Chopstick & Johnjon - Twelve

Chopstick & Johnjon - Twelve
28 mei 2014
Genre: house
De Vietnamees Chi-Thien Nguyen en de Duitser John Muder leerden elkaar in 2002 kennen en vormen sindsdien ook een muzikaal duo. De eerste stapjes werden gezet in Hamburg, maar kort na hun start verhuisden ze naar Berlijn om meer kansen te kunnen creëren voor zichzelf. De eerste echte tracks zagen het daglicht in 2004 en het duurder nog tot dit jaar voor het eerste studioalbum het levenslicht zag. De opstart van hun eigen label kwam er zelfs sneller. Suol staat voor wat ze zelf brengen, soulful house die twee kanten opgaat. Enerzijds is het pure dansbare house met een zwoel kantje, maar anderzijds gooien ze het ook over de luisterboeg met krachtige stemmen die de ziel proberen te raken. De Britse zanger Chris James werd uitgenodigd voor de productie van dit album en het trio vormde een koningstrio zo blijkt.

De eerste deuntjes van "Run Slowly" bevestigen onmiddellijk de kwaliteit van het dynamische duo. Ze brengen perfect waar ze voor staan; dansbare house met karakter en een zomers tintje. Dit in combinatie met de vocalen van Chris James. Zijn stem past perfect bij de sfeer die Chopstick & Johnjon willen overbrengen bij hun luisteraars. "Run Slowly" betekent een zeer mooie opener en gaat verder dan de typische house. Synths en beats worden op sublieme wijze samengesmolten met gitaar riffs. Een kwaliteitsniveau dat moeiteloos wordt verder gezet met "Comets". Het tempo is net hoog genoeg om de factor 'dansen' in de verf te zetten, maar net niet te hoog om het zeemzoete niet uit het oog te verliezen. We beelden ons een boel sensuele dames in die zich verliezen in de sound en zich zwoel laten gaan op de dansvloer. Wat kan er nog mooier zijn?

"Twisted" daarentegen is een stuk trager en neigt een pak meer naar de lounge en indie kant van de house scène. Dit is genietbare muziek in een luie zetel of onder de warme zon. "Silent Sea" is het enige nummer waarop Chris James nauwelijks te horen is en het is tegelijk zowat het enige nummer dat wat meer koud over zich heeft. Het nummer bevat veel meer techno-eske elementen en geeft het geheel net dat koude en monotone dat bij de andere tracks niet aanwezig is. Maar genoeg over de sfeer bij de tracks. Wat zijn nu eigenlijk de echte uitschieters van het album? "Dissolving Spaces" mag daar gerust bij gerekend worden. Dit is een van die tracks die het niet alleen van de vocalen hoeft te hebben om echte soul uit te stralen, maar waarbij de synths en samples hetzelfde effect teweegbrengen. Een andere absolute topper is "Pining Moon". Dit mag zelfs het allerbeste nummer van het album genoemd worden. De vocaal en tekst van Chris James zijn van het sublieme en de kwaliteit die Chopstick en Johnjon zelf in hun instrumentaal deel hebben gestoken is pure klasse. Klasse die bij de akoestische versie nog meer in de verf wordt gezet. Beide meer dan geweldige tracks. Zeker nog het vermelden waard zijn "Dreading The Light" en "Roots". Wie de digitale versie van het album koopt, krijgt ook van dit laatste nummer nog een akoestische versie.

'Twelve' is een zeer geslaagd debuutalbum van de heren. Alle tracks hebben wat speciaals en er zijn enkele pure geniale uitschieters bij. De fans hebben er lang op moeten wachten (maar liefst 10 à 12 jaar), maar het was het wachten meer dan waard. Al valt het wel op dat de inbreng van Chris James van onschatbare waarde is. Zonder zijn unieke stemgevoel zouden een aantal tracks veel minder ziel bevatten en dat is bijna uniek te noemen. Vaak doet een vocaal net het omgekeerde bij muziek. Hopelijk moeten we nu geen decennium wachten op een opvolger van dit album.

1. Run Slowly
  2. Comets
  3. Twisted feat. Tanner Ross