Colo - UR

Colo - UR
11 maart 2014
ArtiestColo
Genre: downtempo, dub
Ben Corr en Nick Smith leerden elkaar kennen op school in Londen. Niet lang daarna produceerden ze hun eerste tracks samen en de bal ging aan het rollen. In 2013 kwam de EP 'Holidays' uit op Ki Records en die werd vanaf de start heel erg goed onthaald. Het duo ging al snel aan de slag om ineens met een full album op de proppen te komen. Onlangs zag dat album het daglicht. Het kreeg de naam 'UR' mee, waardoor de inhoud een aantal betekenissen meekreeg. In de eerste plaats alludeert het totaalplaatje op 'colour', iets waarvan het duo hoopt dat hun album net dat belichaamt. Maar daarnaast slaat het ook op 'your'. The music is yours…

Het album gaat van start met de titeltrack van hun eerste EP; "Holidays". Het nummer waarmee alles begon voor Colo en dat dus altijd een speciale plek in hun harten zal hebben. Naar eigen zeggen vormt "Holidays" de brug tussen hun persoonlijke oudere muzikale producties (ze hebben beiden in talloze bands gezeten vooraleer Colo werd gevormd) en de nieuwe weg die ze samen zijn ingeslagen. "Holidays" straalt in zekere zin niet helemaal een vakantiesfeer uit, al draait het wel volledig rond het rustige en chille gevoel van de EDM-sound. Het staat bol van de typische donkere en grijze UK kant die we goed genoeg kennen van over de Noordzee. Dat gevoel wordt meegedragen in de volgende tracks, zoals in "Take Mine".

Jean Michel Jarre en Kate Bush blijken hun grootste inspiratiebronnen te zijn en ergens valt dat wel te herkennen in hun producties. De hoge stemmetjes en vocalen doen terugdenken aan Kate Bush. De tekst is zeer gevoelig en gaat vaak over de diepere betekenis van het leven en de liefdevolle kant van de zaak. Maar daarnaast is ook de invloed van Jean Michel Jarre en consorten zeker niet onder stoelen of banken te steken. Het minimalistische vormt de kern van de zaak en hoewel Jean Michel Jarre het meer naar het akoestische bracht en Colo meer richting EDM gaat, is de gelijkenis erg treffend. "Aubade" is een mooi voorbeeld van dat minimalistische. Enorm weinig samples en synths, maar toch een boeiende trip naar het diepere met een zeer volle sound. Net als "Doorframe" al klinkt die net iets minder vol dan "Aubade".

"The View From Nowhere" kan bestempeld worden als een van de beste tracks op UR. De muziek combineert niet alleen verschillende stijlen, maar brengt ook andere tijdperken bij elkaar. Verschillende samples lijken rechtstreeks uit de eighties te komen, wat dan weer perfect aansluit bij de iets donkerdere sfeer dat het duo uitstraalt. "A Reluctant Man" grijpt dan weer helemaal terug naar sfeervolle muziek met een combinatie aan natuurgeluiden; zonder teveel te neigen naar de typische rechtenvrije natuurmuziek. "Ur", de titeltrack van het album, zoekt dan weer de lounge sferen op. Er is een duidelijke rode draad door de tracks heen, maar toch hebben de Britten elk nummer op een gevarieerde manier benaderd en aangepakt.

Colo is een hagelnieuw concept dat nog zal moeten groeien in de sector, maar de EP 'Holidays' en dit debuutalbum 'UR' wordt zeer zeker gesmaakt. De twee heren brengen een aparte sfeer. Niet dat ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden, maar hun invalshoek is zeer interessant te noemen. Hopelijk kunnen ze blijven werken aan hun carrière en nog meer van dat moois releasen.

1. Holidays
  2. Take mine
  3. Aubade