door , gepubliceerd op , waardering: 77/100
Dannic presents Fonk
19 mei 2016
ArtiestDannic Site
Genre: EDM
Breda, de gekste!
Het gaat goed met Breda, mooie stad, relaxte mensen, leuk uitgaanscentrum en een broeinest van talent binnen de dancescene. Was 't niet eind jaren '90 toen Tiësto volledig doorbrak? Of een jaartje of 10 geleden toen Hardwell als een onuitwisbare vlek op de radar verscheen? Ook de afgelopen jaren is er weer een talent keihard bezig geweest om te komen waar hij nu staat. Daan Romers staat al een paar jaar nadrukkelijk aan de poorten van de internationale dj-wereld te schudden en is eigenlijk niet meer weg te denken uit de EDM-scene. Misschien niet leuk dat dat etiketje aan hem hangt, maar zijn stijl van draaien en produceren valt nu eenmaal onder dat genre. Energieke house met een funky touch.

Daan Romers, ook wel bekend onder de namen "DJ Funkadelic" en vooral "Dannic", brak in 2009 door via een dj-contest, waarna hij toch maar even mooi voor pak ém beet 10.000 man mocht draaien tijdens de Dance-tour editie in Breda. Daarvoor was hij eigenlijk meer een 'alles draaiende café-dj' vergeleken met de superster die hij nu is. Ja, superster. Als je als nummer 26 in de DJ-Mag Top 100 (2015) staat, het jaar daarvoor op # 30 en #74 in 2013, dan ben je internationaal gezien geen kleine jongen meer. Daarnaast was het niet alleen Hardwell die al snel door had dat Daan een groot talent was, ook de heren van Toolroom Records hadden in 2013 hun oog al laten vallen op Dannic voor een mix in hun "Toolroom Knights"-serie. 32 platen in een mix van 75 minuten is een mooie manier om je visitekaartje af te geven.

Dannic presents Fonk
Naast dat Daan veel uitbrengt op Revealed Recordings is hij sinds kort (3 á 4 maanden) ook zijn eigen label "Fonk Recordings" begonnen. Behalve zijn eigen tracks kan hij hier ook de tracks van andere jonge talentvolle producers uitbrengen en ze zo helpen om zich verder te ontwikkelen. Om het label en zijn stijl van draaien nog meer in de spotlight te zetten is er ook een nieuwe mix-cd uitgebracht: "Dannic presents Fonk". Een cd vol met energieke dansvloer gerichte EDM/house waarbij het onmogelijk is om stil te blijven zitten.

Dannic gaat eigenlijk van meet af aan vol los en doet niet aan gas terug nemen. Aan de heren Roog & Erick E oftewel Housequake en Tyree Cooper om de mix te openen met hun "Beat ur Body" in de Pandaboys Remix. Een nog redelijk langzame en statische openingstrack, die toch heel pakkend is, vooral wanneer de eerste schrapende synths hun intrede maken. Eigenlijk is het vanaf dat moment gaan en niet meer stoppen. Met "Bring back the Groove" van Norman Doray & Bottai zet Dannic te toon voor de rest van de mix. Funky, energieke house met een heerlijke feelgood vibe. Zijn eigen "Funky Time" i.s.m. Hiio mag natuurlijk niet ontbreken en dankzij de aanstekelijke melodielijn trekt Dannic ons verder de dansende menigte in, waar we helemaal blij worden van de piano en zang in Melsen's "Feeling". Een warme gloed breidt zich uit over de menigte en in plaats van met bier te gooien, mogen er wel wat vernevelaars aangezet worden ter verkoeling van een nu al bijna oververhit publiek. Zo niet, dan stijgt de temperatuur geleidelijk met iedere track die Dannic ons voorschotelt. "Zuma", "Vintage", "Exodus" en zijn eigen "Jungle" zijn stuk voor stuk lekkere platen, die deze zomer hoge ogen zullen gooien op de diverse festivals. Ik voorzie een hoop blije dames in luchtige jurkjes en stoere sportschool binkies die hierop los zullen gaan met een handje of 2 in de lucht. Whoop whoop!

