Fabric 92 mixed by Call Super

Fabric 92 mixed by Call Super

door , gepubliceerd op , waardering: 73/100
Fabric 92 mixed by Call Super (afbeelding)
ArtiestCall Super
Op 't verkeerde been
Zo af en toe kom je op plekken waarvan je aan het begin van je stapavond nooit had kunnen vermoeden dat je daar zou eindigen die nacht. Een café, een sjabby tent, waaruit je beter zo snel mogelijk weer kan vertrekken. Maar om de één of andere reden blijf je toch langer hangen dan gepland. Achter de coulissen vind je een schemerige ruimte. Tussen de zware gordijnen door vang je een glimp op, van wat een oude rokerige nachtclub lijkt. Zo te horen met een aantal oude heren op het podium, Klarinet, trompet, drums, piano en contrabas, dat is wat je verwacht. Echter wat je hoort en ziet, strookt totaal niet met elkaar. Er is geen dampende muffige ruimte waar bejaarden met instrumenten de dienst uitmaken, maar een moderne nachtclub met een dj achter de draaitafels, die je totaal op het verkeerde been zet. Als de vertroebelende mist in je kop is opgetrokken, zie je een enthousiaste menigte, wachtend op de volgende golf aan euforie. Klaar om los te gaan op diepere en meer melodieuze geluiden vergeleken met het standaard bass-geweld van de late uurtjes. "Call Super" is net aan zijn mix begonnen en hij is van plan om deze club tot sluitingstijd te laten gonzen met een verfijnde platenkeuze.

Het moge duidelijk zijn Fabric 92 staat in het teken van Call Super, oftewel Joseph Richmond Seaton. Afkomstig uit Londen en sinds 2011 hard aan de weg timmerend als dj en producer. Zowel onder zijn eigen naam als onder de aliassen Ondo Fudd en Elmo Crumb heeft hij diverse releases uitgebracht in diverse stijlen. Ambient, electronic, trancy tech, minimal en experimentele techno met die oude Detroit-vibe vormen allemaal een deel van zijn repertoire. Geen hokjes, maar gewoon doen waar hij zelf zin in heeft. Niet altijd even toegankelijk voor de luisteraar, maar het levert zeker een aantal fraaie tracks op waaronder "Coup d'État", "I Man a Canary Bird", "Threshing Floor" en de "No Fun/No Fool"-EP. Daarnaast heeft hij diverse podcasts en mixen op zijn naam staan voor onder anderen FACT Magazine, Resident Advisor en Dekmantel. Daar komt dus nu Fabric London bij.

Call bouwt zijn mix langzaam op met sfeervolle en vooral experimentele platen, gecombineerd met een vleugje jazz van Beatrice Dillon & Rupert Clervaux en lounge van Jan Jelinek met zijn "Tendency", een uitermate ontspannen track uit 2000. Met Dresvn wordt de drang om te bewegen groter en groter. Maar nog steeds lijkt het alsof Call de rem erop houdt. Dat zou enerzijds met "The Stitch-UP" verholpen moeten zijn, maar anderzijds bevat deze plaat zulke maffe percussie, dat dat het tempo uit de plaat haalt en er voor zorgt dat je nog steeds niet in je ritme komt. Gelukkig verandert dat met Two Full Minds met z'n consistente bassline en zeer aangename chille vibe, waardoor je eindelijk in die party-stemming komt en een dansje waagt. Het is echter van korte duur, want met Photek brengt Call het volgende rustmoment in. Het is duidelijk dat deze mix meer een luistermix dan een dansbare mix is.
Toch weet Call ons te blijven boeien met zijn af en toe onverklaarbare platenkeuze. Door de juiste tracks aan elkaar te mixen blijft zijn mix vloeiend. En op zijn manier is hij behoorlijk op dreef en brengt hij ons van Carl Craig's "A Wonderfull Life (Epic Mix) en de subtiele overgang tussen het minimalistische "Acephale I", van het album "Suzi Ecto" en het meer dansbare "Acephale II" tot aan het dromerige "Demonia".
Met "ZX82" en het subtielere "Strung Up" worden ook de electronische beats niet vergeten. Voor de fans van Anthony Rother zal "Bitstream – Incubator" aan hun held herinneren. Computer-bliepjes en wazige bijgeluiden domineren deze track. Na het blokje electro volgt met "Convextion – Niche" een plaat met een heerlijke Detroit-vibe. Meer spacy en laidback. Kevin Saunderson had vroeger ook een neus voor dit soort tracks.
Maar nog voor we goed en wel kunnen genieten van deze ontspannen sfeer, slaat die wederom om. Donkere ambiënt gecombineerd met een acapella versie van "Walter Brown – Keep on Walking" vormen de overgang naar een rustiger einde van de mix. Met het loungy "The Feeling when you walk away" en het vibrerende en hypnotiserende "Giant Hug" bereidt Call je voor op het onvermijdelijke einde in de vorm van het ritmische 'reggae'-stylie "Cutbacks". Een stukje Jamaica&dub van Engelse bodem.

Niet stuiteren maar dromen
Fabric 92 is een veel rustigere editie geworden dan we normaal gesproken van Fabric gewend zijn. Geen bombastische basslines en snerpende synths, maar subtiliteit en rust overheersen deze keer. Call Super heeft en mix gefabriceerd voor de laatste uurtjes als het eigenlijk al licht is, maar je nog niet naar huis wil. Daarentegen is deze mix ook zeer geschikt voor een middagje in de zon. Even wegdromen in plaats van weg stuiteren.
Mix-technisch is er weinig op aan te merken. Het is vooral de aparte platenkeuze die deze mix zijn karakter geeft en die ervoor zorgt dat de overgangen tussen de diverse stijlen soms wat abrupt zijn, waardoor de net met zorg opgebouwde sfeer ook weer gelijk verdwijnt. Al met al geen vervelende mix, maar ook geen cd die maanden lang in je cd-speler blijft hangen.

1. Beatrice Dillon and Rupert Clervaux - The Same River Twice [Paralaxe Editions]
  2. M:I:5 - Maßtab 1:5/11 [Profan]
  3. Jan Jelinek - Tendency [Faitiche]