgetoverd tot een oriλntaals rijk waar helm en zwaard regeren. De Samurai van de avond waren over 7 zalen verdeeld, zodat er voor ieder wat wils was. Van raw hardstyle tot de hardste terror en alles daar tussen, het kwam aan bod. Nu de hallen weer leeg en verlaten zijn, totdat er volgend jaar weer een pelgrimage op gang komt, betekent niet dat er nergens nagenoten kan worden van deze indrukwekkende nacht. De compilatie die ieder jaar weer tegelijk met het feest verschijnt, bestaat ook dit jaar weer uit 3 cd's. Twee met een scala aan de populairste tracks van het Masters of Hardcore label zelf aangevuld met een flinke dosis Dogfight Records en enkele tracks van Negative Audio, Neophyte- & Partyraiser Records. De derde cd is een bonus preview van het album "Trail by Fury" van Furyan.

Traditiegetrouw start cd1 met het Anthem, dit jaar geproduceerd door Destructive Tendensies. Ondanks het gemopper op de diverse fora, is dit best een lekkere plaat. Het is duidelijk dat de heren al lang het stadium van hersenloos gebeuk voorbij zijn en zich steeds vaker laten gelden als een stel goede producers. Dat bewijzen ze onder meer met het subtiele geluid tijdens de eerste vocalen. Daarna bouwen ze hun track rustig verder op met snerpende synths, stoere raps en een licht echoλnde kickdrum. Na het opzwepende "Dogfight" volgt de eerste nieuwe track op deze compilatie. "Miss K8 – St8ment" start brutaal en gewelddadig met z'n grove en confronterende kicks. Als dan ook nog de meedogenloze synthlines erbij komen, is er geen weg terug.
Deze keer bevat de compilatie trouwens niet alleen het eigen anthem, ook de anthems van MoH Austria (16-01-'17), MoH Russia (04-02-'17) en Exodus 2017 (11-02-'17) sieren de tracklist. Waarbij laatst genoemde als eerste voorbij komt op cd1. Anime heeft er een energieke plaat van gemaakt, waarbij we in gedachten de gehele arena van de Westfalen Hallen los zien gaan. Na deze Italiaanse dame gaan we nog even door met Noize Suppressor en Tears of Fury die zijn "Mechanical" etaleert. Deze track was al onderdeel van de eerste Dogfight compilatie-mix, maar komt nu beter tot z'n recht. De track zit vol met melodiewendingen en -variaties en bevat een aangrijpende vocaal, die een extra dramatische sluier over deze meeslepende track legt.
Op 8 komen we de nieuwste Evil Activities' plaat tegen. Samen met Digital Punk heeft hij de oude "Jealousy"-samples, waarmee DJ Buzz Fuzz in 1997 al eens een grote hardcore hit scoorde, afgestoft en opnieuw tot leven gewekt. Ook deze keer levert dat weer een mooie track op. Dat geldt ook voor "Fuckers" van nieuwkomer "Ignite". Deze op Dogfight uitgebrachte track slingert heen en weer tussen harmonieus en regelrecht door stampen. Daar waar "Fuckers" eindigt met piano, daar begint "We control your Mind" ermee, om vervolgens uit te breiden met een scherpe synthline en stevige kick. Net als je denkt dat het alleen nog meer reng-deng-deng is, laat de piano weer van zich horen. Van vrolijk naar agressief en terug.
Na "Dyprax – Xclusive" volgt de volgende nieuwe release. "DJ Mad Dog – Hero" heeft een lekkere opbouwende elektronische melodielijn (als in "Game Over" met Amnesys) en mooie gotische en bombastische elementen, zoals we ze ook in "A Night of Madness" tegen kwamen. Een andere Italiaan die al jaren garant staat voor epische platen is Unexist. Deze keer heeft hij, in nagedachtenis aan een goede vriend, zijn ziel en zaligheid gelegd in zijn laatste release "Kings never Die". Dit is weer rammen en stampen, gecombineerd met geweldige vrouwelijke vocalen en een typische Unexist flow.
Over flow gesproken, een dj die altijd een feestje wist te bouwen met een herkenbaar en toch ook karakteristiek geluid was Outblast. Het is jammer dat hij besloten heeft om zijn koptelefoon aan de wilgen te hangen, maar een man moet doen, wat een man moet doen. Helaas staat zijn laatste track "Die Hard" met Angerfist niet op deze compilatie, maar zijn klassieker "Fuck what U heard" is goed onder handen genomen door Negative A. Een stuk sneller dan het origineel en zonder het 'Millenium'-gevoel, maar met een stukje "O Fortuna" wat toch wel heel verrassend en fris klinkt.
Niet alleen voorgaande remix, maar ook "Stick to my guns" zijn tracks die recent zijn uit gekomen. Het intro is gruwelijk dankzij de hip-hop samples en lome beats, die over gaan in een straight bassline. Echter maar voor even, want Deadly Guns gooit er gelijk een straffe synthline en ruige gitaar-riff achter aan. Veel samples en wendingen maken deze track een genot voor het oor. En dan opeens... een korte doch gevoelige break.... ja... door met die hap.... even inhouden... en gas erop!
Wat horen we nu? Heeft Day-Mar een nieuwe track? Is het toch iemand anders? Samen met Icha vormt zij Black Flowers en "Taste of Death" is hun laatste wapenfeit. Hard, maar met een mooie vrouwelijke touch. Luister en huiver!
De laatste twee tracks zijn voor Scarphase (F. NψIzE & Partyraiser) en Angerfist. Geen nieuwe van laatst genoemde maar een vette remix van het wat oudere "Criminally Insane" uit 2002. Para Italia & Dr Peacock zijn samen los gegaan op het origineel en hebben er een creatieve en originele frenchcore plaat van gemaakt. Vooral de herkenbare en heldere "Rammstein"-sample uit "Sonne" moet het flink ontgelden.

