Wilde Freiheit

Wilde Freiheit
8 april 2015
Bij het nieuwe label WILDE gaat het hard. Na een succesvol startschot met "Wilde Liebe" volgde later in 2014 "Wilde Lust". Nu alweer verschijnt de derde compilatie uit de Berlijnse labelstal: "Wilde Freiheit". Dit ter viering van de vrijheid in Berlijn: 25 jaar geleden viel immers de muur. Iets dat uitgebreid is gevierd met bijvoorbeeld de verlichte ballonnenmuur enkele maanden geleden. Het vieren van vrijheid gebeurt bij WILDE door middel van muzikale vrijheid, met het beste van een aantal genres uitgesmeerd over twaalf nieuwe tracks.

Vrijheid
De vrijheid wordt gevierd met enkele vrienden van WILDE, maar ook aanstormend talent krijgt de kans. Een vlugge blik op de tracklist toont ook nagenoeg alleen maar onbekende namen. De eerste namen zijn Julian & Der Flux, die samen "Speckbrot" hebben geproduceerd. Het is een lekkere housetrack met een funky beat. Op verhalende wijze vertelt een schorre Duitse stem ons over zijn avonturen. Two Kind of Lovers en Daniel Wilde schakelen vervolgens een tandje bij. Na de rustige opening knalt er tijdens "Give Me" direct een energieke beat in. Later volgen er nog lekkere synths en prima vocalen. "Deep In Your Heart" van Dia is vervolgens nog een heerlijke housetrack. Het is een nummer met behoorlijk wat oldschool invloeden, wat erg tof is om te horen. Bovendien is de uitvoering van het idee ronduit geweldig. Rafael Da Cruz zoekt vervolgens de diepe kant van het house spectrum op. Zijn "Black Romance" is een puike deephouse productie welke uitermate relaxt wordt opgebouwd. Werkelijk alles klopt in dit ijzersterke stukje zwarte romantiek. Titeltrack "Freiheit" is gemaakt door Atapy, een Roemeense producer. Hij levert hier een prima nummer af, welke een elementen bevat uit een hoop verschillende genres. De muzikale vrijheid druipt er in ieder geval vanaf.

Zo halverwege is "Free Your Mind From Words" een ietwat vreemde eend in de bijt. De track van Sierra Sam en Pascal Hetzel klinkt op het eerste gehoor vrij rommelig en weet eigenlijk nauwelijks te boeien. De beat klinkt wat vreemd (op een verkeerde manier) en ook de vocalen weten geen indruk te maken. "Revolutions" maakt vervolgens weer wel indruk. Ook dit is een vrij apart nummer, maar hier grijpt de gekke beat juist wel de aandacht. Tezamen met de gekke acid geluidjes en spacende bliepjes transformeert dit nummer langzaamaan tot een dampende productie met een prima rollende kick. Heerlijk gewoon! Daarna is het de beurt aan Acid Washed. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, volgt met "Sound Of Freedom" een vrij rustige houseplaat. Geen pruttelende geluidjes, maar gewoon een hele degelijke house productie met wat voorzichtige oldschool invloeden. "Bonbon" is daarna de gekste track op dit album. Een vage sample ("BOOM BOOM...CRASH") wordt gecombineerd met een vrij stevige beat, die bij vlagen zelfs wat richting electro nijgt. Daarna gaat het album met "You Got To Show" (Lewis Boardman) en "Vouloir" (Juliet Sikora en Flo MRDZK) weer verder op de vertrouwde housetour. Het zijn een tweetal prima tracks die prima aansluiten bij de eerdere nummers. Afsluiter "Love Circle" van Ingo Boss is tenslotte een hommage aan "See You", van V.S. Het is een toffe afsluiter met zelfs wat voorzichtige breakbeat vleugjes. Een erg gaaf einde!

Blijheid
Het derde compilatiealbum vanuit de WILDE stal mag er absoluut wezen. Op "Wilde Freiheit" is net zoals bij de voorgaande delen weer een mooie selectie aan tracks gemaakt. Geen grote namen, maar juist aanstormende talenten. Die laten allen hun visie op house horen. De artistieke vrijheid die zij hebben gekregen zorgt voor een fijn en afwisselend album, waarin al het moois dat grenst aan het hokje house langskomt. Zonder de muren die er tussen staan, maar met de vrijheid die ook in Berlijn nu al 25 jaar zorgt voor blijheid.

1. Julian & Der Fux - Speckbrot
  2. Two Kind of Lovers feat. Daniel Wilde - Give Me
  3. Dia - Deep In Your Heart