Yellow Claw – Blood for Mercy

Yellow Claw – Blood for Mercy
7 december 2015
ArtiestYellow Claw
Genre: trap
Eind november zag het album 'Blood for Mercy' het levenslicht en binnen enkele weken is de release zelfs op de eerste plaats in de USA terechtgekomen. De jongens hebben absolute toppers bereid gevonden mee te werken: onder meer Ty Dolla $ign, Tyga, DJ Mustard, Tiësto, Pusha T, Flux Pavilion, Becky G, Beenie Man en Barrington Levy verlenen hun diensten. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen superkenner ben van het genre trap. Ik was vooral nieuwsgierig naar wat de Nederlandse groep neer weet te zetten en heb ter voorbereiding vooral veel Yellow Claw geluisterd.

Waar de mixtapes van de groep soms wat 'rommelig' en onrustig zijn, is 'Blood for Mercy' consistent en vloeiend. Er is duidelijk zorg besteed aan de samenstelling. Het album is zeker een uithangbord van verschillende stijlen, maar het blijft te allen tijde herkenbaar Yellow Claw. De tracks 'Lifetime' met Tiësto en Kyler England en 'Feel it' met Naaz vallen wat dat betreft op. De nummers zijn rustiger, meer zanggericht en wat minder 'rammen', maar er wordt knap gecombineerd met het karakteristieke Yellow Claw geluid. Wat is karakteristiek Yellow Claw? Een goed feest! Geen moeilijk sentiment of melancholiek, maar knallen. En al vanaf track 1 zit je in een opperbeste stemming. Het maakt je vrolijk en stilzitten is lastig. 'Drowning in Champagne' is qua geluid daarom wat minder aan mij besteed. Het is trager en dempt mijn 'stuiterstemming' wat. Maar de tekst is natuurlijk wel 'des Yellow Claws'. Gasten die on stage altijd een goed feestje bouwen en getuige de in september uitgekomen limited edition Jägermeister bottle, zijn ze ook niet vies van een alcoholische versnapering. Het is dat het nog geen borreltijd is terwijl ik het album luister, anders had ik die limited edition Jägermeister wel gemixt tot een lekkere cocktail terwijl ik met de ogen dicht fantaseer op de Turks- en Caicoseilanden in de zon te liggen. 'Wild Mustang' met Cesqeaux Ft. Becky G is namelijk een heerlijke tropische verrassing.

'Ride Or Die', een samenwerking met Dirtcaps Ft. Kalibwoy is lastig in genres uit te drukken. Het is hiphop met duidelijk een hardstyle-invloed. Ook 'Nightmare' heeft zo'n lekker intermezzo tijdens welke je je hardstyle-hart kunt ophalen. Sowieso zijn alle nummers enorm geschikt voor de dansvloer. De opbouw van de plaats is ook prima hiervoor. Rustig(er) starten met meer vocals en tegen het einde nog even lekker stampen op het hardere werk.

Ik heb echt genoten van 'Blood for Mercy'! Uptempo, vrolijk en extreem dansbaar! Ik kan niet anders dan concluderen dat het echt een zeer verzorgd en muzikaal album is en dat ik me zeker wat meer ga verdiepen in trap!

1. Roller
  2. Higher (feat. Lil Eddie)
  3. For the Thrill (feat. Becky G)
  4. Nightmare (feat. Pusha T & Barrington Levy)
  5. In My Room (feat. Ty Dolla $ign & Tyga)
  6. Lifetime (feat. Kyler England)
  7. Catch Me (feat. Naaz)
  8. We Made It (feat. Lil Eddie)
  9. Feel It (feat. Naaz)
  10. Drowning in Champagne (feat. Maty Noyes)
  11. Blood Diamond (feat. Serebro)
  12. Sin City
  13. Bun It Up (feat. Beenie Man)
  14. Wild Mustang (feat. Becky G)
  15. Ride or Die (feat. Kalibwoy)
  16. Kaolo, Pt. 3

Stemresultaat: zeer goed

geweldig120%
zeer goed480%
goed0
ok0
voldoende0
onvoldoende0
slecht0
zeer slecht0
waardeloos0

Artiest Natrion
Hehe, niet verwacht eigenlijk zo'n hoge score :P
Al is dat nog eigenlijk niet zo vreemd, kan ook wel van Yellow Claw genieten. En weet van tracks van hun op soundcloud dat ze ook wel degelijk kunnen houden van experimenteren en niet altijd op safe spelen.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 9 december 2015 om 23:49:

Ik ook niet :O ;) Maar het is écht wel een lekkere, goede plaat imho :D

Ik ben normaal geen fan van deze muziek, maar deze cd is erg lekker :D