Vanaf nummer 10 "Kamo – Persia" lijkt Dannic nog een paar tandjes bij te zetten. We naderen nu rap het einde van de mix en de platen worden alsmaar opzwepender en energieker. Het lijkt erop dat Dannic bewust gekozen heeft voor veel instrumentale tracks zonder de zweverige en soms wat over emotionele zangstukken die we nogal eens tegen komen in radioversies en half vertrancete platen. Het is nog net geen 'hakken en zagen' maar voor een house-set ramt dit toch best lekker door. "Feel your Love" klinkt dan misschien wat zoetsappig, maar de DBSTF-Remix gaat toch duidelijk verder dan het origineel. "Dazepark – Rift (Instrumental Mix) is ook zo'n track die je van begin af aan pakt. Geen vocalen, alleen maar synths die voor de sfeer moeten zorgen. Opbouwend en voortstuwend pompt Dannic nu rap de laatste tracks van zijn mix door je speakers. "Lights Out" had best wat langer ingevoegd mogen worden. Wat een drive heeft die plaat. Gelukkig volgt het al wat oudere "Fonk" (Mei2015) snel en met z'n scherpe viool-achtige synth weet ook deze track nog volop te boeien. Met "Loax – Levdrah" zijn we aangekomen bij de laatste rampestamp-plaat voordat Dannic toch ietsje rustiger afsluit dan we hadden verwacht. Samen met Aïrto sluit hij de mix af met zijn eigen "Light in the Sky". Eigenlijk is deze plaat wel een beetje te soft en week na zo'n knalset. Daarentegen is dit wel weer zo'n typische 'Ibiza happy feelgood'-plaat waarbij je gelijk aan zomerse taferelen denkt. Scootertje huren met je meissie, zwemmen in een verlaten baai, 's avonds een schuimparty en dan chillen tijdens de zonsopkomst. Misschien toch wel een geschikte afsluiter. Een kwestie van smaak.

Verdict
Op ons recensie exemplaar zit ook nog een mooie 'Slam presents'-sticker. En eigenlijk klopt dat ook wel bij het gevoel wat deze cd oproept. Namelijk een krap uurtje knallen vlak voordat je op een zaterdagavond de deur uitgaat voor een avondje stappen in de stad of voor een feestje als Revealed / Spinnin' Sessions. Het is net alsof je een klein uurtje radio aan het luisteren bent, maar dan zonder de hinderlijke reclames en nieuwsflitsen die een set dan onderbreken. Dannic heeft wat dat betreft een fijn mixje neergezet.

Wat helaas wel een beetje jammer is, is dat hij in een kleine 55 minuten 16 tracks er doorheen ramt, terwijl er toch echt 78 minuten op een cd passen. Zijn mix houdt dan wel de vaart dankzij het snel door mixen naar de volgende plaat, maar kies er dan voor om wat meer platen te gebruiken en zodoende je mix in tempo te laten variëren, wat uiteindelijhk meer sfeer geeft. Als je voor Toolroom Knights 32 tracks kan gebruiken, moet dat voor "Fonk" toch ook wel kunnen. Hieraan kan Dannic nog een voorbeeld nemen aan Hardwell en zijn "Revealed"-serie.

Een groot pluspunt is dan wel dat Dannic een behoorlijk aantal 'nieuwe' veelbelovende artiesten dan wel bijna exclusieve tracks in zijn mix verwerkt heeft. Hopelijk gaan we in de toekomst nog meer horen van jongens als "Melsen", "Victor Porfidio & Mark Martins", "Tim van Werd", "Divolly & Markward", "Vion Konger", "Kamo", "Dazepark" en "Loax". Met uitzondering van een paar verbeterpuntjes, waardoor de volgende editie nog beter kan uitpakken, heeft Daan Romers een fijne EDM-mix neergezet, party-gericht en een must voor de liefhebbers.

Score: 77/100

1. Housequake feat. Tyree Cooper - Beat Ur Body (Pandaboyz Remix)
  2. Norman Doray & Bottai - #BringBackTheGroove