Goodgreef – Future Trance

Goodgreef – Future Trance
14 augustus 2014
ArtiestenJordan Suckley Site
Craig Connelly Site
Photographer
De naam 'Goodgreef' is al jaren een begrip in de Engelse gelederen van de dance scene. Het feest dat begin deze eeuw begon in de gelijknamige club te Manchester was al na enkele jaren uitgegroeid tot een waar merk. Met diverse prijzen (waaronder 'Beste Britse club' en 'Beste hard dance club') op zak ging het Goodgreef meer dan behoorlijk voor de wind en kon het makkelijk bestaan naast die twee andere legendarische, uit de kluiten gewassen merkketens die hun basis hadden in de UK: Cream (Liverpool) en Godskitchen (Birmingham). Goodgreef richt zich sinds haar bestaan voornamelijk op de hardere dance en trance, stijlen die inmiddels bijna onlosmakelijk verbonden zijn met de UK.

In het verleden zijn er naast diverse vinyl en mp3 releases op het Goodgreef Recordings label enkele Goodgreef mix-cd's de wereld in geslingerd, voornamelijk gericht op harddance. In samenwerking met het Hollandse Black Hole Recordings, het label dat trance nog altijd hoog in het vaandel heeft staan, mag er gelukkig weer een nieuwe Goodgreef compilatie op het conto bijgeschreven worden. 'Goodgreef - Future Trance' heet die nieuwe telg en werd samengesteld door de twee UK hero's Jordan Suckley, Craig Connelly en de Oekraïense upliftingparel Photographer. Partyflock checkt voor jullie of de Goodgreef trance nog steeds toekomst heeft.

Good op greef

Een ware Goodgreef-protegé mocht zich ontfermen over de eerste mix die deze 3-cd compilatie ons te bieden heeft. Jordan Suckley is Engelsman in hart en nieren en dat ondervind je als luisteraar dan ook direct. Zijn mix zit al vrij snel hoog in de energie en laat in het begin typische UK trance beats aangenaam samensmelten met een lichte vorm van UK hard house. Vooral de tracks van Suckley hebben dit karakter en zijn dan ook prima stimuli bij het voortdrijven van de mix. Ondanks al de gespierde producties blijft de kern van zijn mix trance, met hier en daar een trancy break maar vooral redelijk wat explosieve climaxen. Vooral vanaf het tweede gedeelte weet Jordan geleidelijk een meer melodieus trance karakter in te slijpen en krijgen de trance breaks ook meer tijd en ruimte om te shinen. Samen met enkele kleine (achtergrond)vocaalpartijen broeit er dan ook uiteindelijk iets warms onder de oppervlakte en dat blijft netjes hangen tot uiteindelijk de stilte definitief invalt.

Dat warme en melodieuze is de voornaamste kracht van de uit Manchester afkomstige Craig 'Black Hole' Connelly. Hij is een van de veelbelovende artiesten die onder de hoede van Gareth Emery en diens Garuda label (Craig is er zelfs manager) mogen opereren. Dat pakkende van Garuda en het moderne dynamische trance geluid dat hij brengt, tekent hem als een van de grote nieuwe namen binnen de scene. Craig's mix fonkelt dan ook op alle punten, zeker gezien hij redelijk melodieus en warm begint en niet veel later de 'bad-ass' kraan opendraait en het geheel een fijne set ballen weet te geven. Toch gaat Connelly geleidelijk weer terug naar dat warme en melodieuze trancegeluid met in de eindfase gelukkig ook de nodige vocaal aangedreven nummers. De sfeer is dan ook lekker euforisch en met een geweldig uplifting besluit brengt Craig zijn mix dan ook naar een heerlijk opwindende ontknoping.

Dmitry Chumak is als Photographer de meest verrassende naam van het uitverkoren Goodgreef Future Trance trio. De Oekraïner staat eigenlijk nog maar aan de wieg van zijn carrière en toch heeft de man al diverse tranceklappers en grote gigs op zijn naam geschreven. Op A State Of Trance 650 maakte hij, ondanks een verre van hoogstaande set, toch indruk met zijn energiek uplifting geluid. En feitelijk doet zijn mix op de derde schijf niets anders. Met 'maar' 12 tracks in de gelederen (wat uiteindelijk neerkomt op ruim een uur airplay) geeft Photographer zijn gekozen nummers alle ruimte om te stralen. En ondanks een aangenaam melodieus begin met een lichte progtrance vibe slaat hij toch redelijk snel toe met een voor hem karakteristiek stevig uplifting geluid. En wat een mooie, zeer sfeervolle en bedwelmende tunes komen er voorbij. Vooral die van Bobina en Aimoon, Roman Messer en Ridgewalkers zijn plaatjes van platen die deze trancebelevenis naar hogere dimensies stuwt. De tweede helft van zijn mix richt zich meer op het stevige uplifting pompwerk dat zijn werk wel doet maar, naast een formidabel slotnummer, niet helemaal overtuigt. Ook ontkom je, zeker als doorgewinterde compilatieverslinder, niet aan het feit dat Dmitry's mixvernuft nog wat onderontwikkeld blijkt, ook al zitten er geen storende elementen in zijn vlakke manier van presenteren. Onvergeeflijk is eigenlijk het ontbreken van een kwartier speeltijd die de andere twee cd's wel gewoon hebben.

Mannelijk, uitdagend en bedwelmend

Goodgreef's 'Future Trance' brengt met drie cd's de meer stevige kant van trance onder de aandacht. Jordan Suckley laat met een overwegend UK-gebaseerde tracklist en met een pakkende en onwrikbare clubvibe dan ook op zijn mannelijke wijze horen dat hij een van de rijzende sterren binnen het UK trance genre is. Craig Connelly zorgt aan de andere kant voor een meer melodieuze, uitdagende en toch fiere trance beleving zonder de macht over het stuur te verliezen. De uitnodiging om Photographer een compilatiemix te laten samenstellen is een gewaagde en half geslaagde keuze geweest. Met zijn bedwelmende upliftingplaten speelt hij zich wederom in the picture, alleen kent zijn korte roes wat kleine belemmeringen in de uitvoering. Al met al is 'Future Trance' een evenwichtige en bevallige trance compilatie die barst van de energie. Het toont aan dat de rol van de drie artiesten in kwestie nog lang niet is uitgespeeld op het nog steeds toekomstvolle trancetoneel.

Jordan Suckley
  1. DJ Ange - Elsker (Original Mix
  2. Mr.What? & Nitrodrop - Larger Picture