Lowkey & Kardinal - The Mind & The Matter

23 januari 2014
ArtiestenLowKey
Kardinal
LabelAstral Music
Frankrijk heeft al heel wat vooraanstaande DJ's en techno producers voort gebracht. Denk aan Daft Punk (Electro), St Germain (Jazz-Dance), The Youngsters, Laurent Garnier, Agoria, Llorca, Mr Oizo (Electronic Dance), en Scan X. Naast F-Communications en het Different/Pias label is er tegenwoordig nog een label dat hard aan de weg aan het timmeren is, om Frankrijk weer wat meer op de kaart te zetten qua hedendaagse techno, namelijk 'Goog Records' van Lowkey & Kardinal. Wie? Juist, de eerste reactie van mensen als ze deze 2 namen horen. Het zijn niet de meest bekende namen die Frankrijk heeft voort gebracht en dat terwijl deze heren al zo'n 10 jaar actief zijn in het techno-wereldje.

Alexandre Lorenzo aka Lowkey en Laurent Solivaret aka Kardinal hebben in die tijd afzonderlijk en met elkaar al enkele tientallen Ep's en producties afgeleverd op diverse labels, waaronder 'Hydraulix' van DAVE the Drummer, Tracker (Audiogenic) en AFULAB. Daarnaast hebben ze samen 2 albums op hun naam staan; "Puzzled" op Audiogenic en "Strokes" op AFULAB. Het geluid van de heren leunt flink op een stevige pompende bassline en een heel scala aan synthesizer geluiden en melodiën. De ene keer klinkt het clean en gelikt (Vacuum Cleaner), de andere keer vol en warm (Smoking That Bass), maar altijd met die typische Franse electrosaus erover heen. Eigenlijk is het verwonderlijk dat deze heren nog niet volledig zijn door gebroken. Hun sound zou niet misstaan op I Love Techno (Gent) tussen artiesten als Agoria, The Youngsters en Boys Noize. Hun nieuwe mix-album "The Mind & The Matter", uit op Audiogenic/Tracker, klinkt nog strakker en intenser dan wat we tot nu toe van de heren gehoord hebben. Dat komt niet alleen door de nieuwe producties van de heren, maar ook door een flinke hoeveelheid oudere tracks (2010 tot heden) die de heren in deze mix hebben verwerkt, waaronder "Flashover", "Pendular", "Double Jointed", "V2", "Drive with Dahlia", "Two Strokes", "Suspicious Minds" en "Spangle". Vergeleken met voorgaande EP's valt het op, dat het electro-sausje waar de Fransen toch echt bekend om staan nu achterwege is gebleven. Verwacht dus vooral niet te veel blijdschap, maar vooral energie in de muziek deze keer.

The Mind
De mix opent met een opbouwend intro vol opzwepende geluiden die lijken op voorbij razende F1-wagens door verlaten fabriekshallen, gevolgd door de ronkende "Pendular"-remix van Dave the Drummer. "Double Jointed" vormt hierna een mooie opbouwende overbrugging naar "Drive With Dahlia". Deze track begint redelijk ingetogen ook al blijft de bassline gestaag door pompen. Zo halverwege komen de snerpende synthesizers weer om de hoek kijken in een echoende ruimte. Langzaam brengen ze je bloed aan de kook, dat verlangen meebrengend om los te gaan. Stond de ruimte nog niet in vuur en vlam, dan gebeurt dat wel met de komst van "Flashover". Heerlijk energiek dendert deze track over alles en iedereen heen, gevolgd door de knetterende house-sounds van "Spangle". Op 7 komen we bij "Bells Angels". Wederom een aanstekelijke track met een heerlijk vrolijk riedeltje om de boel nog net even wat verder op te naaien.

Via "V2", een track vol industriële geluiden, die dient als cement, komen we bij "Warp System". De loodzware resonerende bassline verwelkomt je al bij binnenkomst van de ruimte. Dit is eerste klas mindf#cking stuff. Ondank dat de bassline door blijft beuken, neemt de rest van de track tijdelijk aan intensiteit af, waardoor het geheel veel subtieler klinkt en de echoende bijgeluiden nog indringender klinken. Zo halverwege de track komen de synthesizers terug en knalt deze track volledig door als een super nova in deep space. "Traces to Nowhere" past dat trucje nog een keer toe. Van ingetogen naar groots meeslepend dankzij de licht dramatische synthesizer-loops. Tijdens "Suspicious Minds" starten weer de nodige straalmotoren die uiteindelijk de voorbode zijn van "The Riot". Deze rauwe track knarst zich een weg door je brein om zich daar te nestelen en niet meer los te laten. Dit soort tracks (9 t/m 12) slopen je volledig tijdens een set. Angy Kore & Tako mochen "Land of Dust" onder handen nemen. Daarbij zijn ze dicht bij het origineel gebleven, alleen hebben ze de pitch een stuk omhoog gegooid. Tevens sluit "Checkmate" hierna goed aan waardoor de mix geen energie verliest, mocht dat al kunnen gebeuren. Als afsluiter van hun mix hebben Alexandre en Laurent gekozen voor het wat oudere Two Strokes. Nog éénmaal beuken ze alle energie uit je. En dankzij de meedogenloze synthesizer melodie wordt het 1 wilde orgie op de dansvloer.

The Matter
Toen we de cd voor het eerst zagen hadden we zo onze twijfels over de kwaliteit. Audiogenic en techno ipv hardcore? Echter tijdens meerdere luisterbeurten is gebleken dat Lowkey & Kadinal als geen ander weten hoe je 70 minuten kan vullen met intense up-tempo techno. Er is geen moment in de mix dat je denkt: "even een glaasje water pakken en uitrusten". Ook al lijken de meeste nummers behoorlijk op elkaar, vervelen doet deze mix niet. Mixtechnisch is er ook niks op aan te merken. Eenmaal opgezet, dan blijf je luisteren.

1. Losing Faces
  2. Pendular (Dave The Drummer Remix)
  3. Double Jointed