Fabric 76 - Deetron
31 juli 2014
OrganisatieFabricLive
ArtiestDeetron Site
LabelFabric Records
LocatieFabric Site
De Fabric reeks van de bekende Londense club Fabric gaat al heel wat jaren mee, maar tot op heden was het grote wachten tot technolegende Sam Geiser, beter bekend als Deetron, eindelijk ook een Fabric mix mocht samenstellen. Eerder dit jaar heeft hij dat (eindelijk) mogen bewerkstelligen en het resultaat hiervan in onlangs gereleast. Deze mix is net als zijn bijzonder goed ontvangen Balance dubbelaar zowel gemixt met vinyl als digitaal, deze keer echter wel op één cd.

Deetron was eerder enige jaren geleden verantwoordelijk voor een mix voor de Fuse serie. Ook heeft hij duidelijk zijn sporen verdient als producer. Rond 1998 bracht de Zwitser zijn eerste platen uit en met tracks als "I Believe", "Collider", "Starblazer", "The Afterlife" en "Count On Me" bij vele dj's een plek in de platencollectie weten te veroveren.

De mix wordt heel ingetogen afgetrapt met de oldschool klanken van "Picadillo" van Johnny Blas, geremixt door Carl Craig. Hierna komen de warme klanken tevoorschijn van "Timewave" van Jaime Read en weet Deetron je mee te voeren in een boeiende luistertrip waarbij hij de platen zo aan elkaar weet te mixen dat je er bijna geen erg in hebt dat het gekozen materiaal steeds swingender wordt. Eén van die swingende tracks is het boeiende "Who's Knocking" van DJ Sneak. Deze track gaat vervolgens over op het eveneens pakkende "Mercy" van Juxta Position. Overigens is het erg leuk om te horen dat je Deetron soms kleine mixfoutjes hoort maken wanneer hij een track van vinyl draait. Eén van de boeiendste platen van het begin van deze mix is "Searching 4 You" van Ripperton. Deze plaat kent een vrij intense melodielijn waar je als het ware ingezogen wordt.

Ook de acid klanken van "Who's The Licho In Charge Ovaa Here" van Greg Beato weet de mix een positieve vibe mee te geven. Deetron weet vrijwel voortdurend het swingende karakter in de mix te behouden. Deetron zou Deetron niet zijn als hij ook op deze cd nog een aantal muzikale uitstapjes zou maken. Zo vangt hij het afsluitende experimentele deel van deze mix aan met het behoorlijk intense, ver van het technogeluid afliggende "Irene" van duizendpoot Caribou. Hierna tovert Deetron nog diverse fraaie tracks tevoorschijn zoals "Before Your Very Eyes…." van Atoms For Peace, waarvan Radiohead's Thom Yorke de leadsinger is. Na nog één techno gestoelde track, sluit Deetron het album op fraaie wijze af met diverse intense tracks uit het ambient genre.

Deetron weet ook met Fabric 76 weer een overtuigende mixcompilatie neer te zetten. Dit mag eigenlijk ook geen verrassing zijn aangezien eerdere mixcompilaties van hem al het predicaat klassieker hebben gekregen. Ook deze Fabric kan dat predicaat krijgen doordat Deetron na vele pakkende uptempo technotracks uit weet te pakken met een verrassend experimenteel einde van deze mixcompilatie waarmee hij laat horen dat hij nog altijd tot de internationale dj-top te behoren.

Score: 87/100

1. Johnny Blas - Picadillo (Carl Craig's Breakdown Version)
  2. Jaime Read - Timewave