DJ 3000 - Besa

DJ 3000 - Besa

door , gepubliceerd op , waardering: 76/100
DJ 3000 - Besa (afbeelding)
Artiest3000 Site
Frank Juncaj is gepokt en gemazeld in de grauwe stad Detroit. Dat zorgt ervoor dat hij een wijde blik op muziek heeft. Via via komt hij terecht bij het Underground Resistance collectief van Jeff Mills, Mike Banks en Robert Hood. Als DJ 3000 wordt hij steeds bekender, dankzij zijn swingende en funky manier van draaien, mede gevormd door zijn Albanese afkomst en de omgeving waar hij opgroeide. Zijn "Somewhere in Detroit"-mix uitgebracht in 2002 via 'Submerge Recordings' betekent zijn grote wereldwijde doorbraak. Met grote regelmaat komen nieuwe mix-cd's van zijn hand waaronder "Electric Soul", "True Colors", "Perseverance" en Ekspozicija 09: The Detroit Connection Pt.2 , het vervolg op de Kevin Saunderson mix (Ekspozicija 07: The Detroit Connection Pt.1). Naast de diverse mix-compilaties en vele EP's brengt hij ook zo nu en dan een album uit. Te beginnen met "Migration" in 2006 en "Blood & Honey" in 2007. In 2009 volgt dan nog "Galactic Caravan" (inclusief een remix album), waarna het een beetje stil wordt rond DJ 3000. Echter, in maart staat dan eindelijk de release van het volgende album "Besa" op de planning op zijn eigen 'Motech' label. Wederom betreft het een album vol funky Detroit techno met veel warmte, dankzij het gebruik van het acoustische instrumentarium, waaronder gitaar en percussie (trommels). Van dit album is inmiddels in december 2013 de eerste EP uitgebracht met de tracks "Indigo" en "Morning Bird".

Besa
Het album opent dan ook maar gelijk met "Indigo". Een heerlijke zomerse plaat vol gitaren en tromgeroffel. Als je dit hoort, word je gelijk blij, zeker als de hoofdmelodie tevoorschijn komt. Deze track zou zomaar eens de themesong kunnen worden van een vakantie naar Ibiza deze zomer. De 2e track "Yahia" is intrigerend, maar wel wat minimaler, minder uitbundig en zelfs wat dreigend dankzij de donkere achterliggende bassloop. De derde plaat "Patron" begint weer een stuk opgewekter. De heldere synthesizer roept ook hier, net als in "Indigo", beelden op van een cabrio die de glooiende kustlijn van een idillisch eiland volgt. Met "Let's Go"krijgen we de eerste wat meer dansvloer gerichte track. De langzame opbouw zorgt ervoor dat er gestaag naar het hoogtepunt wordt toegewerkt. De volgende dansvloer gerichte track "Burough & Beer" is er n die zo'n heerlijke feelgood-sfeer met zich meebrengt. De minimale maar o zo meeslepende melodie zal het toch heel goed doen in het heetst van de strijd op de vloer, zeker als de achtergrondstrings aanzwellen. Op 6 vinden we weer een wat meer laidback nummer "Anjani". Ook bij deze plaat weet de melodie te boeien en nodigt de rustige beat uit tot bewegen. Dat geldt ook voor "Bridge & Burn", welke vol zit met korte toontjes die een zeer eigenaardig sfeertje weten op te roepen.

"Tab" nodigt van begin tot eind uit om te dansen. De rustige bassline wordt ondersteund door flink wat percussie en een scala aan achtergrond geluiden die voor een ruimtelijk effect zorgen. Ook "Dinar" en "Funkin Rhythm" zijn ook zeer dansbaar plaatjes voor tijdens de donkere uurtjes tijdens je tripje. Met hun minimale bassloop en oscillerende hi-hats is het onmogelijk om stil te blijven staan, zeker als de synthesizermelodie je dan ook nog eens te pakken krijgt. Op 11 vinden we weer een ber-chill en broeierig nummer genaamd "Chimbarazu".Langzaam worden de acoustische klanken uitgebreid met een vrolijke synthesizermelodie die nog lang blijft door echon. Dat geldt ook voor de 2e single "Morning brid" wanneer deze eindelijk is los gekomen na de opbouw. De heldere klanken weerkaatsen binnen je hoofd en doen denken aan de oudere Detroit techno klassiekers van weleer. Dit is zo zalig, hier kan je uren naar luisteren. De n na laatste plaat "Shota" begint gelijk met een hele warme synthesizer melodie die steeds verder uitbreidt tot een heerlijke feelgood track. Samen met "Morning Bird" is dit de langste track van het album. Je wil ook niet dat dit soort platen afgeraffeld worden. Het album sluit af met de toepasselijke track "Close your Eyes". De track lijkt na "Shota" wat kil te openen, maar als je eenmaal een minuutje ver bent, blijkt ook dat dit frisse briesje een warme fhn wordt. Dus neem plaats op dat terras met magnifiek uitzicht en geniet nog even van de laatste momenten van je vakantie, voordat het weer voorbij is.

DJ 3000
Met "Besa" levert DJ 3000 de ideale soundtrack voor het nieuwe onthaasten. Alles op standje 'easy-chill & relax'. De Detroit-invloeden zijn niet overal even duidelijk merkbaar, maar daar waar ze de boventoon voeren is het ook gelijk genieten. Dit is een album voor mensen die ook wel eens wat anders willen dan alleen maar knallen. De meeste basslines zijn aardig minimaal en nodigen hoogstens uit tot schuifelen ipv vol 'uit je naad' gaan. Desalniettemin is dit een heerlijk album om even bij tot rust te komen of weg te dromen na een toch al mooie dag.

Score: 76/100

1. Indigo
  2. Yahia