Cd2 begint met een collaboratie tussen Miss K8 & Angerfist. "Bogotα" klinkt massief en groots en bevat daarbij een aantal mooie subtiele melodielijnen, die ideaal zijn, om een volle arena aan het springen te krijgen. Na de eerdere anthems op cd1, komen we nu de themes van Russia en Austria tegen. De zuivere vrouwelijke zang uit "Hammer" klinkt zeer aangenaam en staat mooi in contrast met de raps van MC Tha Watcher. Bij "The Awakening" mag Re-Style laten horen hoe een anthem moet klinken. Deze keer zijn er weer karakteristieke verhalende teksten die gecombineerd worden met de benodigde opzwepende elementen. Echter is deze track niet zo sterk als die van Meltdown.
Een wat aparte en onverwachte verschijning is die van hardstyle artiest Sub Sonik. Zijn opbeurende "Go Fuck Yourself" is geremixt door Tha Playah, die daarmee nog meer vaart en intensiteit in deze toch al zo 'pitttige' track heeft aangebracht. Een ander plaatje welke ook voor menig glimlach verantwoordelijk zou kunnen zijn, is het euforische "Rock the Show" van Re-Style. Deze plaat doet verder ook denken aan "Master This!" van Neophyte, The Viper & Tha Playah dankzij de gekozen synthesizer-toon.
Na het wonderlijke "Wonders", bijtgrage "Fear the Dogfight" en imposante en toch voor Unexist behoorlijk gematigde en gevarieerde "Extermination" komen we bij de gloednieuwe track "Insane" van Neophyte & Restrained. Deze track bevat zowaar elementen van crossbreed, iets wat we nu niet echt van Neophyte verwacht hadden. Ook Crossfiyah laat z'n drums speels door z'n track denderen. Goed om te zien dat er nog steeds geλxperimenteerd en niet stil gestaan wordt.
Na "Dogfight" en "Fear the Dogfight" vinden we op 11 de volgende label-promotie-track "Dogfight Hardcore". Een beetje creativiteit in de track-titels mag zo onderhand wel. Nu weten we het wel! En ook al hebben we wat te mauwen, de plaat is wel bombastisch en confronterend genoeg om indruk te maken. Dat geldt ook voor Dyprax laatste nummer "Down to Earth". Lekker door knallend, vol raps en een goed gekozen rustige achtergrondmelodie, om zo het contrast met de samen geknepen synths te benadrukken.
Aangezien we het einde van cd2 langzaam naderen gaan ook hier het tempo en de intensiteit nog een tikkie omhoog met tracks van Catscan & Reprobate, Negative A & Luxxer, Black Flowers, Partyraiser & Bulletproof en de frenchcore van Death by Design en Drokz. Daar waar het licht ontvlambare "Propane" ontstoken wordt en zal exploderen als een "Big Bomb", zal ook "Kevlar" geen bescherming meer bieden, laat staan tegen een "Bullet through your Ego". Het zal er alles behalve rustig aan toegaan.

CD3 – Trial by Fury
Na deze uitbarsting van zinvol geweld zijn we nog steeds niet klaar. De derde cd moet nog de cd-speler in. Furyan presenteert namelijk na een hele reeks aan memorabele EP's zijn eerste album "Trial by Fury". Verwacht geen volledig 'full length' album. Dit is een bonus promo preview van de 12 tracks die hij heeft uitgekozen. Een aantal tracks, waaronder "Can't stop us now" en "Killswitch" zijn al eerder verschenen en ook "Skullfuck" zal bij menig liefhebber een belletje doen rinkelen. Deze stond namelijk ook op Dominator 2016.
Omdat alles flink is ingekort, schieten de nummers voorbij, waardoor eigenlijk alleen de hoogtepunten voorbij komen. Desondanks klinken platen als "Skullfuck" (lekker opzwepende remix), "Moments" (door Nitrogenetics subtiel onder handen genomen), "Juggernaut" (met een hele dikke basskick), "Hoax" (iets teveel Angerfist en te weinig Furyan) en het melige "Polly wants a Cracker" erg aangenaam. Het is dus wachten tot de volledige versies uitkomen, maar tot die tijd is dit een mooi voorafje waar je alleen maar meer honger van krijgt.

"The Skull Dynasty" is al met al een meer diverse en betere compilatie geworden dan een aantal voorgaande edities uit de serie. Natuurlijk staan er een aantal tracks op die al eerder op Masters in The Mix vol III stonden, maar daar staat tegenover dat er ook een flink aantal recente tot zelfs gloednieuwe tracks zijn toegevoegd. Ondanks de vele artiesten die ook tijdens het feest te zien waren, missen we een aantal van hen op deze compilatie. Detest, Khaoz Engine, Bloodcage, D-Fence, I:Gor en Dolphin zouden gezien hun populariteit juist het industrial en crossbreed genre goed kunnen vertegenwoordigen. Ook de standaard afwezigheid van labels als Enzyme en Third Movement is iets om over na te denken. Zij hebben de afgelopen maanden met de regelmaat van de klok goede EP's uitgebracht, waarvan we hier niks terug horen.
Hoe dan ook, het is tijd om je volume nog wat verder open te draaien en je raam te openen, zodat de hele buurt kan mee genieten. Hou je telefoon in de aanslag, hoop op dat epische moment waarbij je psycho buurvrouw zich gefrustreerd verliest van woede en zet daarna alles op Dumpert of Skoften.
Een fijn voorjaar en zomer, met de vriendelijke groeten van MoH.

Koop de driedubbel CD
  1. Destructive Tendencies – Skull Dynasty (Masters of Hardcore 2017 Anthem)