Cosmic Gate - Materia.One

Cosmic Gate - Materia.One

Cosmic Gate
Een kleine 20 jaar actief op het hoogste niveau in de Trance scene. Iets wat weinigen is gegeven, maar wat Bossi en Nic Chagall als duo Cosmic Gate voor elkaar weten te krijgen. Na de megahits met o.a. "Exploration of Space" en "The Truth" ben ik ze ten tijde van de eerste releases op hun eigen Wake Your Mind label een beetje uit het oog geraakt door de verschuiving naar wat te veel 'Trouse' invloeden naar mijn mening. Dit was gelukkig van korte duur want waarschijnlijk zijn ze zichzelf ook wat uit het oog geraakt en hebben ze snel koers gezet naar een sound die bij hen hoort: stevige Progressive Trance. Met onder andere "Falling Back" ft. Eric Lumiere en Yai (Here we go again) met JES bewezen Stefan Bossems en Claus Terhoeven het vak van songs schrijven tot in de puntjes te beheersen. Het afgelopen jaar hebben ze flink gescoord met "am2pm" en "Edge of Life" en dit zijn ook titels die we op deel 1 van de Materia serie terug horen.

Materia.­One
Materia opent met "Fall into you". Een samenwerking met de Amerikaanse JES. Haar kenmerkende sound en songwriting hebben zich al meermaals bewezen als perfecte combinatie met de Cosmic Gate sound. De plaat bouwt goed van een album opener tot de clubplaat zoals we hem al voorbij hebben horen komen de laatste weken in diverse DJ sets. Zeven van de negen tracks zijn samenwerkingen op dit album en voor "Spectrum" is de samenwerking aangegaan met Ilan Bluestone. Het resultaat is een goede mix van hun sounds.
Met al meer dan twee miljoen Spotify plays is "Edge of Life" met Eric Lumiere waarschijnlijk de bekendste en populairste single van het album. De kenmerkende Cosmic Gate bass is de perfecte basis voor Eric om te excelleren. Zoals al eerder gezegd heeft Cosmic Gate de kracht tracks te maken die in de club goed werken maar ook als song goed in elkaar steken. Catchy vocalen die veelvuldig meegezongen zullen worden en een beat die niet heel hard is, maar hard genoeg om lekker op te gaan op een festival.

Waar tot nu toe de Cosmic Gate basslines overheerste is op "Dynamic" duidelijk de invloed van Ferry Corsten te horen. Een samenwerking tussen zulke grootheden is altijd interessant en het resultaat mag er zijn. Het is misschien niet heel melodies en het klinkt niet zo ingewikkeld, maar het is een plaat die zich bewijst op de dansvloer. Met "Fight the Feeling" duiken we de diepte in. De acid-achtige sounds en de vocaal van Alastor die meer een House feeling dan een Trance gevoel geeft combineren tot een leuke Progressive plaat. Verwacht geen dansvloer bom deze keer maar een echte 'album track' waarbij de term 'albumvulling' dan wel weer te weinig eer is. Tim White is uitgenodigd om The Deep End van vocalen te voorzien waarbij ik zijn ietwat nasale stem niet zo'n hele grote toevoeging vindt op deze track. Het idee en gevoel geven toch een beetje het idee van een slap aftreksel van "Edge of Life". Leuk voor op het album, maar ik verwacht hier geen hit als single voor. Een van de eerste singles van dit album is al even uit en is "am2pm. Een meeslepende plaat waar je veel oude Cosmic Gate sounds in zal herkennen, zij het op een lager tempo. Het is daarmee een goede mix geworden van oud & nieuw en Cosmic Gate laat met deze plaat zien na 20 jaar vernieuwend te kunnen zijn zonder de roots kwijt te raken.
Na een reeks van stevige basslines en dik geproduceerde tracks doen we een stapje terug op "Fireflies". Julie Thompson neemt ons mee door een wat experimentelere plaat waarin verschillende invloeden te horen zijn zoals de verlaagde stem zoals je in veel Deep House platen hoort en de bijna dubstep achtige bass. Het is een geslaagd experiment want het geeft een verfrissende track op het album om daarna af te sluiten met "Halo".

De vraag is of je na 20 jaar nog steeds vernieuwend en toch herkenbaar kan zijn. Met het eerste deel van Materia is dat zeker gelukt en ik ben ook erg benieuwd naar de volgende delen. Een eerste blik op de tracklist liet redelijk veel materiaal zien wat al als single is uitgekomen, maar soms is het geheel groter dan de som der delen. Het album bevat gewoon veel goede songs waarbij het enige wat er voor mij nog aan mist, is een plaat waarbij het ιcht los kan gaan. Net als tijdens hun DJ sets is het eigenlijk allemaal goed wat ze je voorschotelen, maar het gas gaat er nooit ιcht helemaal op qua energie of qua tempo. Als we dit op deel 2 wel te horen krijgen mag er nog een half puntje bij de score!

85 /100
Materia - Chapter One
  1. Cosmic Gate & JES – Fall Into You