Dustin Zahn - Monoliths

Dustin Zahn - Monoliths
12 september 2014
ArtiestDustin Zahn
LabelsAstral Music
Drumcode
Adam Beyer's Drumcode Label heeft wederom de jackpot binnen gehaald. Nadat Nicole Moudaber (Believe) en Joseph Capriati (Self Portrait) vorig jaar al 2 ijzersterke albums afleverden, is het nu de Amerikaan 'Dustin Zahn' die na enkele eerdere releases een volledig album uit mag brengen op het alom geprezen Zweedse label. Dustin is absoluut geen kleine jongen en heeft zijn sporen al ruimschoots verdiend. Sinds 2003 heeft hij een waslijst aan EP's de wereld in geslingerd. Labels als Audio Assault, Truesoul, Enemy Records, Rek'D en natuurlijk Drumcode zijn hem niet vreemd. Dankzij de variatie in zijn manier van produceren, zorgen zijn tracks keer op keer weer voor een vlaag van euforie en/of energie op de dansvloeren in binnen- en buitenland. Maar ook thuis zal je Dustin vast wel ergens op een cd hebben staan. Denk aan de "5 years of Audio Assault Anniversary Compilation", "Fuse presents Adam Beyer" of "Let's go Techno part2". Vooral het opzwepende "Stranger to Stability (Len Faki Podium Remix)" zal bij menigeen een belletje moeten doen rinkelen en anders wel het hypnotiserende "New Day Rising". Met deze 2 successen in het achterhoofd, schept dat toch wel hoge verwachtingen voor zijn nieuwste wapenfeit, het album "Monoliths".

Monoliths
Een 12-tal tracks staan voor ons klaar. De meeste freshly produced alleen de openingstrack is al wat ouder. "1984" komt namelijk van de gelijknamige Ep uit 2004, waar het de B2-kant betrof. Maar nog altijd blijkt deze plaat een sfeervolle opener te zijn, voordat we echt beginnen met het langzame "District of Light". Vooral de 'bring the lights down'-sample zal blijven hangen als tegenhanger van de lijzige drumline. "Against the Grain" zorgt met z'n licht neurotische synthesizer voor de nodige spanning. De lichte clap en snerpende hi-hats doen de rest van het werk. Deze plaat zou in combinatie met een "Floorplan"-track voor een aardverschuiving kunnen zorgen. Ondanks de minimale aanpak staat deze track als een huis. En dat geldt al helemaal voor "Jumping off". Deze gestaag doorpompende track dompelt je onder in een bad van diesel en kruipolie. Dreigend en verstikkend als een dikke deken trekt het alle energie uit je."Fire in the Sky" is de volgende plaat die zowel voor op de dansvloer als voor thuis in je luie stoel geschikt is. Iets speelser dan "Jumping off", maar daarnaast toch wel net zo meeslepend dankzij de lang gerekte strings in combinatie met de 'pneumatische-pers'-hi-hats.

Hoe Dustin het voor elkaar gekregen heeft om nummer na nummer de bedrukte sfeer vast te houden, is ons een raadsel. Whatever, zolang we maar kunnen genieten van een pot smerige techno. Ook "Miss You" en "Deus ex Machina" zijn namelijk weer lekker dik aangezet en ranzig stalkerig qua sfeer, mede dankzij de vrouwelijke vocalen. Deze platen zullen menig vloer vullen en kapot achter laten. We kunnen het niet ontkennen maar ook de volgende track is er weer één die zeer geschikt is om een mensenmassa in beweging te krijgen. Alsof het voorbestemd was. "Deny Fate" begint als een redelijk kale plaat, maar de warme ondertoon zorgt ervoor dat je al snel gegrepen wordt door het ritme. Hoe verder de track vordert hoe meeslepender hij wordt, mede dankzij de vage tekst die een aantal keren herhaald wordt en de extra percussie. Na het wat rustigere "Sundays in Berlin", een track voor aan de ontbijttafel na een lange nacht stappen, volgt het onverzadigbare "Unsatiable Hunger". Deze track slokt je volledig op in een soort van trance. Let vooral op de vele bijgeluiden die te pas en te onpas opkomen en verdwijnen, waarna de leidende zoemtoon weer tevoorschijn komt. De één na laatste track "May Day" doet in de verte een beetje denken aan "Get it done" van Christian Smith. Dezelfde soort geluidjes en vorm van percussie, maar dan toch lekker helemaal anders. Veel langzamer en daardoor hypnotiserender. Daar waar "Get it Done" vooral een track is om de mensen op de vloer aan het dansen te krijgen of houden, is deze track meer gericht op het mentale trippen. Dat geldt ook voor "Eternal Winter", de afsluitende track. De bassline klopt gestaag door, maar dient meer als een hart-slag, je life-line, waarbij de overige geluiden uiteindelijk zorgen voor het gevoel, gedesoriënteerd te zweven in een grote zeepbel vol indrukken. Een wereld nog vager dan die van Alice. En met deze wazige plaat zijn we dan wel beland bij het einde van 't album.

Dustin heeft ons een spannend en divers album geschonken. Zowel geschikt voor de dansvloer als voor die momentjes thuis, dat je even wil dromen en floaten in je eigen gedachten. Ondanks de minimale aanpak laat Dustin ons keer op keer genieten van pompende ritmes in combinatie met straffe percussie en donkere, drukkende melodieën. Als er al te spreken valt van melodieën, aangezien het toch vooral een aaneenschakeling is van diverse repetitieve geluiden, die in combinatie met de basslines zorgen voor een aangrijpende sfeer. Hoe dan ook, geen techno voor de happy-happy-joy-lovers, maar techno met ballen voor een stevige set, zonder dat het snel hoeft te zijn.

blog.drumcode.se
  1. District Of Light
  2. Against The Grain
  3. Jumping Off
  4. Fire In The Sky
  5. Miss You
  6. Deus Ex Machina
  7. Deny Fate
  8. Sundays In Berlin
  9. Insatiable Hunger
  10. May Day
  11. Eternal Winter

Goede review, ben het grotendeels eens met het oordeel. Album is ondertussen al weer een tijdje uit, maar door dit stuk heb ik m maar weer eens opgezet en werd meteen weer gegrepen door de pompende en duistere techno van Dustin Zahn, heerlijk! Drumcode is sowieso goed bezig dit jaar qua artiestenalbums, ook met het album van Sam Paganini dat vorige week is uitgekomen. Kan hun aanpak wel waarderen: geen overdreven, schreeuwende promotie of zo met videoclips en dat soort bijzaken, maar alleen met muziek en de liefde daarvoor.