Fabric 90 mixed by Scuba

door , gepubliceerd op , waardering: 93/100
Fabric 90 mixed by Scuba
7 oktober 2016
ArtiestScuba
Mix-series als "I Love Techno", "Ekspozicija", "Trust The DJ", "U60311" en "Essential Underground" waren begin en halverwege de jaren 2000 de ultieme compilaties. Maar toch zijn ze stuk voor stuk verdwenen. Hoe, wat, waar, waarom? Het waren de hoogtij dagen van de techno-explosie. Clubs als Fuse, Tresor en Berghain drukten ook lange tijd hun stempel op de scene, door hun resident dj's een mix-compilatie te laten verzorgen. Één van de clubs die zeker ook in dat rijtje thuis hoort, is het Londense Fabric. Daar waar al die andere clubs gestopt zijn of nog mondjesmaat een mix uitbrengen, daar gaat Fabric stug door. Fabric bleef het opengevallen gat opvullen met een scala aan diversiteit. Iedere 2 maanden een mix en dat al 15 jaar lang. 15 JAAR! Tuurlijk, in het begin waren de mixen bij lange na niet zo populair als nu. De markt was toen nog verzadigd met techno-verzamelaars. Om daar met kop en schouders boven uit te steken was een hele opgaaf. Maar als je nu kijkt naar de lijst met namen die al die jaren 'acte de presense' hebben gegeven, dan kan je niet anders dan concluderen dat het niveau substantieel is gestegen, van zomaar ook een mix-compilatie naar een niet te evenaren toonbeeld van klasse.
Het is keer op keer een verrassing welke artiest zijn vaardigheden mag tonen en een mix-cd mag verzorgen, waarbij hij of zij alle vrijheid krijgt om een representatieve indruk te geven van een avondje Fabric. In de loop van de jaren zijn er ondertussen in beide series Fabric en FabricLive zo'n 159 dj's voorbij gekomen om hun kunsten te tonen. 159! Hopelijk overstijgt het aantal dj's over een aantal jaren gewoon de 200. Voorlopen is Paul Rose nummer 159 in deze lange rij.

He was the last artist to play at the club on August 6th 2016, and will donate all proceeds from the mix to the #savefabric fundraising campaign that plans to fight the closure.

Onder zijn alias DJ Scuba is hij al jaren actief binnen zowel de heavy bass, UK garage, dubstep als electronic en techno scene. Ondanks dat hij begon op de vrijdagavond ontwikkelde zijn stijl zich gaandeweg meer en meer in de richting van de house en techno vibe van de zaterdagavonden in de club. Zijn "Hotflush Recordings" wordt beschouwd als een toonaangevend label, waarop naast Scuba zelf ook artiesten als Jimmy Edgar, Dense & Pika, Recondite, Paul Woolford, George Fitzgerald, Alan Fitzpatrick en Monoloc regelmatig een EP uitbrengen. Behalve een begenadigd producer is Scuba ook een uitstekende DJ. Alleen al afgelopen jaar was hij meerdere keren in ons land (en België) te bewonderen op onder andere het Voltt Loves Summer Festival, Tomorrowland, Awakenings Festival, Free Your Mind Arnhem, Freshtival, De Marktkantine, Extrema Outdoor België en Loveland New Year.

Na de ontzettend dansbare mix van Gerd Janson op Fabric 89 is het nu dus aan de Engelsman Paul Rose om dat niveau vast te houden, of naar een hogere level te tillen. Ga er maar aan staan. Gelukkig hebben beide heren een totaal verschillende benadering gekozen. Daar waar Janson vooral een luchtige en housy benadering heeft, daar gaat Scuba vooral de diepte in met intrigerende en ritmische techno. Daarnaast maakt hij het zichzelf absoluut niet gemakkelijk, door eerst zo'n 41 tracks te verdelen over 19 mini-mixjes en die weer aan elkaar te rijgen tot een vloeiend geheel. Naast de geijkte populaire namen van tegenwoordig als Dense & Pika, Ben Klock, Surgeon & James Ruskin, Markus Suckut, Literon, Regis en Carl Craig schitteren ook een hele hoop onbekendere artiesten tijdens deze techno-trip.

Het algemene gevoel wat uitgaat tijdens deze mix is dat er ontzettend veel aandacht is besteed aan de volgorde en de sfeer die de mix uit ademt. Scuba start rustig en bouwt langzaam op naar een eerste hoogtepuntje zo rond de 3e track. Ondanks de verder ingetogen manier van mixen blijft de mix een zuigend gevoel houden. Dieper en dieper worden we door Scuba het zwarte gat ingetrokken. De ruimtelijke echo's en spacy geluiden die volgen, intrigeren en nodigen uit tot een mindtrip. Wellicht waren de paddenstoelen op de cover van FabricLive89 hier meer van toepassing geweest. Al zou dat kunnen leiden tot hevige hallucinaties tijdens de jungle-vibe gedurende track 6.
Scuba schakelt ondertussen over naar een meer ritmische vorm van techno vol percussie. De opmaak naar een volgende piek in de mix.
Na een volledige herbeleving van 'space-invaders' gedurende track 9, lijkt Paul de dansvloer toch ook weer gevonden te hebben. Stevigere basslines domineren en stimuleren, totdat gedurende track 11 en 12 de heldere synthesizers van zich laten horen. Als een waterval van speldjes, glinsterend mooi en toch ook prikkelend bij iedere aanraking met het trommelvlies, overspoelen deze klanken je, je onderdompelend in een bad van golvend zilver. Herboren en vol energie volg je de vibrerende ritmes en straffe drums, die het geheel dansbaar houden en langzaam weer opbouwen naar de volgende eruptie.
Van de subtiele acid klanken tot de metallic drum-salvo's gedurende tracks 16 en 17, Scuba gaat maar door. Er lijkt geen einde te komen aan zijn mix-drang en creatieve wendingen. Track 18 bevat de laatste energieke uitbarsting, waarna subtiel wordt toegewerkt naar de afronding van de mix. Met een melodie, die nog het meest weg heeft van een in de wind hangende oosterse gong en een mix van tech-house-, lounge- en bossanova-invloeden gedurende de laatste 6 minuten, brengt Scuba de rust weer terug. Na een muzikale trip van pak 'em beet 75 minuten sta je nog te tollen op je benen.

Voor degenen die zich "Fabric 69 mixed by Sandwell District" nog kunnen herinneren, ook deze mix valt in die categorie van knip en plakwerk. Mix, meng, roer en schud tot alles vloeiend in elkaar over loopt. Scuba heeft met zijn aparte en abstracte manier van mixen een waar meesterwerk geleverd. Ijzersterk en vol verrassende wendingen en intrigerende sfeervolle elementen. Van de nieuwste releases op Hotflush tot oudere producties van G-Man, Exercise One & Donato Dozzy, Antonym & Regis, Surgeon & James Ruskin en Les Gammas (Bossanova/Future Jazz).
De hoeveelheden tijd, moeite en geduld die hierin gestoken zijn, om tot dit resultaat te komen, moeten dan ook enorm geweest zijn.

Fabric 90, Techno met een hoofdletter T!

1. Digitaline – Astronauten [Cadenza]