Duck Sauce - Quack

anoniem gepubliceerd op , waardering: 68/100
Duck Sauce - Quack
25 april 2014
ArtiestDuck Sauce
Dat de New Yorkse formatie Duck Sauce bekend werd door de Grammy genomineerde hit Barbra Streisand is inmiddels duidelijk. Het begin bleek echter nog niet over rozen te gaan want You're Nasty en de bescheiden hit aNYway (de NY staat voor New York) waren weinig opvallend. Met een diversiteit aan disco house, hiphop en electro zorgt het duo ook nog voor de spraakmakende plaat Big Bad Wolf (welke het album niet haalde) en het swingende It's You. Er volgt radiostilte, want A-Trak besluit zich op zijn label Fool's Gold te richten en Armand Van Helden op zijn solocarriere. Begin van dit jaar is er ineens weer een teken van leven want het duo kondigt aan dat een debuutalbum zeer binnenkort uit zal komen. Tijd om de radiostilte te doorbreken!

Quack
Als één ding duidelijk wordt op 'Quack' is dat we Duck Sauce vooral niet serieus moeten nemen. Natuurlijk, het is een prima geproduceerd album maar de hele vibe straalt vooral lol uit en de mannen produceren waar ze zin in hebben. Na een groep eenden on acid komen we al snel aan bij de openingstrack 'Chariots Of The Gods' die gelijk dat oordeel bevestigt. Vage samples, rare geluiden en dat allemaal op een steady housebeat met de nodige disco en hiphop invloeden. Ook 'Ring Me' heeft veel disco invloed en kan zo uit een 70's show geknipt zijn. Voor de meer oldschool dance uit de 90's hebben we 'Charlie Chazz & Rappin Ralph' welke ons weer even mee terug neemt naar de begintijden van Daft Punk. De invloed van het Franse duo lijkt ook in 'Goody Two Shoes' aanwezig want de gecutte vrouwen vocals zorgen voor de nodige funk en de discoballen kunnen ook hier weer van zolder gehaald worden. De nieuwste Duck hit is 'NRG' en is lekker catchy door de zang, de liefhebber zal echter de toffe remix van Skrillex en Milo & Otis preferen welke helaas niet op het album staat.

In 'Everyone' wordt samen gewerkt met Teddy Toothpick (who ever that may be?). Research en een beetje muzikale kennis leren dat de broer van A-Trak de helft is van Chromeo en zichzelf beschikbaar stelt aan het concept van zijn broer als gastoptreden. Coole nieuwe indie/disco volgt waarin ook het energievolle 'Spandex' (what's in a name?) zich schaart. Beide tracks klinken frisser en 'nieuwer' in vergelijking met de andere tracks en zouden het goed doen in de clubs. Platen welke het al eerder goed deden op de dansvloer zijn 'It's You' (welke nog steeds hip is vanwege de DJ Snake remix) en uiteraard 'Barbra Streisand' welke als een soort ode aan de fans op het album is beland. Minder bekend maar al eerder uitgebracht zijn 'Radio Stereo' (een rework van de 80's hit van The Members - Radio) en 'aNYway' welke het begin in luidde van Duck Sauce. Inmiddels zijn we alweer beland bij de laatste plaat 'Time Waits For No-One' welke uitnodigt om mensen op de dansvloer te verzamelen voor wat laatste shuffles. We sluiten het album af met de eendengeluiden die ons ditmaal vaarwel kwaken.

Vreemde eend in de bijt
Het is lastig, in de huidige dance scene iets compleets anders proberen dan hip is. Het idee valt te prijzen en is A-Trak en Armand van Helden ten voeten uit. Of de wereld klaar is voor deze sound is wederom afwachten, want hoewel Barbra Streisand een enorme klapper was biedt dit geen garantie voor de toekomst. Met NRG lijken ze een nieuwe hit te pakken te hebben, alleen de tijd zal leren of we deze na een aantal jaren nog op de radio horen. Voor fans van Boney M is 'Quack' gek genoeg een must, nooit gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen.

Score: 68/100

1. Chariots Of The Gods (feat. Rockets)
  2. Charlie Chazz & Rappin Ralph