Masters Of Hardcore presents Masters in the Mix Volume I - Mixed by Korsakoff & Nosferatu

door , gepubliceerd op , waardering: 73/100
Genre: hardcore
De succesformule van "Masters of Hardcore" is nog lang niet uitgewerkt. Sterker nog, ze hebben hem zelfs verbeterd. Ipv 2 cd's met losse nummers, is er nu gekozen voor 2 mixen van niet de minste dj's. Punt is nu alleen wel dat je compilatie staat en valt met de platenkeuze en vaardigheden van de gekozen dj's. Nu zal het in dit geval niet aan de vaardigheden van beide dj's liggen, aangezien Korsakoff en Nosferatu de eer hebben om de eerste 2 schijfjes te vullen met de in hun ogen beste tracks van dit moment. 2 mixen die representatief zijn voor een avondje flink doorstampen. Dus trek je Nikies aan, doe je lichten uit en waan je weer even voor de main-stage in de Brabanthallen.

Korsakoff
Korsakoff is waarschijnlijk de meest gevraagde vrouwelijke hardcore –dj van het moment. Na haar succesvolle albums "Pink Noise" en "Stiletto" schoot haar populariteit sky-high. Daarnaast kan deze dame ook nog eens een stevig potje mixen en staat ze geregeld op het hoofdpodium van "Masters of Hardcore". Een goede keus dus om deze dame cd1 te laten mixen. Ze begint haar mix rustig met een scary intro van Meander's "Gazing long into the Abyss"-album. Daarna gaan gelijk alle schuiven open met "Breaking the Rules" en "37.5%". Aanstekelijke melodielijnen en scheurende synths zetten de toon. De haperende synthesizerline van "Bitch!" zet dat gevoel voort en met "Eccentric" gaan we gelijk naar cirkelzaag-level-pro. De track begint al lekker doomy en slaat door naar niveau "Saw" (als in de films). Hier komt trouwens de 'oude' N3AR weer om de hoek kijken met z'n rauwe stijl.

We vervolgen de mix met vuurwerk voor de oren van Art of Fighters & Alien T, Re-Style & Predator en Crossfiyah. Stuk voor stuk platen die een goede indruk achter laten. Na "Blow up the Speakers" verloopt het inmixen van Wasted Mind's "MOH" toch niet helemaal vlekkeloos, want de plaat slaat een keer over waardoor we opeens een seconde stilte hebben en verderop in de plaat terecht komen. De track zelf komt echter wel lekker bombastisch over, wat de feestvreugde alleen maar vergroot. Met "Betrayed" maakt Korsakoff het trio van de Synchronized-EP vol. Kennelijk is ze een fan van Dyprax & Bodyshock. Ook N-Vitral mag trouwens zijn volledige "Collaborations"-EP ten gehore brengen. Samen met Triax en Igneon System ramt hij zijn karakteristieke bassline door je speakers. Een andere dame die haar strepen ruimschoots verdiend heeft is Miss K8. Het Dominator-anthem van afgelopen jaar doet het nog steeds goed. Dat werd ook bewezen tijdens de album release party van Angerfist's nieuwe album. De zaal gaat nog steeds plat. En dat geldt ook voor dat andere anthem welke gelijk volgt. Kasparov heeft "Wild Wild Weekend" overgoten met een pittig hardcore-sausje, zodat deze plaat niet hoeft onder te doen voor al het andere HC-geweld. Na het toch al verontrustende "The Reaper" volgt N3AR met het op het oog lieflijke "Lullaby". Een plaat die het ook altijd goed doet op de dansvloeren.

Vanaf track 17 verspringt de tracklist. Na "Detonation" komt "Javi Boss – My Religion" namelijk voorbij, maar deze plaat staat niet in het bijgeleverde boekje en ook op de cd is de trackbenaming niet goed. Alles verspringt hierna waardoor track 25 als 'unknown' staat aangeduid. Dit is natuurlijk een beetje knullig en vervelend als je tijdens het luisteren met de tracklist mee wil lezen. Na dat gemeld te hebben kunnen we alvast de aanstekers in de lucht houden, want de break in "My Religion" is natuurlijk het ideale moment daarvoor. Ook hierna volgen een aantal heerlijk meeslepende platen waaronder "Reclaim", "Before You go" en " Ominous". Vooral Tomyknocker heeft weer een hit te pakken met zijn "Before you go". Ook zijn collega DJ Mad Dog laat horen dat de 'Sound of Traxtorm' nog lang niet uitgeput is. Met "Rewind" stormt het tijdelijk met windkracht 10. We blijven nog even in het Mediterrane sfeertje want met de Rayden remix van RoughSketch staat alweer de volgende klapper klaar. De afsluiting wordt verzorgt door Igneon System & N-Vitral. Nog even vol los en dan snel over naar cd2.

Nosferatu
Cd2 is het domein van Nosferatu, al jaren "a creature of the night" en waarschijnlijk één van de beste hardcore dj's die er rond loopt. Van mainstream tot up-tempo en industrial hardcore, hij draait het allemaal. Met de "Hardcore4Life"-mix van februari 2013 nog in het geheugen beginnen we aan cd2 van "Masters in the Mix".

