Lionel Weets - Stellar Orchestra

door , gepubliceerd op , waardering: 73/100
Lionel Weets - Stellar Orchestra
6 juni 2014
'Stellar Orchestra' is het debuutalbum van de Belgische producer Lionel Weets, uitgebracht op Motech. Lionel Weets laat op 'Stellar Orchestra' zijn met Detroit techno doorspekte stijl horen. Deze stijl is zowel diep, soulful als melodisch te noemen. Lionel Weets is al menig jaar actief binnen de technoscene, voornamelijk onder de naam MGMX, waarmee hij werk uitbracht op labels als Patterns en Adult.

Wetende dat Lionel Weets een grote voorliefde heeft voor Detroit techno, zorgt ervoor dat het niet verwonderend is dat de openingsplaat "The Other Life" een behoorlijk opzwepend karakter kent. Maar tegelijkertijd ook heel toegankelijk is, mede door het saxofoonspel in de plaat. De tweede track getiteld "Dream Factory" is eveneens heel toegankelijk. Het mede door DJ Rolando's "Knight Of The Jaguar" bekend geworden elektronische orkest geluid loopt als een rode lijn door deze productie heen. Dit is eveneens het geval in het alle kanten op swingende "Don't Follow Me", I Am Lost, de derde plaat op dit album.

"Tough Love", de vierde albumtrack, klinkt behoorlijk hetzelfde als de producties die eerder voorbij zijn gekomen en ondanks dat het een prima productie is, had Lionel Weets wel wat meer variatie aan mogen brengen in de opbouw van het album. Het in maart van dit jaar samen met "Through The Universe"(08) uitgebrachte "Alien Opera" is weer meer van hetzelfde. Gelukkig tapt Lionel Weets met "The Night Is Ours" uit een ander vaatje, want van de rode lijn van de eerste vijf tracks is weinig te bekennen in deze prettig wegluisterende speelse productie. "Rise Of The Dragons", is in vergelijking met het overige materiaal vrij diep van karakter. De melodie van deze productie is behoorlijk pakkend en de knorrende diepe bassline tilt deze productie naar een hoger niveau.

"Not Today" is vervolgens weer te vergelijken met het eerste deel van het album, dus niet bepaald onderscheidend, maar wel prettig in het gehoor liggend. Met het al eerder genoemde "Through The Universe" komt een al reeds uitgebrachte productie voorbij. Deze plaat is ook doorspekt met het kenmerkende DJ Rolando geluid, al heeft Lionel Weets er wel een uitermate voor de dansvloer geschikte interpretatie van gemaakt. Het album wordt afgesloten met "Different Ways To Paradise" en "The Garden". Twee prima producties, maar net als het overige materiaal dat te bewonderen is op dit album vooral veel van hetzelfde.

Lionel Weets levert met 'Stellar Orchestra' een degelijk Detroit techno gericht debuutalbum af. Alle tracks zitten prima in elkaar, alleen mist het album wel de nodige variatie. (Te)veel tracks lijken op elkaar waardoor al luisterend het album wel wat gaat vervelen. Zo nu en dan een tempowisseling had het album zonder twijfel naar een hoger niveau getild. Gezegd mag echter wel worden dat alle tracks zonder twijfel een positieve vibe zullen inbrengen in menig dj-set.

Score: 73/100

soundcloud.com/lionelweets

1. The Other Life