St Germain - Real Blues

St Germain - Real Blues
25 december 2015
ArtiestSt Germain Site
St Germain is een naam die vele harten sneller laat kloppen. In 1995 lanceerde hij zijn eerste artiestenalbum getiteld 'Boulevard'. Dit album werd bijzonder goed ontvangen en was de voorbode van zijn wereldwijde doorbraak. Dit gebeurde wanneer in 2000 het album 'Tourist' het levenslicht ziet. Dit album wordt anno 2015 nog steeds gezien als één van de beste dance-gerelateerde albums ooit. Het album presenteerde destijds een fusie van deephouse en jazz. Vooral "Rose Rouge", "So Flute", "Sure Thing" en "Pont Des Arts" mogen wereldberoemde tracks genoemd worden daar die producties in tal van televisieprogramma's en tv/radioreclames te horen waren. Begin oktober is eindelijk het nieuwste St Germain album met de naam 'St Germain' uitgekomen en ook dit album is wereldwijd met veel liefde omarmt.

Waar 'Tourist' vooral leunde op Zuid-Amerikaanse invloeden, domineert op 'St Germain' het Afrikaanse geluid. Denk hierbij aan het gebruik van Afrikaanse instrumenten en dito vocalen. Het album wordt aangevangen met "Real Blues", een productie die een ingetogen, maar ook swingend begint en waar gaande voort de nodige herkenbare dansbare St Germain elementen de revue passeren. Het hierop volgende "Sittin' Here" is een typische St Germain loungeplaat aangevuld met degelijke Afrikaanse vocalen. Met "Hanky Panky" wordt het tempo behoorlijk omlaag geschroefd en is een solide productie te horen waarin een pakkend gitaarrifje te horen is aangevuld met diverse percussie instrumenten. Een echt rustpunt is "Voila". Deze plaat komt langzaam op gang en gaandeweg wordt er subtiel diverse percussie toegevoegd aangevuld met een vocalen van Fanta Bagayogo.

Ook "Family Tree" wordt opvallend ingetogen aangevangen. Pas na ruim drie minuten komt dit muzikale hoogstandje op gang. "How Dare You" is het voorbeeld van een track waarbij het moeilijk in te schatten is welke kant het op zal gaan. Na een rustig begin, blijkt het vrij verrassend uiteindelijk toch een uptempo dancetrack te zijn. Met het warme en tijdloos klinkende "Mary L" komt een productie voorbij die ook op 'Boulevard' of 'Tourist' had kunnen zijn. Als fraaie downtempo afsluiter passeert het Aziatisch aandoende "Forget Me Not" de revue.

Het album 'St Germain' zal voor vele luisteraars even wennen zijn. Ludovic Navarre, de echte naam van St Germain, is duidelijk met zijn tijd meegegaan zonder zich geforceerd te laten beïnvloeden door hedendaagse trends binnen de dancemuziek. Het resultaat is een kwaliteitsalbum met de nodige Afrikaanse invloeden dat ongetwijfeld een aantal producties bevat die na verloop van tijd ook bij het grote publiek bekend zullen worden. Het album kent een speelduur van iets meer dan vijftig minuten en is zowel op cd, digitaal als op vinyl verschenen.

1. St Germain - Real Blues
  2. St Germain - Sittin' Here
  3. St Germain - Hanky Panky