Erwin trapt af met "Tha Playah – Der Craft (tih)". Zo'n lekkere duistere niet al te snelle plaat, waarvan je nekharen overeind gaan staan. Gevolgd door een weer wat ruigere plaat van Lowroller. Zo hebben we ze graag. Energiek maar nog niet te snel. Via Xcite, met de wel bekende 'Mars Attacks'-hoorspel-samples komen we bij "Dance with Death" van Hellsystem. Ook deze plaat sluit weer naadloos aan bij de voorgaande 2. De volgende plaat, "The Dark Universe", is al wat ouder (nov 2013), maar blijft een ontzettende meeslepende track. De Italianen weten hoe ze een pakkende plaat moeten produceren. Daarom komen we ze gedurende de mix nog 3x tegen. En wel gelijk met hun nieuwe plaat "Keep on Rocking (tih)". Het lijkt wel of hardcore steeds meer inspiratie haalt uit de trance-scene, als je goed luistert naar de melodielijnen. Maar hardcore zou hardcore niet zijn als er niet rigoureus aan de knoppen gedraaid zou worden. Hoe dan ook, Art of Fighters heeft er weer een sterke plaat bij. Tijdelijk onderbroken door "Javi Boss – Distress" vervolgt Nosferatu met "Fuck You! (Koozah Remix)". Koozah heeft het origineel een stuk agressiever gemaakt met snerpende synth-lines en ook het tempo ligt hoger vergeleken met het origineel.

Het tempo stijgt ondertussen gestaag en de intensiteit van de gekozen nummers ook. We zijn nog niet van de Italianen af want samen met Endymion brengen ze ook nog "God is a Gangster". Ook nu weer krijgen we een flinke portie recalcitrantie voor onze kiezen. N3AR doet er nog een schepje boven op met "Gunfight" van zijn laatste album "Zenith". Met "Miss K8 – Too many Answers" krijgen we een track te horen die we dit jaar al vaker gehoord hebben, maar die pas net uitgebracht is. De volgende dame staat al klaar om het publiek nog harder los te laten gaan. AniMe maakt daarbij gebruik van een flinke drumpartij gecombineerd met een sterke opzwepende vocaal-partij, direct gevolg door een ijzersterke synth-line. Met "Live Ammunition" laat Evil Activities ook weer eens horen dat hij nog steeds knetterende hardcore kan maken, zonder handjes in de lucht breaks en 'happy happy joy'-momentjes. Gewoonweg knallen à la Neophyte Records style. Dat hoef je aan Tha Playah niet te vertellen. Samen met Angerfist ramt hij het hele jaar al dansvloer na dansvloer aan gort met "Just Like Me". Pure frustratie en onbeheersbare woede doen zich een weg naar buiten banen. Met nog 5 tracks te gaan schakelt Nosferatu een paar versnellingen door. De derde Neophyte Records track op rij is "Rubberduck"; Neophyte vs Nosferatu himself, vol wendingen en bizarre samples.

Het is trouwens leuk om te zien dat ook Dione, hoewel hij lang niet zo veel produceert onder dit pseudoniem, ook weer eens van de partij is op een mix-cd. Meestal zien we hem voorbij komen onder zijn SRB alter ego. De opera-achtige zangpartij trekt gelijk de aandacht en zorgt voor een euforische stemming, waardoor de rest van de track als een bulldozer tekeer kan gaan. Ook "DJ Mad Dog – Last Motherfucker (Nekasrov Remix)" gaat los als een malle, dankzij de extra toegevoegde gitaar/synth-stukken en up-tempo bassline. Met het Masters of Hardcore Anthem van afgelopen jaar bouwt Nosferatu een kort rustpuntje in, voordat Koozah met "Next Life" deze mix mag afsluiten. Voor de mensen die al Héééélll lang naar hardcore luisteren, zullen de vocals ("Public Domain – So get Up" – Thunderdome VIII) toch wel erg bekend voorkomen.

Verdict
Wat voor zinnigs kunnen we nu concluderen na deze eerste 2 mixen in deze nieuwe serie? Korsakoff maakt gebruik van een flink aantal tracks (4 – 9 – 15 – 16 - 18 – 20 – 22) die ook al op MOH-EoE te horen waren. En Nosferatu schuwt het gebruik van enkele oudere tracks ook niet, aangezien hij "KoozahNext Life", "Just Like Me" en "Rubberduck" in zijn mix verwerkt heeft. Hadden deze tracks (op "KoozahNext Life" na) niet door een aantal nieuwere platen vervangen kunnen worden? Mixtechnisch valt op beide mixen weinig af te dingen, waarbij gezegd mag worden dat Nosferatu zijn platen bijzonder goed op elkaar laat aansluiten qua stijl en tempo.

Echter als we een Titel als "Masters in de Mix" voor geschoteld krijgen, dan verwacht je de absolute crème de la crème. Dat betekent dus, dat de lat erg hoog wordt gelegd. De eisen bij een mix liggen nu eenmaal hoger dan bij de gemiddelde compilatie-cd. Juist tijdens een mix kan je je als dj onderscheiden en je stempel drukken door "originaiteit" in platenkeuze en mix-kwaliteiten. De kans om de diepte op te zoeken met platen die bijna niemand nog kent ipv voor bekende nummertjes te kiezen. Neem risico en oogst waardering. Helaas hebben beide dj's zich hier niet kunnen onderscheiden. Sterker nog, van Nosferatu verwacht je eigenlijk weer eens een donkere duistere set vol Enzyme en Third Movement platen. Echter schitterden deze labels door afwezigheid in zijn mix. Korsakoff daarentegen is duidelijk een product van haar label. Zij gebruikt meer dan 10 tracks afkomstig van MOH-releases. Helaas zitten daar een aantal al grijsgedraaide platen tussen. Zij heeft echter wel een 2-tal platen van N-Vitral en een stoer intro van Meander verwerkt in haar mix, waardoor ze toch nog wat puntjes scoort. Al met al had er voor beide artiesten meer ingezeten. Dus voor alle dj's die nog gaan volgen op volgende delen van deze serie: Zie deelname aan deze mixserie als deelname aan een dj-contest. "Outshine any Competition"!!!!! En ga volledig los.

Score: 73/100

Cd 1 mixed by Korsakoff
  1. Meander Lamb