Start from Scratch

Start from Scratch

Vroeger wilden kinderen brandweer- of politieman worden. Tegenwoordig zijn er andere beroepen die kinderen ambiŽren. Bovenaan de wensenlijstjes van steeds meer jonge jochies prijkt nu 'DJ'. En ook steeds meer volwassenen lijken te denken dat ook zij kunnen wat TiŽsto, Armin van Buuren en Martin Garrix kunnen. Het grote geld lonkt, maar hoewel het er allemaal zo simpel uitziet, is 'DJ' zijn niet direct gemakkelijk. Je moet er wel iets voor kunnen en kennis hebben van veel verschillende zaken. En dus is er nu een boek voor hen die de skills willen masteren om het tot de bovenste regionen van de DJ Mag top 100 te schoppen.

De eerste 80 bladzijden gaan vooral over de creatieve en artistieke kant van het vak. Je muzikale identiteit creŽren, produceren van tracks, draaien tijdens events...de kennis die je hier vindt wordt louter overgedragen in de vorm van quotes van artiesten als Hardwell, Armin van Buuren, Dannic, Sunnery James & Ryan Marciano. Informatie uit de eerste hand is altijd waardevol, maar ik mis hier toch een beetje verschijdenheid. Aan bijvoorbeeld de techno, echt harde stijlen, urban en hiphop wordt eigenlijk voorbij gegaan. Al is de keuze wel logisch. Sommige stijlen opereren echt in een niche van de markt en kennen veel meer een eigen cultuur en mores. Mainstream is het meest interessant om te bespreken omdat de evolutie daar een stuk verder is en er echt een business(model) is ontstaan.

Verreweg het grootste deel van het boek gaat over de zakelijke kant van het artiest zijn. Wat mij betreft heeft het boek hier meerwaarde. Door het enorme enthousiasme van beginnende artiesten gaat het op zakelijk gebied namelijk nog al eens mis en het wordt ook onderschat. Juist die zakelijke, voor de meeste startenden saaie, kant is van essentieel belang voor de lange termijn. Hoe krijg je je track op een album, op de radio? Wat verdien je als ze op radio of TV je nummer laten horen? Termen als A&R, royalties, licensing, publishing, administratie, overeenkomsten komen langs en in korte, duidelijke stukjes leer je wat er allemaal achter de schermen plaatsvindt en waar je op moet letten.

In de hoofdstukken over boekingen en management mis ik weer een beetje de breedte. De essentie is natuurlijk het belangrijkst, maar er wordt naar een aantal partijen verwezen die een rol kunnen spelen in bijvoorbeeld het management en bij boekingen. Maar het is een verre van complete weergave van de mogelijkheden. Een echte aanvulling was het geweest als er een verwijzing naar een algemene website werd gedaan waarop een online 'rolodex' te vinden is met een overzicht van alle nuttige bedrijven en adressen. Al is het opzetten van zo'n site en het onderhouden van zo'n database natuurlijk veel te kostenintensief project.

Bij de eerste aankondiging van 'Start from scratch' verwachtte ik een soort 'Draaien voor Dummies'. Maar gelukkig is het dat niet geworden. Produceren is in de hedendaagse elektronische muziekwereld namelijk minstens net zo belangrijk als alleen maar plaatjes aan elkaar rijgen. En dan heb ik het nog niet over het in goede banen leiden van alle zakelijke noodzakelijkheden en belangen. Start from Scratch laat je misschien iets teveel geloven dat iedereen het kan maken. De essentie van een goede artiest zijn, is niet te leren of op te doen als boekenwijsheid. Maar de hoop moet levend gehouden worden. Armin van Buuren zegt het in zijn voorwoord al duidelijk: je zult zelf je weg moeten vinden. Desalniettemin hoef je ook niet de fouten en vergissingen te maken zoals de eerste generaties dj's en 'Start from Scratch' is daarom zeker wel een aan te raden naslagwerk!

.
Artiest Natrion
Hmm, prijs valt op zich wel mee, denk dat ik 'm wel aanschaf.­ Ben vooral wel benieuwd naar het zakelijke gedeelte, valt misschien nog wat te leren.­