Calvin Harris - Motion

anoniem gepubliceerd op , waardering: 73/100
Calvin Harris - Motion
7 november 2014
Genre: acid, big room, club, EDM, pop
De Schot Calvin Harris behoeft inmiddels geen introductie meer. Als één van de meest succesvolle producers van de laatste jaren gaat de Harris hitmachine als een trein en lijkt iedere nieuwe plaat een garantie voor de hitlijsten. Ook de afgelopen maanden kregen we weer een aantal klappers voorgeschoteld waarbij Summer natuurlijk dé hit van het gelijknamige jaargetijde werd. Het meer dansvloer gerichte C.U.B.A. werd een veel gedraaide plaat op de feesten, Blame de meezinger van de afgelopen maanden en Under Control met Alesso en Hurts (welke alweer dik een jaar oud is) lijkt nog steeds niet te vervelen. Na twee jaar leek het echter wel weer eens tijd te worden voor een nieuw album van Calvin Harris, welke met de titel Motion het levenslicht ziet.

Hitpotentie
Zoals we van Harris gewend zijn komen we weer een aantal potentiële hits in de dop tegen. De openingstrack 'Faith' heeft alle ingrediënten om de opvolger van Blame te worden. Vocals van Calvin zelf, een opzwepende melodie en een rollende beat. Het klinkt zo simpel maar wat zit het weer sterk in elkaar. In 'Outside' wordt wederom gewerkt met ex? liefje Ellie Goulding. De combinatie welke we al eerder hoorden in I Need Your Love lijkt opnieuw geslaagd, alleen doet de melodie wel erg denken aan Summer. 'Pray To God' met de zang van Haim is op het eerste gehoor een wat rustigere variant op het pop repertoire van Harris met een climax van piano en violen, al mist deze toch net wat power. In 'Together' mocht Gwen Stefani een stukje mee zingen. Een grote naam en dus wordt er ook uitgepakt, althans dat zou je denken want de plaat klinkt iets te mager, ondanks de coole melodie.

Feest der herkenning
Uiteraard ontbreken op Motion de grote hits niet en zullen de fans blij zijn dat ze deze tot vervelends toe nog een keer op kunnen zetten. Zoals vermeld doet 'Under Control' nog steeds zijn werk, kan 'Blame' makkelijk nog een aantal maanden mee en blijkt Summer in de wintermaanden ook nog steeds net zo lekker. Nieuw werk is er met Ummet Ozcan in 'Overdrive'. Helaas moeten we wel concluderen dat Calvin hier voor de makkelijke weg heeft gekozen en meelift op de huidige sound van Ummet. Dit is ook het geval in 'Burnin' met R3HAB waar we de sound van de Nederlander duidelijk horen. Het zijn geen slechte tracks maar we hadden graag iets meer van de Calvin sound gehoord. 'Open Wide' is de vocal versie van C.U.B.A en wat ons betreft een beetje overbodig. Toch is het dankzij de raps van Big Sean wellicht iets meer radio proof.

Experiment
Zoals altijd bij een album is er ruimte om te experimenteren. Calvin besloot zich van zijn inventieve kant te laten horen en deed dat onder andere met 'Slow Acid'. Een trage stompende track waar de acid lijntjes de boventoon voeren. Natuurlijk mocht ook een ballad niet ontbreken waarbij hij koos voor de zang van Hurts. Leuk, maar meer voor thuis. Ook 'Love Now' is leuk en zomers. Toch ontbreekt een beetje de melodie en kabbelt de track langzaam voort. Voor de ontbrekende power werd samengewerkt met opnieuw Nederlandse inbreng (Firebeatz). Ook hier is het hetzelfde verhaal als bij Ummet en R3HAB; leuk geprobeerd maar Calvin is nergens te bekennen. Laatste plaat 'Dollar Signs' is Calvin's visie op hoe hij een Sandro Silva track zou maken. Het resulteert in een Epic/Jay Hardway - Bootcamp achtige plaat met vocalen van Tinashe. Jammer.

Waar we bij 18 Months nog verrast werden door de eigen stijl van Calvin, zo formule matig lift hij in een groot aantal tracks mee op de namen van anderen en levert hij zichzelf over aan de EDM sound anno 2014. Toch moeten we stellen dat het een prima album is geworden, want dat meneer Harris kan produceren staat al jaren buiten kijf. Buiten dat zou iedereen de grote hits van Calvin in huis moeten hebben, al was het alleen maar omdat ze zo verdomd aanstekelijk werken.

Score: 73/100

1. Faith
  2. Under Control (with Alesso feat. Hurts)
  3. Blame (feat. John Newman)
  4. Love Now (feat. All About She)
  5. Slow Acid
  6. Outside (feat. Ellie Goulding)
  7. It Was You (with Firebeatz)
  8. Summer
  9. Overdrive (with Ummet Ozcan)
  10. Ecstacy (feat. Hurts)
  11. Pray To God (feat. Haim)
  12. Open Wide (feat. Big Sean)
  13. Together (feat. Gwen Stefani)
  14. Burnin (with R3hab)
  15. Dollar Signs (feat. Tinashe)
Stemresultaat: zeer goed
geweldig125%
zeer goed250%
goed0
ok0
voldoende0
onvoldoende0
slecht0
zeer slecht0
waardeloos125%

Slow Acid is echt de meest vette track op dit album _o_
Uitspraak van Eldorado op woensdag 12 november 2014 om 18:00:

als dit het vetste nummer v/h album moet zijn, dan laat ik de rest ook wel links liggen
Op 5 of 6 nummers na heeft de reviewer op elke nummer wat aan te merken (te rustig, te weinig power, te weinig eigen inbreng) maar toch krijgt deze plaat een goed cijfer :/ Als op school 1/3e of de helft van mijn werk in orde is krijg ik een dikke onvoldoende. Ik ben heel benieuwd hoe die 7,3 tot stand is gekomen...

Buiten dat zou iedereen de grote hits van Calvin in huis moeten hebben, al was het alleen maar omdat ze zo verdomd aanstekelijk werken.

(voordat ik weer als een zeurende negatieveling word weggezet, ik ben gewoon heel benieuwd naar de redenering achter dit cijfer gezien het feit dat de review niet heel enthousiast over komt en er dan toch een hoog cijfer word gegeven...)

Uitspraak van Sten1990 op vrijdag 14 november 2014 om 12:38:
Ik ben heel benieuwd hoe die 7,3 tot stand is gekomen...

Wat betreft de weinig eigen inbreng wil ik niet zeggen dat het slechte nummers zijn, wat al vermeldt is overigens. Ik heb puur gekeken naar de doelgroep die Calvin Harris probeert te bereiken en daar zal deze erg goed gaan scoren. Pray To God, Together (Love Now iets minder) en Dollar Signs was ik zelf niet erg tevreden over, maar verder zijn de tracks alles behalve slecht. Buiten dat hoeft een aan of opmerking niet altijd slecht te zijn.

Zie ik hier bij heel veel reviews. De conclusie is dan dat het een voldoende album is; score 80+