Mark Farina - Mushroom Jazz 8

anoniem gepubliceerd op , waardering: 85/100
Mark Farina - Mushroom Jazz 8
9 november 2016
ArtiestMark Farina Site
Mark Farina is wellicht geen naam die bij iedere liefhebber van elektronische muziek direct een belletje doet rinkelen. Echter, deze man is een ware legende! Zowel als house DJ/producer, maar zeker ook in zijn 'Mushroom Jazz' outfit. Het heeft bijna 6 jaar geduurd voordat deze nieuwe 'Mushroom Jazz' mixcompilatie in de schappen verscheen. Het was het wachten waard, want deze achtste editie uit de reeks is weer een pure streling voor het oor en bijzonder prettig als pre-party soundtrack.

Introductie
Mark Farina is wellicht geen naam die bij iedere liefhebber van elektronische muziek direct een belletje doet rinkelen. Echter, deze man is een ware legende! Zowel als house DJ/producer, maar zeker ook in zijn 'Mushroom Jazz' outfit. Die 'Mushroom Jazz' aanpak zou je kunnen omschrijven als de downtempo nuance/alternatief op zijn housesound. Hij benaderd beide muzikale afslagen dan ook als aparte percelen in zijn DJ sets. Mushroom Jazz' is een concept, compilatienaam en label waarbij jazzy & soulful hip-hop en downtempo in de schijnwerpers staan. Volgens de persinformatie loopt het concept inmiddels al 25 jaar, al kwam de eerste 'Mushroom Jazz' compilatie uit in 1996. Mark Farina, die jarenlang vooral verbonden was aan het Om Records label uit San Francisco, heeft eveneens als producer het nodige gepresteerd. Een mooi voorbeeld daarvan is zijn debuut (en enige) album 'Air Farina' uit 2003.

Het wachten waard
Het heeft bijna zes jaar geduurd voordat deze nieuwe 'Mushroom Jazz' mixcompilatie in de schappen verscheen. Het was het wachten waard, want deze achtste editie uit de reeks is weer een pure streling voor het oor en bijzonder prettig als pre-party soundtrack. Op de tracklist zijn oude bekenden opgenomen als Colossus, The Jazzual Suspects en DJ Spinna, maar voor de rest zijn het (voor mij) onbekende namen die hun stempel drukken op deze prima nieuwe 'Mushroom Jazz' mix. De soepele beats, jazzy en soulful klanken en goed gemixte tracklist/keuze drijven de waarde van deze release naar een niveau zoals we gewend zijn geraakt van Mark Farina. Een resultaat van de buitencategorie met een uitermate sfeervolle sound die je beetpakt en niet meer loslaat. Dit is het type mixcompilatie die je moeiteloos van begin tot eind door luistert.

Focus Point
Tussen de 22 tracks staan topattracties als het instrumentale 'Ride' van Freddie Joachim, dat een prettig slepende hip-hop ritmiek combineert met opzwepende basgitaar en sferische tinten. Beste track tijdens de mix is wat mij betreft 'Focus Point' van Fred Fades & Eikrem dat draait om heerlijke Fender Rhodes keys en jazzy blazers. De track doet me enigszins denken aan werk van Colossus en J. Boogie's Dubtronic Science.

Voor wie te pruimen?
Voor wie is deze mixcompilatie een vol schot in de roos? Deze titel (en serie) is primair een cadeau voor liefhebbers van instrumentale (jazzy) hip-hop, neo-soul en downtempo, maar ook de meer avontuurlijk ingestelde luisteraar van elektronische muziek in het algemeen, die de platgewalste paden van de geldende commerciële sounds zat zijn, kunnen aan deze titel (en serie) potentieel plezier beleven.

Alternatieven
Bevalt deze mixcompilatie en sound je goed? Dan kunnen we je van harte de eerdere delen uit de serie aanbevelen. Persoonlijk vind ik delen vijf (2005) en zes (2008) een bijzondere vermelding waard. Ook het uit 2005 stammende 'West Oaktown' album van Colossus is een fraai alternatief – eveneens via Om Records verschenen.

Meer over Mark Farina weten? Check [presence element=artist id=45056 includename]{aanwezigheid niet begrepen}

1. QSTN - Crawfish & Chips
  2. Emapea - Best Believe