OrganisatiesRevealed Recordings Site
Cloud 9 Music Site
ArtiestHardwell Site
LabelsCloud 9 Dance
Revealed Recordings
Genre: EDM, house
De inmiddels 27 jarige Hardwell had als 16 jarige jongen maar één droom: de beste dj van de wereld worden. In 2013 slaagde hij hier in. In 2014 wederom. In die tijd heeft Hardwell geen album uitgebracht, wat best opvallend is. Tot nu, want 'United We Are' is daar! Volgens Hardwell zelf was hij hier twee jaar geleden nog niet aan toe, omdat hij zijn dj carriere op de eerste plaats wilde zetten (oftewel veel touren) en hij zich muzikaal nog niet genoeg ontwikkeld had. 'United We Are' telt maar liefst 18 (!) samenwerkingen met artiesten als Tiësto, W&W en Funkerman. Veel van die samenwerkingen zijn niet zomaar uit de lucht gevallen. Zo was bijvoorbeeld Mr. Probz in het verleden de MC van Hardwell. Gezien het aantal verschillende artiesten uit diverse genres lijkt dit een gevarieerd album te worden.

United We Are
We openen met 'Eclipse', een track die door Hardwell vaak als openingstrack in zijn sets werd gebruikt en door de geruchtenmolen ook wel bekend stond onder 'Titan'. 'Eclipse' bouwt rustig naar het hoogtepunt toe, wat resulteert tot een erg toffe melodie. 'Follow Me' is een samenwerking met Jason Derulo, die de vocalen verzorgt. Een meer pop georiënteerd nummer, met de sounds van Hardwell, wat een perfecte combinatie lijkt te zijn. De derde single van United We Are is 'Sally', een samenwerking met de Britse vocalist Harrison (ook bekend van David Guetta's 'Ain't A Party'). Hardwell bleek geïnspireerd te zijn door Nirvana. Gitaren en house zijn opvallend, maar gaan vreemd genoeg goed samen. Harrison's vocalen komen echter wat kinderachtig over en verpesten wat mij betreft de track een beetje. Heather Bright, die we nog kennen van 'Never Say Goodbye' verzorgt de zang in 'Let Me Be Your Home'. Wederom prachtige vocalen van de Amerikaanse, die de track toch naar een hoogtepunt weet te brengen.

'Colors' is alweer de vierde samenwerking met Hardwell's grootste inspiratie én mentor: Tiësto. Colors wordt ondersteund door vocalen van Andreas Moe. Colors is een echte meezinger en gaat het waarschijnlijk goed doen het komende festivalseizoen. Wie Hardwell zegt, denkt niet meteen aan deep house, 'Where Is Here Now' is een geslaagde experimentele samenwerking met de mede-eigenaar van Flamingo Records (Funkerman) en vocalist I-Fan. Verrassend hoogtepunt van het album! Een titeltrack is toch wel het belangrijkst van een album en daarom spant ook de samenwerking met -volgens Hardwell- een van de beste singer-songwriters van de wereld: Amba Shepherd de kroon en geeft je instant kippenvel door haar prachtige stem. In 2013 draaide Hardwell 'Don't Stop The Madness' (een samenwerking met W&W) voor het eerst op Tomorrowland, in een mashup met onder andere 'Wake Me Up'; de track was nog niet klaar. In 2014 draaide hij de uiteindelijke versie voorzien met vocalen van de hip-hop legende Fatman Scoop. Wederom is deze samenwerking niet geheel verrassend, want aan het begin van de carrière van Hardwell begon hij met hip-hop en r&b.

'Young Again', de eerste single van United We Are is voorzien van vocalen door Chris Jones en doet het nog steeds goed. Dat Hardwell durft te experimenteren laat hij ook zien met 'Echo'. Echo lijkt op een melancholische kruising tussen house en trance wat een gedurfde maar geslaagde combinatie lijkt, mede door Jonathan Mendelsohn. Er is ook ruimte voor jong talent op dit album. Zo is 'Arcadia' een collab met de pas 21 jarige Joey Dale voorzien door vocalen een stem die bijna niet meer weg lijkt te denken in de house scene: Luciana! De fanatieke Hardwell luisteraar kan dit nummer waarschijnlijk al dromen. Ook DallasK behoort tot de jonge talenten, die na een backstage ontmoeting het idee over 'Area 51' stuurde. Area 51 is een echte festival georiënteerde track of zoals Humberto Tan zou zeggen: pompen! En pompen gaan we! Dat Hardwell wel van hardstyle hield, kon je bijvoorbeeld al zien aan hardstyle remixes op zijn eigen label Revealed Recordings. 'Nothing Can Hold Us Down' is een samenwerking met dé oud hardstyle gediende: Headhunterz. En díe invloeden zijn duidelijk hoorbaar! De vocalen van Haris zijn erg tof, maar krijg toch het idee dat het nummer niet helemaal af is. Nogal eentonig. De laatste 15 seconden lijken de heren overal schijt aan te hebben en gooien ze vol het gas erop. De laatste samenwerking op dit album is met niemand minder dan Mr. Probz, een beetje vreemde keuze aangezien het vorige nummer het dak er af blies. De samenwerking resulteert in een toffe ballad, die je heerlijk laat wegdromen.

United We Were
Voor de doorgewinterde Hardwell fans is dit album een absolute must have. Danceliefhebbers kunnen op dit album voldoende variatie vinden, voor elk wat wils. Met dit album bewijst Hardwell –naast zijn energieke en enthousiaste dj sets- waarom hij de verdiende nummer 1 van de wereld is.

Score: 84/100

1. Eclipse
  2. Follow Me, ft. Jason Derulo
  3. Sally, ft. Harrison
  4. Let Me Be Your Home, ft Bright Lights
  5. Colors, w/ Tiësto, ft. Andreas Moe
  6. Where Is Here Now, w/ Funkerman ft. I-Fan
  7. United We Are, ft. Amba Shepherd
  8. Don't Stop The Madness, w/ W&W ft. Fatman Scoop
  9. Young Again, ft. Chris Jones
  10. Echo, ft. Jonathan Mendelsohn
  11. Arcadia, w/ Joey Dale ft. Luciana
  12. Area51, w/ Dallask
  13. Nothing Can Hold Us Down, w/ Headhunterz ft. Haris
  14. Birds Fly, ft. Mr. Probz

6 opmerkingen

Artiest {SHOWLIST artist 59448, 60688, 114861, 26509}
Voor de "nr 1 van de wereld" zijn de verwachtingen natuurlijk torenhoog.
veel variatie dus, ben toch benieuwd geworden :)
Prima recensie debuut, Solis. Ik ben wat minder te spreken over het album. De track met Mr Probz is voor mij de beste plaat van het album
Het album heeft me toch wel een beetje verrast (in de positieve zin). Ik had namelijk niet verwacht dat het zo'n gevarieerd album zou worden (qua genres). Beste nummer zijn voor mij: Eclipse, United We Are en Birds Fly.
toffe review & leuke cd :jaja: (y)

Prima recensie idd! Toppers van de cd: Eclipse, Young Again, Arcadia, Area 51.
Top verslag! (Y)