Radial - Crux

door , gepubliceerd op , waardering: 86/100
Radial - Crux
15 februari 2014
ArtiestRadial Site
Radial
De Rotterdamse techno-scene is jarenlang gedomineerd door mannen als Michel de Hey, Ronald Molendijk, Jeroen Verheij, Jochem Paap en Benny Roderigues. Deze kleine groep pioniers heeft in de loop van de tijd zoveel inspiratie opgewekt bij anderen, waardoor er een hele nieuwe generatie is opgestaan. Niet alleen in Rotterdam zelf maar ook ver buiten de randstad. Jongens als Edwin Oosterwal, Joris Voorn, Laurens van der Starre, Bas Mooy en Jeroen Liebregts brachten een nieuw geluid aan de man. Daar waar Edwin en Joris in eerste instantie een redelijk relaxte sound aanhielden met rustige grooves en veel crossover met andere stijlen, daar gingen de heren Mooy, vd Starre en Liebregts er vol gas er tegen aan. Snoeiharde underground techno releases werden uitgebracht op hun eigen Audio Assault label (2002-heden). Het eerste album "Deleted Scenes" van Radial (Liebregts & vd Starre) werd echter verrassend genoeg niet op AA uitgebracht maar op het Engelse Planet Rhythm Records van Glenn Wilson. Het album kenmerkt zich door de hele stevige stijl. Donker, ruig pompend en zo op z'n tijd ook verrassend. Een album vol tracks die zeer geschikt waren om live ten gehore te brengen, getuige hun set tijdens Awakenings Eindhoven 26-01-2008. Een ware explosie op de dansvloer.

Jeroen en Laurens zijn inmiddels als duo uit elkaar en Jeroen is alleen verder gegaan als Radial. Na een stilte van enkele jaren is hij afgelopen jaar weer opgedoken met de "Caveman-" en "Linea Recta-EP's". In de tussentijd heeft Jeroen grondig nagedacht over hoe hij zijn studio wilde inrichten. Doordat Jeroen zich tijdens zijn studie naast 't componeren en programmeren van muziek ook heeft bezig gehouden met "Electronic Instrument Design", heeft dat geresulteerd in een volledig vernieuwde studio, vol met analoge apparatuur, deels door hemzelf gemaakt, waardoor zijn sound nu een stuk levendiger en voller over komt. Neem daarbij de muzikale vrijheid van een eigen label "Radial Records" en na een jaar lekker experimenteren en produceren is daar dan eindelijk de opvolger van "Deleted Scenes" genaamd "Crux".

Crux
De opener van het album "Cooze Intro" is al van ongekende klasse. De warme liefdevolle klanken met de relaxte drum-loop en elektronische vocaal (uit de film Reservoir Dogs) doen verlangen naar een oneindige lome zomeravond met vrienden, wijn en gezelligheid. Pure ontspanning en gelukzaligheid. Een heerlijke opening van dit album. Met "Excavated" gaan we terug naar een meer primitieve 'mindset'. Ritmes en drums, golvend en herhalend, maar ooh-zo meeslepend en in beweging brengend. "Cosmetics" doet denken aan het oudere werk van Radial. De meer mysterieuze hoofdmelodie wordt lekker afgewisseld met allerlei hoge tonen. Alsof je bij een haperende fontein staat die het felle licht keer op keer reflecteert, waardoor het verrassend en onvoorspelbaar blijft. Op 4 heeft Radial een juweeltje voor ons in petto. "Fifth Wheel" begint met een heldere synthesizer begeleid met een warme ondertoon en een lekkere bassline. Hoe verder de track vordert hoe meer melodie en variatie er in komt. Opbouwend en stuwend naar die uiteindelijke euforische uitbarsting. Dit is een plaat waarmee je als dj de zaal volledig plat krijgt. Zeker als je er nog een aantal effecten doorheen gooit om de boel ietsje te vertragen en daarna alles alsnog vol los laat. "Background" is hierna wat ingetogener, maar zeker niet minder interessant. Misschien minder hit-gevoelig en minder geschikt voor de dansvloer, maar zo intrigerend door de diverse synthesizer toontjes, licht schrapende bijgeluiden en meeslepende strings. Echt een track voor de headphone-maniacs. Dat geldt eigenlijk ook wel voor nummer 6 "Smoking Break", de 2e bonus track van 3 naast "Cooze Intro" en "Equation Outro". Deze track heeft een ultieme laid-back-attitude. Hangmatje, cocktail, zonsondergang tussen 2 palmbomen terwijl je naar de schuimende branding staart. "Tunnels" is hierna toch weer even andere koek. Een stuk minimaler en zeer repetitief. Dit knettert als vuurwerk. Of is t een brandend stuk hout wat langzaam wordt verzwolgen door de knisperende vlammen, zonder dat je er iets aan kan doen.

Een plaat die het goed zal doen in de grotere hallen is "Karplus". De warme volle synthesizer die van begin af aan de plaat z'n smoel geeft laat er geen gras over groeien. Move that body! Daarnaast brengt Radial met korte toets-aanslagen en een aangepaste freaky melodielijn een extra laag aan in het nummer, waardoor er een kakofonische break ontstaat waarna de hoofd-synth het weer overneemt en de menigte naar verder in vervoering brengt. Knallen en gek maken met deze track. Voor degenen die bekend zijn met het werk van de reeds overleden artiest Christian Morgenstern zal "Tipsy" een waar genot zijn. Even lijkt het alsof de oude Kanzleramt-dagen herleven. Zeer experimenteel en doordringend. Denk hierbij vooral aan de "The Future is on Fire verzamelaars". De bijna manisch echoënde synthesizer fluctueert onophoudelijk in toonhoogte. Zoals een stuiterbal die een spiegel volledig versplintert, zo breekt hier 't geluid de serene stilte in duizenden stukjes, die ieder op zich weer luidruchtig op de grond kletteren. Na deze 2 creatieve uitspattingen is het weer tijd om even flink los te gaan met "Another Trail". Echter ook nu weer worden we aangenaam verrast door de opkomende bijtonen en zuivere pulserende hoofd-synth. Daarnaast maakt de snoeiende percussie van deze track een potentiële killer op de dansvloer. 'T zou ons niets verbazen als deze plaat zich een weg weet te vinden naar de platenkoffers van Marcel Dettmann, Chris Liebing en Speedy J. Spektakel gegarandeerd.
Als uitsmijter heeft Jeroen nog een sterk staaltje elektronische desoriëntatie ala 'Aphex Twin in zijn Good Ol'Days' voor ons bewaard. We hebben het hier over "Equation Outro", een track beginnend met een zware resonerende bassline, die langzaam vergezeld wordt door hypnotiserende strings en een hyperactieve steel-drum partij in een glasbak. Helaas is deze track met recht een outro, want hij is veel te snel voorbij.

"Crux" is een veelzijdig album geworden met zowel meer experimentele en rustigere als zeer dansvloer gerichte nummers om jezelf volledig in te verliezen. Geen recht toe recht aan stamp techno, geen donkere donderwolken maar weloverwogen ritmes en vooral soundscapes om je vingers bij af te likken.
Radial heeft zichzelf met "Crux" weer volledig op de kaart gezet en zijn visite kaartje afgegeven.

1. Cooze Intro (Bonus)
  2. Excavated (A1)