Karin Park – Apocalypse Pop

door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
Karin Park – Apocalypse Pop
5 mei 2015
ArtiestKarin Park
Voor de inmiddels 36-jarige Zweedse zangeres Karin Park is muziek altijd haar leven en lust geweest. Van kinds af aan wilde ze al zangeres worden en dat lukte haar uiteindelijk ook dankzij groot doorzettingsvermogen en gedrevenheid. Op haar 25ste kwam haar eerste album uit, dat net als haar volgende twee albums, alleen in Noorwegen een release kende. Wij Nederlanders, en dan voornamelijk de deephouse liefhebbers, kennen haar eigenlijk alleen van haar samenwerking met de Engelse Maya Jane Coles, getiteld 'Everything'. Karin heeft o.a. een tijd in Japan gewoond en dat is ook, samen met haar liefde voor elektronische synthesizer muziek en het feit dat dit vijfde album voornamelijk in Londen tot stand kwam, meteen de link met die Londense deephouse koningin. Sinds de zeer goede ontvangst van haar vierde studioplaat 'Highwire Poetry' (2012) weet ze met haar stem (typisch Scandinavisch; lijkt bijzonder veel op die van Björk) en aparte sound internationaal meer en meer volk voor zich te winnen. En dit gegeven zal zich ongetwijfeld doorzetten dankzij een imponerend vijfde album…

Apocalyptische synth-pop
Karin Park's muziek kun je grofweg kenschetsen als een mix van synthesizer pop met donkere lyrics die als een warm mes door de boter snijden. Karin's nieuwste studioplaat 'Apocalypse Pop' doet hel en verdoemenis bevroeden, maar laat zich ondanks de licht-sinistere toon eigenlijk zeer bevrijdend en verlichtend luisteren.

Karin heeft zich inmiddels laten omringen door zeer kundige producers die precies de juiste composities weten in te passen bij haar klinkklaar gezongen boodschap. De 12 nummers mag je grotendeels typeren als moderne synth-pop met een nostalgisch jaren '80 randje. Verwacht dus veel donker synthesizerwerk, ritmisch drumwerk (verzorgd door haar broer David) en vanzelfsprekend demonisch goede teksten vibrerend uit dat gouden Zweedse keeltje. En zingen dat kan de dame, die in iedere track een net iets andere toon aanslaat en er diverse zangtechnieken op na houdt, werkelijk uitmuntend. De opschuddende, licht-industriële en rauwe openingsplaat 'Look What You've Done' creëert meteen een krachtige atmosfeer welke de sterke, zelfverzekerde maar toch kwetsbare persoonlijkheid van de dame in kwestie weerspiegelt. Haar persoonlijke songteksten beschrijven dan ook wisselende gemoedstoestanden, zich vaak uitend in tragische zelfreflectie ('Daemons') of giftigheid jegens haar geliefde ('Hard Liquor Man'). Donkere en aangrijpende emotie omhelst dan ook het grootste gedeelte van haar 'Apocalypse Pop' verzameling, echt typische 'goth' thematiek dus.

Maar fantastisch zijn ook de tedere songs, zoals 'Shine' en 'Stick To The Lie' die heerlijk ondersteund worden door progressieve ('Stick To The Lie') en deephouse ('Shine') inslagen. Maar zeker ook het aangrijpend zwaarmoedige 'Hurricane' met diepe en rollende beats van het Britse Pandora Drive duo doet je dankzij de mannelijke vocalen van Thomas Knights (hij deed ook een track op het album van de Londense) meteen denken aan die van Oliver Sim van The XX. Deze beauties zullen het goed doen bij de degenen die Karin ontdekt hebben via haar co-op met Maya Jane Coles, welke 'Hurricane' overigens recentelijk van een remix voorzag.

Karin Park's electro-goth
De duistere, droevige en expliciete video van 'Everything' (met Maya Jane Coles), waarbij Karin Park een zwarte kraai ontleedt, was voor velen de eerste confronterende kennismaking met de eigenaardige Zweedse zangeres. Haar vijfde studioalbum is eigenlijk evenzo donker, expliciet en sinister maar aan de andere kant ook aandoenlijk, zielig en vertederend. Dat ijzersterke contrast wordt niet alleen op zo'n treffende en mooie manier door Karin zelf gebracht (want wat kan ze heerlijk divers zingen en schrijven), ook de evenzo duivels goede instrumentale, melodieuze synth-pop producties om de beheksende lyrics heen maken haar vijfde kindje een verademing binnen de pop en elektronische muziekwereld. 'Apocalypse Pop' is een knap staaltje fascinerende electro-goth dat al snel onder je huid gaat zitten en zich daar een geruime tijd zal nestelen.

1. Look What You've Done
  2. Shine
  3. Life Is Just A Dream