High Heels Breaker - High Heels Breaker

door , gepubliceerd op , waardering: 65/100
High Heels Breaker - High Heels Breaker
15 juli 2014
Eerder schreven wel al over het belangrijkste nieuws vanuit de Drumpoet stal. Daartoe behoorde onder andere een EP van High Heels Breaker, een Zwitserse DJ en producer met een Italiaanse achtergrond. Ter promotie van zijn nieuwste album bracht hij een EP uit van het nummer ''Come Easy'', welke op briljante wijze onder handen is genomen door onder andere de Spaanse deephouse koning David August en de Amerikaan Dave Aju. Het origineel is al een top nummer, maar deze twee mannen stonden eigenlijk in de spotlight op deze EP. Nu ligt de focus natuurlijk wel volledig op High Heels Breaker. Domenico Ferrari grijpt op zijn debuutalbum ''High Heels Breaker'' de aandacht met een mix van soul, techno en hiphop, zijn grootste liefdes.

Broeierige zomeravond
Het album gaat rustig van start, met wat pruttelende bromtonen en dromerige synths. Daarna groeit ''Rising Sun'' voorzichtig uit tot een relaxte openingsplaat, met trage en meeslepende beats. De broeierige sfeer zorgt voor een lekker zomers randje. Dat kalme sfeertje weet de Zwitser overigens gedurende het hele album vast te houden. Nergens wordt het echt gek of wild, maar het zijn overal de lome sounds die ervoor zorgen dat het een rustig album blijft. Zo zijn ook de nummers ''Pusher'' en ''Inside Out'' te bestempelen als relaxte nummertjes die vredig voortkabbelen. Lekker onderuitgezakt zijn deze het beste te beluisteren, wellicht met een alcoholische versnapering in de buurt. De laatstgenoemde track is geproduceerd in samenwerking met Katharina Busch, die we slechts sporadisch op de achtergrond horen. Hierdoor klinkt het overigens een stuk meer alsof er samples worden gebruikt in plaats van dat er sprake is van een vocale bijdrage. Dan liever de inbreng van Sarah Palin, die we tijdens ''Come Easy'' horen. Haar schitterende stem past perfect bij deze rustgevende track, die hier en daar wat voorzichtige invloeden uit bass genres bevat. Een erg geslaagde samenwerkingen tussen de twee artiesten uit Zürich!

''Stand By'' is daarna veruit de langste track op dit album. Overigens ook één van de meest dansbare. Ruim zes en een halve minuut lang komen de relaxte beats vredig uit de speaker. Nergens vliegt de Zwitser uit de bocht, maar overal horen we het ietwat ingetogen geluid dat zonder al teveel poespas uit de speakers schalt. De derde en tevens laatste gastbijdrage komt van Kalabrese, die we horen op ''Black Lines''. Een prima dromerig nummertje met duidelijke soul invloeden. De zwoele stem van de Zwitserse indie / elektronica artiest past daar prima bij. Vervolgens horen we wat abstracte beats en wobbles tijdens ''F.B.F.U.''. Een track die gelukkig zorgt voor wat afwisseling, want het kalme zomeravond sfeertje begint inmiddels wat voorspelbaar te worden. De experimentele klanken zijn in ieder geval meer dan welkom. Variatie is er ook in de vorm van ''Downtown Rush'', welke juist een disco gevoel geeft. Een prima track die lekker funky aanvoelt. Daarna is de koek helaas al op, want met ''International Condom'' volgt een vreemd en eentonig nummer dat geen moment weet te boeien. Het bonusnummer ''Roma Feb 18'' voelt daarna ook nog een beetje overbodig aan, met slechts twee en een halve minuut aan speeltijd en weinig interessante elementen.

Hoge hakken
High Heels Breaker maakt het nergens echt spannend op zijn nieuwste album, dus blijven de hoge hakken nog volledig in tact. De Zwitser heeft desondanks een prima eigen stijltje ontwikkelt, waarin zijn voorliefde voor soul, techno en hiphop prima naar voren komen. Daar wordt echter iets te krampachtig aan vastgehouden, waardoor het na een tijdje een tikkeltje eentonig begint te worden. En dat is op zich een hele prestatie met een schijfje dat slechts drie kwartier aan luistermateriaal bevat. Gelukkig zijn er een aantal tracks te vinden op ''High Heels Breaker'' die de boel wat opbreken, maar daar staan ook weer een aantal matige en eentonige nummers tegenover. Al met al is dit dus een prima album, maar de echt ''Wow!'' factor ontbreekt simpelweg. Daarvoor moeten we toch weer terug naar de remixen van Dave Aju en David August.

Score: 65/100

1. High Heels Breaker - Rising Sun
  2. High Heels Breaker - Pusher