Eskimo Recordings - The Green Collection

7 december 2014
Labeln.e.w.s. records
Eskimo Recordings, onderdeel van het Belgische N.E.W.S., is een label dat sinds 2000 bestaat en platen uitbrengt in genres als house, deephouse, techno en disco. Eelke Kleijn, Prins Thomas, Aeroplane en Radio Slave zijn slechts enkele namen van producers die hun muziek op dit label uitgebracht hebben. In september afgelopen jaar is nieuwe compilatieserie gelanceerd en 'The Pink Collection' was hier de eerste van. Nu een jaar later is het tweede deel uitgebracht onder de naam 'The Green Collection'. Deze uit twee cd's bestaande compilatie staat boordevol met tracks die het hedendaagse geluid van Eskimo Recordings presenteren.

De uit losse tracks bestaande eerste cd wordt afgetrapt met "Shimmer" van Knight One. Deze productie is laag qua tempo, maar tevens ook funky van karakter. Het tweede nummer "Found My Place" is van Alexander Stancke en mag getypeerd worden als een behoorlijk anonieme productie, ondanks de vocale inbreng van HEwrote. Een track die wel blijft hangen is "Great Things", van Horixon met vocalen van Jacques Teal. Deze vrije diepe houseproductie kent een zweverig thema en de vocale inbreng van Jacques Teal hebben een duidelijke positieve inbreng. Het hierop volgende "Lust For Wrong" van Vinny Villbass is een zelfde type plaat, alleen wat minder opvallend. Inbreng uit ons koude kikkerlandje is er ook en wel van Mees Dierdorp en Kraak en Smaak. Eerst genoemde brengt het fraaie dromerige "Aviar Alom" en Kraak & Smaak pakken uit met het bijzonder fraaie en misschien nog dromerigere downtempo "Ghostnote".

Het niveau op deze verzamelaar is niet altijd even hoog en dat is duidelijk te horen wanneer het duidelijk niet overtuigende "Beeech" van Duncan Gray de revue passeert. Met de nu-disco productie "Sparkle" van Blende komt gelukkig een meer inspirerende track voorbij. Een andere productie die ook opvalt is "Skattejag" van Man Power. Dit is typisch een track die zo voorbij kan komen in een (nu-)disco set van Prins Thomas. Het eerste schijfje van deze compilatie wordt afgesloten met het downtempo "Fall Apart" van Satin Jackets met vocalen van Patrick Baker. Op het tweede schijfje komen alle tracks van de eerste cd nog eens voorbij, maar dan aan elkaar gemixt.

Eskimo Recordings presents 'The Green Collection' is verzamelaar geworden waarvan de helft van de tracks de moeite waard zijn en de rest niet echt weet te overtuigen. Deze verzamelaar is uitgebracht als dubbel-cd waarvan het eerste schijfje ongemixt is en de tweede gemixt. Ook is deze release te vinden op de traditionele download portals.

1. Knight One - Shimmer
  2. Alexander Skancke Feat. HEwrote - Found My Place
  3. Horixon Feat. Jacques Teal - Great Things