SCNTST - Puffer

anoniem gepubliceerd op , waardering: 70/100
SCNTST - Puffer
30 maart 2015
ArtiestSCNTST
Genre: ambient, IDM
Al op 17 jarige leeftijd weet Bryan Müller de aandacht van onder andere Boys Noize op zich te richten. Deze prijs hem voor zijn unieke sound en de Duitsers raakten met elkaar in gesprekken. Niet veel later verschenen zijn eerste tracks en was ook de eerste EP een feit. Met zijn energieke techno sound en hiphop samples schroomt hij ook niet om te experimenteren met tranceachtige melodieën. Inmiddels is SCNTST niet meer weg te denken bij het dedicated publiek en liet hij in 2013 al horen dat hij zijn mannetje staat wat betreft een debuutalbum (Self Therapy). 2015 mag dan net begonnen zijn, voor Bryan is het jaar al geslaagd; zijn tweede album Puffer is hier en wederom zoekt hij de grenzen van de meest kleine elektronische hoeken.

Puffer
De reden voor een album is bij veel artiesten een raadsel. Is het een schaamteloze promotie voor jezelf, een output van talloze studio uren of wil de artiest een verhaal vertellen? In het geval van SCNTST is dat het laatste want zo moeten we Puffer ook echt gaan beluisteren. De tracks lopen naadloos in elkaar over en zodoende worden we eigenlijk heel relaxt vermaakt. We gaan dan ook niet play by play deze tracks onder de loep nemen maar de luisteraar lekker zelf een beeld vormen bij het luisteren van Puffer. Wat we wel kunnen vertellen is dat Puffer zich niet leent voor de dansers onder ons. En dat geeft ook niet, want ondanks dat je op de 'Mondquelle' nummers nog een voetje kan verplaatsen is de rest een samensmelting van duistere, sprookjesachtige soundscapes welke je meenemen op een auditieve reis door het brein van Bryan Müller.

Ben je fan van Warp Records, Planet Mu of Ad Noiseam? Dan is dit misschien wel een schijfje voor jou. Denk bij het zien van de naam SCNTST ditmaal niet aan zijn dansvloer gerichte tracks van Self Therapy, maar laat je eens verrassen door de andere kant van de jonge Duitser. Hoewel er op dit album dus niets te dansen valt, luistert het prima weg. En als je dat voor elkaar krijgt met louter geluiden, strings en een enkele percussie, dan doe je naar mijn mening iets goed.

Puffer
  1. Render for Peace
  2. Life of Ares