Noraj Cue - Kobalt

door , gepubliceerd op , waardering: 87/100
Noraj Cue - Kobalt
24 oktober 2015
ArtiestNoraj Cue
Noraj Cue, een alias van Jaron van de Weg, is een in Heerhugowaard woonachtige producer en dj die verbonden is aan één van Nederlands meest vooraanstaande dancelabels wanneer het aankomt op het brengen van kwaliteits techno, techhouse en aanverwante stijlen, veelal met een melodieuze insteek, namelijk Manual Music. Noraj Cue is één van de productiematen van Paul Hazendonk, de labelbaas van Manual Music, en na ruim twintig jaar actief te zijn als producer heeft hij onlangs zijn tweede album uitgebracht in de vorm van het bijzonder diverse 'Kobalt'.

Het album wordt aangevangen met het prachtige, meeslepende "The End Of The Beginning". Deze broken-beats productie is uitermate geschikt om een diepgravende technoset mee aan te vangen. De diepte wordt verder opgezocht wanneer "Earth In Decay" uit de boxen schalt. Deze minimalistische productie bevat diverse subtiele melodieuze elementen die deze plaat naar een hoger niveau weten te tillen. Het is niet alleen dance wat de klok slaat want wanneer "Blossom" en "Vervreemd" voorbij komen, laat Noraj Cue ook horen een prima producer te zijn wanneer het aankomt op het creëren van fijnzinnige downtempo. Eén van de hoogtepunten van het album komt voorbij in de vorm van "Forever Brothers", een creatie waarin Noraj Cue uitpakt met elementen uit ambient, breakbeats en uiteindelijk ook 4 to the floor beats. Ook is deze productie een ode aan zijn twee kinderen en de rest van zijn familie.

Het album wordt vervolgd met "Universal Love", een ietwat onopvallende plaat met diverse subtiele melodieuze elementen. Deze plaat lijkt vooral geschikt voor de dansvloer. "Tag You're It" is vervolgens een luchtige uptempo breakbeats productie welke bijzonder makkelijk wegluisterd. Een zomers gevoel weet Noraj Cue op roepen wanneer het downtempo "The Year Of The Exhausted Ox" de revue passeert. Deze plaat onderscheid zich ook door de oosterse invloeden die hierin verwerkt zijn. Een echte swingende dansvloertrack is het groovy "Stubborn To The Bone", een plaat waarop ongetwijfeld de nodige heupen de kom uit zullen vliegen.

"Sleep State" mag gezien worden als een degelijke opbouw naar het vrij gefreakte, maar ook melige "Die Andere Zaal", waarin het voor velen bekende gevoel beschreven wordt wanneer een pilletje inslaat en een vriend vraagt om naar een andere zaal te aan. Een echte dansvloerproductie komt voorbij in het subtiel melodieuze en voortstuwende "Krankenhouse". De nodige meligheid komt ook voorbij in het vrij nonchalant klinkende "Hoppa & Pompidom", een track die een dj met ballen ongetwijfeld wel op de dansvloer af durft te vuren. Als laatste dansvloerkraker komt "Give Em What They Funk" de hoek om kijken. Luisterende naar deze productie is het vrijwel onmogelijk om stil te blijven zitten door de bijzonder aanstekelijke combinatie van een goede bassline en dito toetsenspel. Het album wordt afgesloten met het filmische "The Walk Back Home".

Noraj Cue weet met 'Kobalt' een verrassend divers studioalbum af te leveren. Geen moment blijft Noraj Cue lang aan één bepaald geluid vasthouden en daarmee toont hij ook zijn niet geringe creativiteit. Het album is zowel op cd als in digitale vorm verschenen.

Score: 87/100

manualmusic.bandcamp.com/album/kobalt
soundcloud.com/noraj-cue