Lone - Reality Testing

door , gepubliceerd op , waardering: 90/100
ArtiestLone
In 2007 bracht Matt Cutler zijn allereerste studioalbum uit. 'Everything Is Changing Colour' was niet meteen een schot in de roos, maar het zette wel gelijk de toon voor de rest van zijn carrière. Wat hij in dat album neerzette was een eigen smaak en een eigen wil in muzikale vorm gegoten; een aspect dat de laatste jaren steeds minder vaak terugkomt bij de hedendaagse artiest. Hij creëerde een herkenbare doch innovatieve stijl dat door zijn andere albums heen ook steeds terug te vinden was en hoe meer tijd er verstreek voor Lone als producer, des te meer fans kreeg hij achter zich geschaard. In 2012 maakte hij de overstap naar het grote Belgische R&S Records en afgelopen maand bracht hij op dat label alweer zijn tweede album uit. 'Reality Testing' kreeg wel een andere invalshoek dan andere van zijn studioalbums.

I was listening to a lot of Detroit techno and old Chicago house that had the same grain and dirtiness to it as a lot of the hip-hop I was listening to. That was the real spark—I wanted to make an album that had both hip-hop and house beats, but that weren't completely different from each other, that shared the same sort of vibe. I love the idea of two things sat side by side, but instead of it seeming like they're complete opposites, [it's more that] those two things could almost be the same thing.

Hij breekt in zekere zin met zijn standaard repertoire, maar houdt toch vast aan de absolute kern van zijn muzikale visie. Hij wilde een buitenbeetje in elkaar boksen door wat meer hiphop-elementen te gaan verweven met oude stijlen als Detroit techno en Chicago house. Of het ook echt die richting uitgaat is een andere vraag. "First Born Seconds", de intro van Reality Testing, is in ieder geval een slecht voorbeeld voor de rest van het album. Het zweverige vertegenwoordigt perfect de titel die het meekreeg, maar heeft verder op geen enkele manier een link met de rest van het album of nog maar de stijl waar Lone voor staat. Dat is iets wat we wel terugvinden bij "Restless City". Een getraind oor bespeurt wel de fusie tussen de verschillende stijlen die Matt wil fuseren. Al bij "Restless City" krijgen we een throw-back-to-the-pastgevoel, een soort van melancholiek ondanks het uptempo gebeuren. "Meeker Warm Energy" omvat hetzelfde gevoel, maar dan gebundeld in een veel meer downtempo jasje. Verschillende sounds en samples doen terugdenken naar typische sfeerbeelden van Amerikaanse steden in de jaren 70 en 80 en combineren op bijna perfecte wijze de Detroit techno/Chicago house/hiphop feelings die Matt wilde samenbrengen. "Aurora Northern Quarter" doet exact hetzelfde, maar door het pianoriedeltje krijgt het eerder een "jaren 90/rave"-karakter. Het algehele gevoel blijft wel hetzelfde; melancholiek en weemoedigheid naar verleden en vervlogen tijden.

Toch is dat niet het enige gevoel dat we meekrijgen. De muziek die Lone etaleert op Reality Testing heeft ook een futuristisch karakter en zou binnen dertig jaar nog perfect als lounge/achtergrondmuziek mee kunnen draaien. Het is bijna een perfecte organische creatie van tijdloze muziek. In andere media en bij andere muziekkenners wordt vooral "2 Is 8" bejubeld en we kunnen niet onder stoelen of banken steken dat dit mogelijk wel een van de meest klassevolle nummers is op dit album. Dit is het enige nummer dat doorspekt is met een jazzy sound, maar het op een gracieuze manier laat doorklinken. Ook "Begin To Begin" is een van de meest stijlvolle nummers. Hierin wordt een wereldlijk instrument bovengehaald dat het begin jaren 90 ook nog goed deed in die allereerste house tracks. Deze twee vormen samen met "Jaded" ongetwijfeld het regerend triumviraat van dit album. Lone speelt met bijna elk aspect van de muziek. Er zit variatie in tempo, sounds/synths & samples, muzikale stijlen en invloeden, maar alle tracks hebben wel dit gemeen met elkaar; alles klinkt zo vol en perfect in elkaar gestoken dat Reality Testing zonder enige twijfel het meest aparte werk is van Lone, maar ook het beste dat hij heeft weten klaar te stomen. Wat ook zeer leuk is, is dat er bij een aantal tracks na het nummer zelf nog een extra toevoeging is geplaatst van dezelfde sound hoe het zou klinken op een radio back in the 70s of 80s. Bij "Coincidences" bijvoorbeeld klinkt dat kleine stukje zo goed dat het bijna het origineel nog transcendeert.

Reality Testing wordt over het algemeen gezien zeer positief onthaald door andere criticasters. Een gemiddelde score van 80 vinden we te weinig, maar de perfecte 100 die het album op MixMag krijgt is misschien ook weer wat veel van het goede. We houden het op een zeer sterke en terechte 90 en dat is zeker niet min. Lone is met dit album ver voorbij de kwaliteit van zijn eerder werk gegaan, een mijlpaal in zijn al rijkelijk gevulde carrière en perfect passend bij een label als R&S Recordings, dat in het verleden toch ook al veel kwaliteit uitbracht.

Score: 90/100

1. First Born Seconds
  2. Restless City