Kölsch - 1983

Kölsch - 1983
25 augustus 2015
OrganisatieKompakt Site
ArtiestKölsch Site
LabelKompakt
Twee jaar na zijn succesvolle debuutalbum '1977' kwam de geprezen Deense producer en live-performer Kölsch op 8 juni jl. met een nieuw album: '1983.' Wellicht is dit album minder toegankelijk dan '1977', maar zeker niet slechter. Ik kan de romantische techno van Kölsch wel waarderen.

Zoals de titel doet vermoeden heeft Kölsch dit keer inspiratie gehaald uit zijn jeugd in de jaren '80. Als klein jongetje reisde hij met zijn ouders door Europa op weg naar Frankrijk. "Veel van mijn eerste herinneringen komen uit die tijd", zegt Kölsch. "Nadat ik een walkman had gekregen maakte ik mijn eigen reis soundtracks met electro en hiphop invloeden." Ik heb vergelijkbare herinneringen van vroeger en al luisterend naar nummers 'The Road' en 'Cassiopeia' (beiden in samenwerking met Gregor Schwellenbach) laat ik me meenemen naar de tijd toen ik – net als Kölsch – als klein kind op de achterbank van de auto zat en uit het raam tuurde.

Kölsch weet deze herinneringen goed te vertalen in emotionele, bijna melancholische klanken. De combinatie van klassieke elementen en techno vind ik heerlijk.Gelukkig staan er ook wat meer uptempo nummers op zoals 'Two Birds' en 'DerDieDas.' Ook het nummer 'Unterwegs' heeft een lekker tempo met veel synthesizer bliepjes. De track 'Bloodline' (ft. Thomas Heffding) is daarentegen juist weer heel sereen en is wel mijn favoriet van het album. De opbouw en de combinatie met de vocals zijn heerlijk en het nummer doet mij denken aan de tijd dat ik in mijn eentje reisde om vervolgens aan de andere kant van de wereld te gaan wonen.

Kölsch's melodieuze techno kent warmte en nostalgie door de symfonieën en de vele instrumentele stukjes. Dit maakt het weliswaar minder dansbaar, maar het album is uitermate geschikt voor lange autoritten en zomerse avonden.

1. '1983
  2. Talbot feat. Gregor Schwellenbach
  3. Moonface