Benjamin Damage - Obsidian

door , gepubliceerd op , waardering: 87/100
Benjamin Damage - Obsidian
5 november 2015
'Obsidian' is het tweede soloalbum van Benjamin Damage. Net als zijn voorgaande album 'Heliosphere', uitgebracht in 2013, is dit album uitgebracht op 50WEAPONS, een sublabel dat valt onder de paraplu van het label Monkey Records, dat gerund wordt door de heren van Modeselektor. Met de release van 'Obsidian' is een einde gekomen aan het bestaan van 50WEAPONS. Een bijzonder feitje is dat Benjamin Damage de eerste artiest was die buiten Modeselektor om een release uitgebracht heeft op 50WEAPONS.

Over het album zegt Benjamin Damage:
"Obsidian is a collection of fragmented memories from all the Music I've ever liked, distorted and restructured into a full length techno record. A purely personal project and an end of an era with 50WEAPONS."

Benjamin Damage brengt sinds 2010 platen uit en in vergelijking met het in tweeduizenddertien uitgebrachte 'Heliosphere' is duidelijk te horen dat hij zich flink heeft ontwikkeld als producer. Zijn geluid klinkt verfijnder en ook avontuurlijker. Het geluid van dit album doet denken aan de producties van The Black Dog en Jeff Mills. Ook is zijn geluid volgens critici de terugkeer van warmte binnen de Berlijnse technowereld waar het koude, industriële geluid overheerst. Het album dat één fraaie luistertrip genoemd mag worden, herbergt heerlijke sferische techno in de vorm van "Monolith" en "Cosmonaut". Ook fraaie breaks zijn te horen in de vorm van "Puse Width" en "Shimmer", allen met een duidelijke melodieuze inslag. Naast het uptempo geweld heeft Benjamin Damage ook de nodige fraaie rustpunten gecreëerd. Luister bijvoorbeeld naar "Poly" en laat je meeslepen. De hoogtepunten van dit album zijn het bijzonder pakkende "Vostok6" en het minimalistische "Trickster", een bijzonder passende afsluitende track.

Het album 'Obsidian' is een album dat het hart van echte technoliefhebbers sneller doet slaan. De nadruk binnen dit album ligt op een warm, sferisch geluid waarmee Benjamin Damage zich weet te onderscheiden van de meeste producers die hun focus toch vaak leggen op het creëren van typische dansvloertechno. Ondanks een speelduur van slechts vijfenvijftig minuten is dit het typische voorbeeld van een album dat het aanschaffen meer dan waard is en diverse tracks van dit album zullen komende maanden ook zeker diverse clubbezoekers in vervoering brengen.

Score: 87/100

soundcloud.com/benjamindamage

1. Benjamin Damage - Obsidian