Peaches - Rub

Peaches - Rub
10 november 2015
ArtiestPeaches Site
Voor degene die deze artiest niet kent; Peaches is een 47 jarige extravagante dame, geboren in Canada, onder de naam Merrill Beth Nisker. Extravagant is zij zeker, zij neemt geen blad voor de mond en is vooral in haar teksten erg seksueel georiënteerd. Ze is vooral bekend door haar vrije vorm van denken als het gaat om de (niet) traditionele man-vrouw verhoudingen. Zowel in de muziek als in de kunstwereld is haar naam erg bekend. Met haar eigenzinnige personaliteit, kunstige make-up en kleding zet zij de ouderwetse man-vrouw verhoudingen in een ander daglicht. Door haar typerende lyrics heeft zij een hele eigen en iet wat grove stijl. Haar muziek is gebruikt in vele films zoals 'Mean Girls', 'Waiting', 'Jackass Number Two' en vele meer. In 2010 heeft zij de Electronic Artist van het jaar gewonnen bij de IMA's. In 2012 was haar eigen film "Peaches does herself" de première film bij de Toronto International Film Festival. Daarnaast stond ze in het theater en schreef ze een boek. Deze drukke dame heeft ons dan ook weer 6 jaar laten wachten op haar nieuwe album "Rub"

Rub
"Rub" is een moeilijk te categoriseren album, want het is een muzikale, emotionele, avontuurlijke en seksistische mix van hip-hop, rap, electro, pop en drum & bass.

De eerste stem die we horen in "Close up" is niet van Peaches zelf maar van Kim Gordon. Het is een aanstekelijke track waarin Peaches rapt over een close up voor een camera en in welke posities ze allemaal wordt gepusht. De drum & bass beats gaan goed samen met de rap en dance elementen die gedurende de hele cd terug komen. In de title song "Rub" komen de eerste grove teksten, als "Tell on my pussy, whistle blow my clit" en "Can't talk right no, this chick's dick is in my mouth" naar voren.

Met "Dick in the air" verteld ze ons vrouwen eigenlijk dat het klaar moet zijn dat wij al jaren met onze billen en borsten staan te schudden op de dansvloer en dat het nu tijd is voor de heren om eens wat te showen. De enige song die niet helemaal goed op de cd klinkt is "Free drink ticket". Hier in valt ze een club eigenaar aan die proppers gebruikt om gasten binnen te lokken. Peaches zingt in een lage toon, om mannelijk te klinken en de melodie is ook erg zwaar en duister. "I wanna rip you apart with my bare hands" is èèn van de vele agressieve lyrics. De cd sluit af met "I mean something" een duet met Feist, een goede vriend en voormalig huisgenoot van haar, welke door de songtekst zelfs een beetje depressief klikt. Het klinkt bijna alsof ze zichzelf wil overtuigen dat ze zeker nog iemand is.

Gedurende de hele plaat is het moeilijk om niet in een lachen uit te barsten. Daarom ga ik ook niet te veel vertellen over de hilarische lyrics. Dat moet je echt zelf beluisteren. Het is alleen echt geen CD voor pussies. Je moet open minded zijn en zeker tegen de hilarische, maar grove lyrics kunnen. Het is vooral een lekkere afwisseling van diverse muziek stijlen als rap, hip-hop, drum &bass, pop en electro. Niet een plaat om op te dansen, ook niet voor op de achtergrond als pa en ma op visite zijn, maar wel eentje om op te chillen!

1. Close up
  2. Rub
  3. Dick in the Air